Όραση και γνώση: η οπτική του Νεύτωνα και η αντίληψη της γυναίκας εκπαιδευτικού στα μυθιστορήματα της Σαρλότ Μπροντέ

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας Διδακτορικής Διατριβής είναι η μελέτη των εκφάνσεων της επίδρασης του Νεύτωνα στα τέσσερα μυθιστορήματα της Σάρλοτ Μπροντέ και του τρόπου που αυτή η επίδραση διαμορφώνει θέματα επιστημολογίας, αφηγηματολογίας και φεμινισμού καθώς επίσης και παρέχει ένα μοντέλο ανάγνωσης των μυθιστορημάτων της. Οι οπτικές θεωρίες του Νεύτωνα μπορούν να ανιχνευθούν στα έργα της Μπροντέ σε αρκετές περιπτώσεις: καταρχήν, στον χειρισμό του φωτός και των χρωμάτων στην ποίηση και στον πεζό λόγο της. Δεύτερον, στη διαμόρφωση των αφηγήσεών της που μοιάζουν με πρίσματα και φάσματα γεμάτα από συγκλίνουσες και αποκλίνουσες φωνές, αντιλήψεις και οπτικές γωνίες. Τρίτον, στην αναπαράσταση του μυαλού των ηρώων και των ηρωίδων της, το οποίο αναπαρίσταται ως πρίσμα αλλά και ως σκοτεινός θάλαμος. Η αναπαράσταση του μυαλού με τη μορφή του πρίσματος αλλά και του σκοτεινού θαλάμου συνιστά μέρος του πειραματισμού της Μπροντέ με την έννοια της γυναίκας ως επιστημολογικώς δρώντος υποκειμένου. Στα μυθιστορ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this thesis is to explore aspects of Newton’s influence on Charlotte Brontë’s four novels and the way this influence informs issues of epistemology, narratology and feminism as well as provides a model of reading her novels. Newton’s optical theories can be detected in Brontë’s work in a number of instances: first, in the handling of light and colours in her poetry and prose; second, in the construction of her narratives which are like prisms and spectrums full of converging and diverging voices and perspectives; and third, in the representation of the mind both as a prism and as a camera obscura. The representation of the mind as a prism and as a camera obscura is part of Brontë’s experimentation with the concept of female epistemological agency. In her novels, the female educator emerges as an exemplary image of female epistemological agent, who, thanks to her profession, is drawn away from a marginal position, experiments with different viewing positions and establishes a ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/36106
ND
36106
Εναλλακτικός τίτλος
Seeing as knowing: Newton's opticks and the perception of the female educator in Charlotte Bronte's novels
Συγγραφέας
Ταχματζίδου-Εξάρχου, Αικατερίνη Κωνσταντίνος
Ημερομηνία
2014
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Κίτση Αικατερίνη
Γιαννοπούλου Ευθυμία
Κογκίδου Δήμητρα
Σχοινά Μαρία
Μπόκλουντ - Λαγοπούλου Κάριν
Καλογεράς Γεώργιος
Θεοδοσιάδου Γεωργία
Επιστημονικό πεδίο
Φυσικές Επιστήμες
Φυσική
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Γλώσσα & Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Σάρλοτ Μπροντέ; Εκπαίδευση; Σερ Ισαάκ Νεύτων; Οπτική; Επιστημολογία; Αφηγηματολογία; Φεμινισμός; ΜΙΧΑΗΛ ΜΠΑΧΤΙΝ; Μυθιστόρημα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
343 σ.