Οι εκφάνσεις της μορφής σονάτας σε έργα Ελλήνων συνθετών στο πρώτο μισό του εικοστού αιώνα

Περίληψη

Η μορφή σονάτας έχει καθιερωθεί ως ένας τονικός μορφολογικός σχεδιασμός, ο οποίος βασίζεται κυρίως σε αρμονικά λειτουργικές διεργασίες. Ωστόσο, οι συνθέτες του εικοστού αιώνα χρησιμοποιούν ποικίλες τεχνικές με στόχο την απομάκρυνση έως και κατάργηση της αρμονικής λειτουργικότητας. Οι Έλληνες συνθέτες έχουν επηρεαστεί από όλες τις παραπάνω τεχνικές, καθώς ήρθαν σε επαφή με όλα τα ρεύματα του εικοστού αιώνα λόγω των σπουδών τους στην Ευρώπη, αλλά και εξαιτίας των ξένων δασκάλων, οι οποίοι μετατέθηκαν στα ελληνικά μουσικά ιδρύματα. Η παρούσα διδακτορική έρευνα εξετάζει τον διάλογο ανάμεσα στους Έλληνες συνθέτες του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα με την παραδοσιακή μορφή σονάτας, μέσω της ανάλυσης αντιπροσωπευτικών έργων. Έχοντας ως απώτερο στόχο την απομόνωση και διερεύνηση των εκφάνσεων, μέσω των οποίων εκφράζεται αυτός ο διάλογος, μία νέα θεωρητική προσέγγιση έχει σχεδιαστεί και εφαρμοστεί ως αναλυτικό εργαλείο του ερευνητικού υλικού. Η θεωρητική αυτή προσέγγιση είναι μία προέκταση των ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Traditional sonata form is a tonal formal model based mainly on harmonic functions. However, 20th-century composers have exploited various techniques in order to loosen or even demolish tonal functionality. Therefore, tonality was gradually abandoned, as well as tonal cadences and tertian harmony. Furthermore, new tonalities, modes, pitch collections and twelve-note series were introduced, and the harmonic background was primarily produced by simultaneities and pitch-class sets. Greek composers were influenced by these techniques mainly through their composition studies in Europe, but also through European professors who were brought to teach in Greek conservatoires. The present research examines the dialogue between Greek composers of the first half of the 20th century and the traditional sonata form, through the analysis of representative works. In order to isolate and investigate that dialogue’s elements, a new theoretical approach has been devised and applied as analytical tool to ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/46671
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/46671
ND
46671
Εναλλακτικός τίτλος
Aspects of sonata form in the works by Greek composers during the first half of the twentieth century
Συγγραφέας
Ζλάτκου, Βασιλική (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2019
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Τσούγκρας Κωνσταντίνος
Χάρδας Κωνσταντίνος
Σακαλλιέρος Γεώργιος
Νίκα - Σαμψών Ευανθία
Βούβαρης Πέτρος
Φούλιας Ιωάννης
Σαμαράς Χρήστος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Έλληνες συνθέτες; Σονάτα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2, viii, 513 σ., εικ., πιν.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)