Η μετρική των ασματικών κανόνων: έρευνα της παράδοσης και της χρήσης των ειρμών

Όρους Χρήσης του Εθνικού Αρχείου Διδακτορικών Διατριβών, καθώς και της

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Ο Κανόνας ως μία ενιαία µουσικοποιητική µορφή εµφανίζεται στη χριστιανική λατρεία στο τέλος του 7ου αιώνα, χωρίς αυτό να µπορεί να προσδιορισθεί µε μεγαλύτερη ακρίβεια, αντικαθιστώντας το Κοντάκιο στην ακολουθία του όρθρου. Ο Κανόνας παραδίδεται µε διάφορα ονόµατα, επικράτησε όμως η έως και σήμερα ονοµασία του Αναφορικά µε την προέλευση της ονοµασίας «Κανών», πιθανόν να οφείλεται στον ειρµό, κυρίως σε σχέση με τον μετρικό και µουσικό του ρόλο στην όλη σύνθεση του Κανόνα: αποτελούσε το πρότυπο κατά το οποίο ψάλλονταν τα επόμενα τροπάρια. Ειδικότερα ειρμός λέγεται το πρώτο αυτόμελο τροπάριο, τροπάριο δηλαδή με πρωτότυπο μέλος και μέτρο, που χρησιμεύει ως «οδηγός» για τα τροπάρια της κάθε ωδής ενός κανόνα, όσον αφορά τους κανόνες της μετρικής και το μέλος του. Αυτό το είδος θα μας απασχολήσει στη παρούσα διδακτορική διατριβή σε μια προσπάθεια να διαλευκανθούν οι όποιες αμφιβολίες σχετικά με το μέτρο και τη ρυθμοτονική κατασκευή του Κανόνα. Στο πρώτο μέρος, το θεωρητικό, κρίθηκε απαραίτητ ...