Η δυτική λειτουργική παράδοση ως πρότυπο σε δημιουργίες Νεοελλήνων συνθετών: ερμηνευτική προσέγγιση

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο επέδρασε το πρότυπο της Λατινικής λειτουργίας, στην ουσία του ξένο προς την ελληνορθόδοξη παράδοση, στις συνθέσεις τεσσάρων Ελλήνων συνθετών: πρώτα του «γενάρχη» της νεοελληνικής μουσικής, Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου, ύστερα τριών ακόμα σύγχρονων συνθετών, των Χάρη Ξανθουδάκη, Γιάννη Χρήστου και Γιώργου Κουμεντάκη. Το ενδιαφέρον της επιλογής αυτής υπήρξε ότι εμπεριέχει τέσσερις διαφορετικές εκδοχές της επιρροής του λατινικού προτύπου στον νεοελληνικό χώρο. Έτσι: α) Από το συνολικό έργο του Μάντζαρου επιλέξαμε τη λεγόμενη «Δεύτερη Λατινική Λειτουργία», έργο του οποίου σώζεται μόνο η μουσική αλλά όχι το κείμενο. Μετά από αναλυτική μελέτη του έργου, και βασιζόμενοι στα πρότυπα συνθετών όπως οι G. P. da Palestrina, Orlando di Lasso, αλλά και μεταγενέστερων τους όπως οι J. Haydn, W. Α. Mozart, L. van Beethoven και Rossini, λαμβάνοντας υπόψη το συνολικό υφολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται το έργο του Ν. Χ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of the present study is to investigate the way in which the Western liturgical tradition alien to the Greek Orthodoxy, influenced the liturgical compositions of four modern Greek composers: Nikolaos Halikiopoulos Mantzaros "the father" of modern Greek music, and three contemporary composers, Yiannis Christou, Haris Xanthoudakis and Giorgos Koumendakis. The interesting aspect of this particular choice is that we have four different versions of the influence of the Latin model on modern Greek music. Therefore: a) From the overall work of Mantzaros we chose what is considered to be his ‘Second Latin Mass’, a work of which we have the music but no words. Following a detailed study of the score, we attempted to complete the underlay using the traditional Latin text of the Divine Liturgy. We based our results on the extensive study of the masses of composers such as G.P. da Palestrina, Orlando di Lasso and later composers such as J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven and G. Rossin ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/47433
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/47433
ND
47433
Εναλλακτικός τίτλος
The western liturgical tradition as a model for the compositions of Modern Greek composers: an interpretative approach
Συγγραφέας
Κτιστάκης, Δημήτριος (Πατρώνυμο: Αστέριος)
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Σχολή Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Καλδή Μιράντα
Λογιάδης Μιλτιάδης
Βασιλειάδης Χαράλαμπος
Σαμαράς Χρήστος
Δημητριάδης Δήμος
Τσούχλος Νικόλαος
Σεργίου Παύλος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Δυτική λειτουργική παράδοση; Ξανθουδάκης, Χάρης (1950-); Χρήστου, Γιάννης (1926—1970); Κουμεντάκης, Γιώργος (1959-); Χαλικιόπουλος - Μάντζαρος, Νικόλαος (1795 – 1872)
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
10, x, 477 σ., εικ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)