Τραυλισμός (βατταρισμός) και ειδική αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου και της ομιλίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
Περίληψη
Εισαγωγή: Ο τραυλισμός στην προσχολική ηλικία αποτελεί μία σύνθετη και πολυδιάστατη νευροαναπτυξιακή διαταραχή που σχετίζεται με την παραγωγή της ομιλίας, επηρεάζεται από βιολογικούς, περιβαλλοντικούς, γλωσσικούς και συναισθηματικούς παράγοντες και συχνά συνυπάρχει με την ειδική αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου και της ομιλίας. Υπάρχει μία υποκατηγορία παιδιών που παρουσιάζουν ταυτόχρονα δυσκολία στη ροή της ομιλίας καθώς και δυσκολία σε άλλους τομείς του λόγου και της ομιλίας όπως στη φωνολογία, τη σημασιολογία και τη σύνταξη.Μεθοδολογία: Η παρούσα μελέτη έχει ως γενικό σκοπό τη διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στον τραυλισμό και την ειδική αναπτυξιακή διαταραχή του λ
Τραυλισμός (βατταρισμός) και ειδική αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου και της ομιλίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
Περίληψη
Εισαγωγή: Ο τραυλισμός στην προσχολική ηλικία αποτελεί μία σύνθετη και πολυδιάστατη νευροαναπτυξιακή διαταραχή που σχετίζεται με την παραγωγή της ομιλίας, επηρεάζεται από βιολογικούς, περιβαλλοντικούς, γλωσσικούς και συναισθηματικούς παράγοντες και συχνά συνυπάρχει με την ειδική αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου και της ομιλίας. Υπάρχει μία υποκατηγορία παιδιών που παρουσιάζουν ταυτόχρονα δυσκολία στη ροή της ομιλίας καθώς και δυσκολία σε άλλους τομείς του λόγου και της ομιλίας όπως στη φωνολογία, τη σημασιολογία και τη σύνταξη.Μεθοδολογία: Η παρούσα μελέτη έχει ως γενικό σκοπό τη διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στον τραυλισμό και την ειδική αναπτυξιακή διαταραχή του λng and specific developmental speech and/or language disorder in the preschool age. The participants were divided into three groups: the group with stuttering (S) (n=20), the group with stuttering and specific developmental speech and/or language disorder (S/SDSLD) (n=21) and the group with specific developmental speech and/or language disorder (SDSLD) (n=25). Their ages ranged from 4- to 6-years old (S: Mean age: 5;1, SD=0,6 years) (S/SDSLD: Mean age: 4;9, SD=0,7 years) (SDSLD: Mean age: 5;0, SD=0,7 years). Results: Children with S only and S/SDSLD presented the same stuttering severity and characteristics. Regarding their speech and language, children with S/SDSLD and children with SDSLD presented deficits only in the domain of phonology. The profile of children with S and that of children with S/SDSLD was different in relation to their case history, the aetiology and the outcome of their difficulties. Children with S appeared to overcome their stuttering easier with speech and language therapy in comparison to children with S/SDSLD. Finally, there were no differences between children with S and S/SDSLD regarding the outcome of their difficulties as far as sex is concerned. Discussion: Literature mentions that there seems to be a subgroup of children in preschool age who face not only stuttering but also specific developmental speech and/or language disorder with main difficulties in the domain of phonology but this specific subject needs further investigation. Although the stuttering severity and characteristics between children with stuttering and children with stuttering and specific developmental speech and/or language disorder appears to be the same, the case history, the aetiology, the co-occurrence with other developmental disorders and the outcome appear to be different. At the prevention, assessment, intervention and research level, children with stuttering and children with stuttering and concomitant speech and/or language disorders should be approached differently.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσαIntroduction: Stuttering in preschool age comprises a complex and multidimensional neurodevelopmental disorder which is related to speech production, is affected by biological, environmental, speech/language and emotional factors and often coexists with specific developmental speech and/or language disorders. There is a subgroup of children whose difficulties in fluency co-occur with difficulties in other speech and language domains, such as in phonology, semantics and syntax. Methods: The aim of the present research study is to investigate the relationship between stuttering and specific developmental speech and/or language disorder in the preschool age. The participants were divided into three groups: the group with stuttering (S) (n=20), the group with stuttering and specific developmental speech and/or language disorder (S/SDSLD) (n=21) and the group with specific developmental speech and/or language disorder (SDSLD) (n=25). Their ages ranged from 4- to 6-years old (S: Mean ...
| Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Επιστημών Υγείας. Τμήμα Ιατρικής. Τομέας Κοινωνικής Ιατρικής - Ψυχιατρικής και Νευρολογίας. Κλινική Α' Ψυχιατρική ΑΙΓΙΝΗΤΕΙΟΥ Νοσοκομείου |
| Εξεταστική επιτροπή | Βλασσοπούλου Μαρία Λαζαράτου Ελένη Αναγνωστόπουλος Δημήτριος Παπαγεωργίου Χαράλαμπος Περβανίδου Παναγιώτα Οκαλίδου Αρετή Παναγιωτακοπούλου Μαρία |
| Επιστημονικό πεδίο | Ιατρική και Επιστήμες Υγείας Επιστήμες Υγείας |
| Λέξεις-κλειδιά | τραυλισμός |
| style="color:#36B4CA" href="/eadd/register">εγγραφή)
|

