Ο υπερβατισμός στην ανεικονική ζωγραφική και η αποφατική θεολογία

Περίληψη

Η νεωτερική ζωγραφική ανέπτυξε έναν εικαστικό κώδικα έκφρασης πνευματικών νοημάτων, του οποίου εξελικτική κατάληξι υπήρξε μία ιδιάζουσα εικαστική διατύπωσι της αποφατικής θεολογίας. Η ανάπτυξι του εν λόγω κώδικα εκτυλίχθηκε επί της σταδιακής αποδόμησης της μορφής με κατάληξι την κατάργησί της από τον μετανεωτερισμό. Η απόλυτη αφαίρεσι που προέκυψε τότε, με έσχατη έκφρασί της τις μαύρες ζωγραφικές επιφάνειες, ανακηρύχθηκε ως η εικαστική σημειολογία της αποφατικής θεολογίας. Εν τούτοις, η σημειολογία αυτή, αλλά και το θεωρητικό της υπόβαθρο, μαρτυρούν ότι ο μεταφυσικός τόπος εις τον οποίον αναφέρεται είναι ο τόπος ο οποίος μένει μετά την αποδόμησι της μορφής, ήτοι, η ακατασκεύαστος ύλη. Παράλληλα, στην ιστορία της εικαστικής σημειολογίας, έχει παρουσιασθεί και ένας έτερος τρόπος άρθρωσης της αποφατικής θεολογίας, αυτός της χριστιανικής ορθοδόξου αγιογραφίας. O εν λόγω τρόπος δεν στηρίζεται στην κατάργησι της μορφής, αλλά στην ανάδειξι επί της μορφής της ενεργητικής μετοχής του ανθρώπου ε ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Modern painting has developed a pictorial code for the expression of spiritual meanings, the evolutionary outcome of which was a distinct visual articulation of apophatic theology. The development of this code unfolded over the gradual deconstruction of form, which resulted in its complete abolishment by postmodernism. The absolute abstraction that emerged then, which culminated in the black paintings, was proclaimed as the visual semiology of apophatic theology. However, this semiology, as well as its theoretical background, testify that the metaphysical place to which it refers is the place that remains after the deconstruction of form, that is, the unformed matter. In parallel, in the history of pictorial semiotics, another way of articu-lating apophatic theology has been presented, that of Christian orthodox iconography. This way is not based on the abolition of the form, but on highlighting the energetic partaking of man in the divine, as it appears on his face and in his whole as ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/48597
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/48597
ND
48597
Εναλλακτικός τίτλος
The transcendental in aniconic painting and apophatic theology
Συγγραφέας
Δερουκάκη, Βασιλική (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Εξεταστική επιτροπή
Τσομπάνης Τρύφων
Φιλιώτης-Βλαχάβας Χρήστος
Μποζίνης Κωνσταντίνος
Τσίγκος Βασίλειος
Τριβυζαδάκη Αγγελική
Παπαδημητρίου Κυριακούλα
Λάζαρης Σταύρος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Εικαστικές τέχνες
Λέξεις-κλειδιά
Μορφή-αμορφία; Παρουσία-απουσία; Φως-σκότος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)