Η ελευθερία του άλλου: παιδεία και πολιτικό φρόνημα στον Hegel

Περίληψη

Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η κατανόηση των εννοιών της ελευθερίας και της παιδείας στη φιλοσοφία του Hegel μέσα από την ανάλυση των θέσεών του σε μια σειρά από κείμενα που πραγματεύονται τη σχέση των ατόμων με την πολιτική κοινότητα. Παρότι τα ύστερα εγελιανά έργα λειτουργούν ως θεωρητικός ορίζοντας για την έρευνα, η παρουσίαση πρώιμων ιδεών σε αδημοσίευτα γραπτά του Hegel προηγείται, προκειμένου να διερευνηθούν τυχόν συνάφειες ή διαφορές μεταξύ τους.Σημείο εκκίνησης αποτελούν ορισμένα χειρόγραφα του νεαρού Hegel, τα ο-ποία συντάχθηκαν κατά την περίοδο της Βέρνης και της Φραγκφούρτης. Εκεί, ο Hegel αποπειράται να προσδιορίσει τη σχέση της ατομικής ελευθερίας με την πολιτική κοινότητα σε νεωτερικό και προνεωτερικό πλαίσιο. Στο χειρόγραφο Η θετικότητα της χριστιανικής θρησκείας (Die Positivität der christlichen Religion, 1795/1796) ο Hegel διακρίνει την ελευθερία ως αυτονομία από την εξωτερική αυθεντία. Παράλληλα υπογραμμίζει τη σημασία του κράτους για την προστασία των ατομικώ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the present study is to understand the concepts of freedom and education in Hegel’s philosophy through a careful analysis of a series of his texts, which are concerned with the relation between individuals and their political community. Although later parts of the Hegelian writings function as a theoretical horizon of my enquiry, the exposition of his early ideas on the matter come first, so that possible degrees of pertinence or divergence between them can be further investigated. I take as my starting point certain unpublished—and in some cases fragmented—manuscripts composed by young Hegel during his stay at Bern and Frankfurt. In these fragments he tries to determine the relation between individual freedom and community in modern and pre-modern frames. In his writing “The positivity of the Christian religion” (Die Positivität der christlichen Religion, 1795/1796) Hegel distinguishes freedom understood as autonomy from external authority. At the same time, he stresses the ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/50822
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/50822
ND
50822
Εναλλακτικός τίτλος
The concept of freedom considered as relation to oneself through the other: education and political disposition in Hegel
Συγγραφέας
Δημητρίου, Κωνσταντίνος (Πατρώνυμο: Δημήτριος)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Σχολή Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας
Εξεταστική επιτροπή
Φαράκλας-Ματορίκος Γεώργιος
Μιχαλάκης Ανδρέας
Νουτσόπουλος Θωμάς
Λαβράνου Αλίκη
Τρισόκκας Ιωάννης
Σαγκριώτης Γεώργιος
Καρύδας Δημήτριος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία ➨ Φιλοσοφία
Λέξεις-κλειδιά
Αλλοτρίωση; Αυτονομία; Ελευθερία; Παιδεία; Πολιτικό φρόνημα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)