Από τον αφηγηματικό στον δραματικό λόγο: θεατρικές διασκευές πεζογραφημάτων από το δεύτερο μισό του 20ου μέχρι και τις αρχές του 21ου αιώνα

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή πραγματεύεται το φαινόμενο των θεατρικών διασκευών και διερευνά τη διαδικασία μετάπλασης του πεζού αφηγηματικού λόγου σε δραματικό. Το αντικείμενο αυτό μελέτης εμπίπτει και εντάσσεται στο πλαίσιο των ενδιαφερόντων της Συγκριτικής Φιλολογίας, δεδομένου ότι αντιπαραβάλλει και συγκρίνει δύο διαφορετικές μορφές λογοτεχνικής έκφρασης, την Αφήγηση και το Δράμα. Αυτή η αντιπαραβολή καθίσταται ιδιαίτερα χρήσιμη, καθώς αποκαλύπτει τη δυναμική του πεζού λόγου, μέσα από τη «δοκιμή» και τη «δοκιμασία» της θεατρικής του μετάπλασης. Παράλληλα, καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο η θεατρική γραφή υπόκειται στον αφηγηματικό λόγο ή τον ξεπερνά. Ως στόχοι της εργασίας αυτής τέθηκαν: α) η διερεύνηση όλων των πτυχών στην διαδικασία μετατροπής ενός πεζού έργου σε δραματικό, β) η επισήμανση της εκτεταμένης παρουσίας του φαινομένου στη σύγχρον
Από τον αφηγηματικό στον δραματικό λόγο: θεατρικές διασκευές πεζογραφημάτων από το δεύτερο μισό του 20ου μέχρι και τις αρχές του 21ου αιώνα

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή πραγματεύεται το φαινόμενο των θεατρικών διασκευών και διερευνά τη διαδικασία μετάπλασης του πεζού αφηγηματικού λόγου σε δραματικό. Το αντικείμενο αυτό μελέτης εμπίπτει και εντάσσεται στο πλαίσιο των ενδιαφερόντων της Συγκριτικής Φιλολογίας, δεδομένου ότι αντιπαραβάλλει και συγκρίνει δύο διαφορετικές μορφές λογοτεχνικής έκφρασης, την Αφήγηση και το Δράμα. Αυτή η αντιπαραβολή καθίσταται ιδιαίτερα χρήσιμη, καθώς αποκαλύπτει τη δυναμική του πεζού λόγου, μέσα από τη «δοκιμή» και τη «δοκιμασία» της θεατρικής του μετάπλασης. Παράλληλα, καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο η θεατρική γραφή υπόκειται στον αφηγηματικό λόγο ή τον ξεπερνά. Ως στόχοι της εργασίας αυτής τέθηκαν: α) η διερεύνηση όλων των πτυχών στην διαδικασία μετατροπής ενός πεζού έργου σε δραματικό, β) η επισήμανση της εκτεταμένης παρουσίας του φαινομένου στη σύγχρονal. The main part consists of four individual chapters, each of which examines a different aspect of the topic. In the first chapter, the relationship between Narration and Drama is being questioned, from a theoretical point of view. Subsequently, a historical and pragmatological approach of theatrical adaptations is being attempted. Thence, it is being analyzed how the reformation of the narrative discourse into dramatic takes place, not only at the level of language and expression, but also at the level of myth, plot, characters, time and space. Finally, in the fourth chapter, the interest is being mainly placed to the result of the reformation progress, i.e. the play itself and anything relevant to the theatrical performance. The Appendix consists of the list of the Greek writers whose works have been through the process of theatrical adaptation, during the second half of the 20th century and early 21st century, together with all the material concerning their theatrical performances. The reason why the specific chronological context has been chosen lies, mainly, to the fact that the presence of theatrically adapted works of fiction took significant dimensions in the current artistic life, during that period. The rich material that has been collected is sufficient to demonstrate a wide variety in the process of these reformations that reached almost to the point to constitute a new, complex kind, but with its own self-determination and dynamic. A kind that not only enriches the Art of Theatre, but also gives impetus to the Literature itself, as it forces her to assimilate theatrical techniques and strategies, in order to communicate with the public.
περισσότερα
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present thesis deals with the phenomenon of theatrical adaptations and examines the process of the transformation of narrative discourse into dramatic one. The subject-matter of this research comes under the interest of Comparative Literature, given that it contrasts and compares two different literary genres, Prose and Drama. This contradiction becomes particularly important, as it reveals the dynamic of narrative discourse, through the test of its theatrical transformation. At the same time, it demonstrates the way by which dramatic discourse comes under the influence of narrative discourse or gets ahead of it. The following have been set as aims of this thesis: a) to explore all aspects of the transformation process of a narrative piece of work into a play, b) to point out the extended presence of this phenomenon in the current artistic life and, particularly, as an indication of high artistic conscience and not just as a result of poorness or deficiency of dramatic discourse an ...
DOI
10.12681/eadd/38108
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/38108
ND
38108

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Εναλλακτικός τίτλος
From narrative to dramatic discourse: theatrical adaptations of works of fiction from the second half of 20th century until the beginning of 21th century
Συγγραφέας
Δήμου, Ευσταθία (Πατρώνυμο: Μιχαήλ)
Ημερομηνία
2014
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Σιαφλέκης Ζαχαρίας
Σταυροπούλου Έρη
Πετράκου Κυριακή
Αγγελάτος Δημήτρης
Γαραντούδης Ευριπίδης
Ιωακειμίδου Λητώ
Πεφάνης Γιώργος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Θεατρική διασκευή; Θέατρο και λογοτεχνία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
4 τόμοι, 903 σ., εικ., πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)