Ο λόγος για τη γυναίκα και τη γυναικεία καλλιτεχνική δημιουργία στην Ελλάδα (τέλη 19ου-αρχές 20ου αιώνα)

Περίληψη

Η διατριβή κινείται σε δύο κατευθύνσεις. Στο Α΄ Μέρος καταγράφονται και αναλύονται οι αντιλήψεις για τη ‘γυναίκα’ –ως κατηγορία του λόγου και ιδεολογική κατασκευή–, όπως αποτυπώνονται σε έργα ζωγραφικής και γλυπτικής, σε σχέδια που εικονογραφούν έντυπα, καθώς και σε λογοτεχνικά κείμενα, του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα. Στο Β΄ Μέρος παρουσιάζονται οι απόψεις για τις γυναίκες που ασχολούνται με διάφορες μορφές τέχνης την περίοδο 1880-1910 και εξετάζονται οι γνώμες που διατυπώνονται για τη δημιουργία τους. Στην ανάλυση τα εικαστικά και γραφιστικά έργα προσεγγίζονται ως πεδία λόγου τα οποία παράγουν νοήματα που επικοινωνούν ή σχετίζονται με άλλα πεδία λόγου, όπως η λογοτεχνία και η τεχνοκριτική, ή ακόμη ο επιστημονικός και ο δημοσιογραφικός λόγος. Όσον αφορά τις βασικές τάσεις της ιδεολογίας για τη ‘γυναίκα’ και τη γυναικεία καλλιτεχνική δημιουργία, αυτές επιχειρείται να συνδεθούν με γενικότερες ιστορικές συνθήκες και μεταβολές. Όπως διαπιστώνεται, οι εικόνες της ‘γυναίκας ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The PhD has two main goals. Part One describes and analyses the ideas about ‘woman’– as a category of discourse and ideological construction– as they may be traced in paintings and sculptures, in magazine illustrations, as well as in literature of the late 19th and early 20th century. Part Two presents and examines the views on women who produced art in the period 1880-1910, as well as on their creation. Works of art and drawings are here approached as sites of discourse, which produce meanings related or exchanged with other sites of discourse such as literature, critique of art, sometimes even medical or journalistic discourse. The main tendencies of the ideology about ‘woman’ and female artistic creativity are examined in relation to general historical conditions and changes.As it is concluded, the images of ‘woman’ and their meanings in art and literature vary: pure young woman, angel of innocence, devoted wife, figure that leads the ‘decadents’ to happiness, allegory of a season a ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/48877
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/48877
ND
48877
Εναλλακτικός τίτλος
The discourse on woman and female artistic creativity in Greece (late 19th-early 20th century)
Συγγραφέας
Γκότση, Χαρίκλεια-Γλαύκη (Πατρώνυμο: Αθανάσιος)
Ημερομηνία
2002
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Γεωργιάδου - Κούντουρα Ευθυμία
Μυκονιάτης Ηλίας
Χαραλαμπίδης Α.
Κωτίδης Αντώνης
Ζιώγου - Καραστεργίου Σ.
Παπανικολάου Μιλτιάδης
Χρυσανθόπουλος Μ.
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Ιστορία της τέχνης
Λέξεις-κλειδιά
Γυναίκες καλλιτέχνες; Ζωγραφική, γλυπτική, εφαρμοσμένες τέχνες; Αντιλήψεις για γυναίκα και τέχνη; Παραστάσεις της γυναίκας εικαστικές, λογοτεχνικές; Ερασιτεχνισμός-επαγγελματισμός; Καλλιτεχνική εκπαίδευση; Βιοτεχνία και εθνικές παραδόσεις; Εκθέσεις; Λασκαρίδου, Φλωρά, Ασπριώτη, Παρρέν; Γυναικείες συλλογικότητες
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
420 σ., εικ., πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)