Θεωρητικές και διδακτικές προσεγγίσεις στην ερμηνεία και εκτέλεση ψαλτικών μελών: οκταηχική δομή, ανάλυση, ισοκράτημα, ψαλτικοί ρόλοι

Περίληψη

Στην παρούσα διδακτορική διατριβή προσπαθήσαμε να προτείνουμε μεθόδους επεξηγήσεως των ψαλτικών μουσικών φαινομένων. Οι μέθοδοι αυτοί δύνανται να συνεισφέρουν σε ζητήματα διδασκαλίας της ψαλτικής, στην κατάρτιση του διδασκάλου και στην αντίληψη του μαθητευομένου. Σε ζητήματα θεωρητικής τεκμηριώσεως της οκταηχικής δομής των μελών και παρουσιάσεως συχγρόνων μορφών μουσικής αναλύσεως των δομών τους. Στην προσέγγιση της εκτελέσεώς τους βάσει των χορωδιακών ρόλων και της τεκμηριωμένης οκταηχικώς χρήσεως του ισοκρατήματος. Η δημιουργία των παραπάνω μεθόδων θελήσαμε να έχει ως πυλώνες στηρίξεως, πρώτον, την παλαιά θεωρητική ψαλτική σκέψη και, δεύτερον, τις σύγχρονες ανάγκες διδακτικής και μουσικής αναλύσεως. Ο συνδιασμός των παραπάνω έχει ως τελικό σκοπό της εργασίας την παρουσίαση τεκμηριωμένης προτάσεως για την ερμηνεία και εκτέλεση μελών, ούτως ώστε να δικαιολογείται πλήρως ο τίτλος της ψαλτικής ως τέχνης, αλλά και ως επιστήμης.

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This present doctoral thesis was an endeavor to propose certain methods for explaining and demonstrating psaltic musical phenomena. These particular methods can provide insights into aspects of teaching the psaltic art. These aspects include general concerns, such as training of music instructors and the question of student comprehension, as well as more technically specific topics such as the theoretic substantiation of the eight-mode structure of the hymns, implementation of contemporary musical analysis to present these structures, and an approach to performance based on choral roles and the octaechically documented use of the isocratema. It was our intention that the creation of the abovementioned methods be conceptually supported by the twin pillars of ancient music-theoretic psaltic thought and the contemporary needs of musical instruction and analysis. The ultimate goal of the synthesis presented in this thesis is a well-substantiated proposal for interpretation and performance ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/48563
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/48563
ND
48563
Εναλλακτικός τίτλος
Theoretical and didactical approaches to the interpretation and performance of church music pieces: octaechical structure, analysis, isokratema, chanters’ roles
Συγγραφέας
Κανάκης, Συμεών (Πατρώνυμο: Δημήτριος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών, Ανθρωπιστικών Επιστημών και Τεχνών. Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης
Εξεταστική επιτροπή
Πάρης Νεκτάριος
Ρεντζεπέρη Άννα Μαρία
Αντωνίου Σπυρίδων
Χαλδαιάκης Αχιλλέας
Γιαννέλος Δημήτριος
Καθαρίου Αγγελική
Πολίτης Διονύσιος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Ερμηνεία και εκτέλεση ψαλτικής; Θεωρητικές - Διδακτικές προσεγγίσεις; Οκταηχική δομή; Ισοκράτημα-Ίσον; Ψαλτικοί χορωδιακοί ρόλοι; Τροπικότητα; Μορφολογία και ανάλυση ψαλτικής; Βουδούρης, Άγγελος (1891-1951); Ψάχος, Κωνσταντίνος Α. (1869 – 1949); Ήθος ψαλτικό; Ήθος ψαλτικό; Βυζαντινή μουσική; Παραλλαγή-Διπλοπαραλλαγή
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
3 τ. (182; 264; 152σ.), εικ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)