Αφηγηματικές ικανότητες και θεωρία του νου σαν εργαλεία μέτρησης παιδιών με αυτισμό

Περίληψη

Σκοπός της διατριβής ήταν η μελέτη της Θεωρίας του Νου (ΘτΝ) και των αφηγηματικών ικανοτήτων παιδιών με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας (ΑΥΛ) σχολικής ηλικίας και παιδιών τυπικής ανάπτυξης (ΤΑ). Εξετάσαμε την επίδοση των παιδιών με ΑΥΛ σε Πρώτου και Δεύτερου επιπέδου ΘτΝ συγκριτικά με των ΤΑ παιδιών. Ειδικότερα, εξετάσαμε αν η επίδοση των παιδιών με ΑΥΛ θα ήταν διαφορετική από των παιδιών ΤΑ σε έργα που προϋποθέτουν γνωστική και συναισθηματική-γνωστική ΘτΝ/κατανόηση συναισθήματος (δηλ. την αναγνώριση και αξιολόγηση των συναισθημάτων). Στη συνέχεια, είδαμε αν η αφηγηματική ικανότητα, σε επίπεδο παραγωγής, και η αφηγηματική κατανόηση των παιδιών με ΑΥΛ θα διαφέρει από των παιδιών ΤΑ. Ειδικότερα, μας ενδιέφερε να εξετάσουμε αν η αφηγηματική ικανότητα (δηλ. η παραγωγή του αφηγήματος) θα διαφέρει σε επίπεδο αφηγηματικής γλώσσας και συνεκτικότητας (δηλ. μικροδομής) ή/και δόμησης του αφηγήματος και συνοχής (δηλ. μακροδομής). Έπειτα, διερευνήσαμε τη σχέση μεταξύ ΘτΝ και αφηγηματικών ικανοτήτων ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present study investigated Theory of Mind (ToM) and storytelling abilities in school aged high functioning children with Αutism Spectrum Disorders (ASD) and typically developing (TD) children. Firstly, we examined how children with ASD performed on first- and second order ToM tasks, as compared to their TD peers. Specifically, we examined if whether they would perform differently regarding cognitive and affective-cognitive ToM/emotion understanding (i.e., recognition & identification of emotions) tasks. Secondly, we examined whether narrative production and narrative comprehension of children with ASD differed from that of TDs. More particularly, we sought to determine whether narrative production would exhibit differences in narrative language and cohesion (i.e., microstructure), or narrative structure and coherence (i.e., macrostructure). Thirdly, we examined whether there is a relationship between ToM and narrative abilities and, if so, what was the directionality of this relati ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 6/2020)
Το πλήρες κείμενο της διατριβής είναι διαθέσιμο σε έντυπη μορφή από τη Βιβλιοθήκη Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΕΚΤ
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/40752
ND
40752
Εναλλακτικός τίτλος
Narrative discourse and theory of mind as measures of autism spectrum disorders
Συγγραφέας
Μπαλδιμτσή, Ελένη Νικόλαος
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Τομέας Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Τσιμπλή Ιάνθη-Μαρία
Παπαδοπούλου Δέσποινα
Νικολοπούλου Αγγελική
Αγαθοπούλου Ελένη
Τερζή Αρχόντω
Ράλλη Ασημίνα
Παπαηλιού Χριστίνα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Γλώσσα & Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Αυτισμός; Αφήγηση; Θεωρία του νου
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
ix, 307 σ., εικ., πιν., σχημ.