Το capriccio ως καλλιτεχνικό φαινόμενο στις εικαστικές τέχνες: 16ος-18ος αιώνας

Περίληψη

Με καταγωγή στη λατινική, ο όρος capriccio εμφανίζεται από τα τέλη του 13ου αιώνα στη λογοτεχνία της Τοσκάνης, όπου δηλώνει την ερωτική επιθυμία, τον σαρκικό πόθο, κυρίως όμως τον τρόμο, τη φρίκη, τον αποτροπιασμό, σημασίες που θα εξακολουθήσουν να υφίστανται έως τα μέσα του 16ου αιώνα, ενώ ήδη χρησιμοποιείται από την Comedia dell’ arte ως συνώνυμο του αυτοσχεδιασμού και της καυστικής αλληγορίας. Τότε εισάγεται από τον Giorgio Vasari στις Vite, ως χαρακτηρισμός του υποκειμενικού στοιχείου, της μοναδικής καλλιτεχνικής ιδιοσυγκρασίας, που κυμαίνεται από την επινόηση που αναζωογονεί τις τέχνες ως την -απορριπτέα- εκκεντρικότητα που περιφρονεί την τέχνη του Disegno και φανερώνεται στις εξαιρετικές ιδιότητες ορισμένων έργων τέχνης. Στη διατριβή εξετάζονται οι σημασίες του capriccio από τον 16ο ως τον 18ο αιώνα, η πορεία του από συνώνυμο της φαντασίας και της ιδιαίτερης καλλιτεχνικής ιδέας έως την τοποθέτησή του στο περιθώριο της διακόσμησης, μέσα από τη μελέτη των κυριότερων θεωρητικών κειμ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The term capriccio, origininated in latin, first appears in the late 13th century in the literature of Tuscany meaning sexual desire, carnal lust, horror, disgust, senses which continue to exist until mid 16th century, whilst capriccio is used by Commedia dell’ Arte as a byword for improvisation and burlesque. At that time Giorgio Vasari uses for the first time in his Vite the term capriccio to denote subjective elements and unique artistic tamperament both of which ranging from artistic invention to rejectable eccentricity, that disdains the art of Disegno, and manifest themselves as exceptional properties in certain works of art. The thesis seeks to investigate the multiple meanings of the term capriccio from the 16th to the 18th century, its course as a byword for fantasy and outstanding artistic concept to its use as marginal decoration by studying the main art theory sources along with the most exemplary cases in the domain of the visual arts in Europe, especially in Italy durin ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/46561
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/46561
ND
46561
Εναλλακτικός τίτλος
Capriccio: an artistic phenomenon in visual arts 16th-18th century
Συγγραφέας
Αντωνόπουλος, Αλέξανδρος (Πατρώνυμο: Εμμανουήλ)
Ημερομηνία
2019
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τομέας Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης
Εξεταστική επιτροπή
Λυδάκης Στυλιανός
Παυλόπουλος Δημήτριος
Δρανδάκη Αναστασία
Μαυρομιχάλη Ευθυμία
Ιωάννου Παναγιώτης
Κορνέζου Παναγιώτα
Στεφανίδης Εμμανουήλ
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Καπρίτσιο; Εικαστικές τέχνες; Θεωρία της τέχνης; Φαντασία; Αρχαιότητα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
3, viii, 527 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)