Περίληψη
Το έργο του Alexander Nikolaevich Scriabin συνήθως εξετάζεται από τους μελετητές είτε αποκλειστικά μουσικολογικά είτε αποκλειστικά φιλοσοφικά. Παρόλα αυτά, ο συνδυασμός των δύο αυτών προσεγγίσεων θα έπρεπε να αποτελεί τον πιο κοντινό δρόμο. Για την κατανόηση της μουσικής πραγματικότητας του συνθέτη, πιστεύω ότι είναι αναγκαίες αμφότερες οι δυο αυτές διαστάσεις. Δέκτης πολλών και ποικίλων καλλιτεχνικών και πνευματικών επιρροών, ο Scriabin επεδίωξε να εκφράσει την επίδραση που άσκησαν επάνω του οι τάσεις της εποχής του με τη μουσική —– το ιδιαίτερο όχημα (vehicle) της επικοινωνίας των βιωμάτων του για τον εαυτό του και τον κόσμο. Η οικουμενικότητα και η υπερβατικότητα έδεσαν τη σχέση φιλοσοφίας και μουσικής και οδήγησαν την έμπνευση σε μουσικές καινοτομίες. Με βασικό άξονα τη σχέση μουσικής και φιλοσοφίας επιχειρώ στη διατριβή μια συστηματική ανάλυση του πολυσχιδούς έργου του συνθέτη με διττό σκοπό: α) να φωτίσω την ευρύτερη μουσικολογική γνώση και β) να αποκτήσω ένα πρωτογενές υλικό μ ...
Το έργο του Alexander Nikolaevich Scriabin συνήθως εξετάζεται από τους μελετητές είτε αποκλειστικά μουσικολογικά είτε αποκλειστικά φιλοσοφικά. Παρόλα αυτά, ο συνδυασμός των δύο αυτών προσεγγίσεων θα έπρεπε να αποτελεί τον πιο κοντινό δρόμο. Για την κατανόηση της μουσικής πραγματικότητας του συνθέτη, πιστεύω ότι είναι αναγκαίες αμφότερες οι δυο αυτές διαστάσεις. Δέκτης πολλών και ποικίλων καλλιτεχνικών και πνευματικών επιρροών, ο Scriabin επεδίωξε να εκφράσει την επίδραση που άσκησαν επάνω του οι τάσεις της εποχής του με τη μουσική —– το ιδιαίτερο όχημα (vehicle) της επικοινωνίας των βιωμάτων του για τον εαυτό του και τον κόσμο. Η οικουμενικότητα και η υπερβατικότητα έδεσαν τη σχέση φιλοσοφίας και μουσικής και οδήγησαν την έμπνευση σε μουσικές καινοτομίες. Με βασικό άξονα τη σχέση μουσικής και φιλοσοφίας επιχειρώ στη διατριβή μια συστηματική ανάλυση του πολυσχιδούς έργου του συνθέτη με διττό σκοπό: α) να φωτίσω την ευρύτερη μουσικολογική γνώση και β) να αποκτήσω ένα πρωτογενές υλικό με βάση το οποίο να αποπειραθώ τη σύνθεση ενός κύκλου από μουσικά έργα. Δηλαδή να δω τον Scriabin φιλοσοφικά και επιστημονικά και τελικά να τον τιμήσω με τον ίδιο τρόπο που εκείνος έδωσε στον κόσμο τη βαθύτερη σχέση του με τον Εαυτό και τον κόσμο. Την ανάλυση θα φωτίσει το πρωτογενές υλικό από τα σημειωματάρια του συνθέτη, υλικό από τα αρχεία του Μουσείου Scriabin της Μόσχας το οποίο διατηρείται μέχρι σήμερα άθικτο στην τελευταία κατοικία του συνθέτη, οδηγίες και επεξηγήσεις όσον αφορά στο μουσικό του έργο τόσο επιτελεστικά όσο και ιδεολογικά, πληροφορίες και πηγές, μαρτυρίες κοντινών προσώπων και βιογράφων του συνθέτη και τέλος, οι φιλοσοφικές ιδέες τις οποίες ο ίδιος ο Scriabin επέλεξε να εντάξει στην μουσική του και ειδικά στα τελευταία του έργα προς το τέλος της ζωής του. Η διατριβή δεν επιχειρεί μια απλή παράθεση των παραγόντων που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην παραγωγή των έργων του συνθέτη αλλά δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια διερεύνηση μέσα από ειδικές πρακτικές ανάλυσης και σύνθεσης στην προσπάθεια ανάδειξης του πολυδιάστατου έργου του Alexander Scriabin.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The work of Alexander Nikolaevich Scriabin is usually examined by scholars either exclusively musicologically or exclusively philosophically. Nevertheless, the combination of these two approaches should be the closest way. To understand the musical reality of the composer, I believe that both of these dimensions are necessary. A recipient of many and varied artistic and intellectual influences, Scriabin sought to express the influence exerted on him by the trends of his time with music —– the particular vehicle of communication of his experiences for himself and the world. Universality and transcendence tied the relationship between philosophy and music and led to the inspiration for musical innovations. Based on the relationship between music and philosophy, I attempt in my dissertation a systematic analysis of the composer's diverse work with a dual purpose: a) to illuminate the wider musical knowledge and b) to obtain a primary material on the basis of which to attempt the compositi ...
The work of Alexander Nikolaevich Scriabin is usually examined by scholars either exclusively musicologically or exclusively philosophically. Nevertheless, the combination of these two approaches should be the closest way. To understand the musical reality of the composer, I believe that both of these dimensions are necessary. A recipient of many and varied artistic and intellectual influences, Scriabin sought to express the influence exerted on him by the trends of his time with music —– the particular vehicle of communication of his experiences for himself and the world. Universality and transcendence tied the relationship between philosophy and music and led to the inspiration for musical innovations. Based on the relationship between music and philosophy, I attempt in my dissertation a systematic analysis of the composer's diverse work with a dual purpose: a) to illuminate the wider musical knowledge and b) to obtain a primary material on the basis of which to attempt the composition of a musical work cycle. That is, to see Scriabin philosophically and scientifically and finally to honor him in the same way that he gave the world his deepest relationship with Himself and the world. The analysis will be illuminated by the material from the Composer's notebooks, material from the archives of the Scriabin Museum in Moscow which is considered intact in the composer's last residence, instructions and explanations regarding his musical work both in terms of performance aspects as well as ideological, information and sources, testimonies of people close to him and biographers of the composer and finally, the philosophical ideas that Scriabin himself chose to include in his music and especially in his last works towards the end of his life. The dissertation does not attempt a simple listing of the factors that played a decisive role in the creation of the Composer's works but aims to establish the conditions for a deeper investigation through special practices of analysis and composition in the attempt to highlight the multidimensional work of Alexander Scriabin.
περισσότερα