Η σύγκριση κλασικού-μετακλασικού: μία επανεξέταση των διαφορών με βάση την θεωρία του Wölfflin

Περίληψη

1. Στόχοι της διατριβής. Η επιλογή του θέματος σχετίζεται άμεσα με διερευνήσεις πάνω σε ζητήματα της θεωρίας των μορφών, καθώς και με προβληματισμούς για το πως και το γιατί της μορφολογικής έκφρασης των εκάστοτε εποχών από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Βάση της διατριβής αποτελεί η θεωρία του Ελβετού ιστορικού τέχνης Heinrich Wölfflin, όπως αυτή διατυπώθηκε στο βιβλίο του “Kunstgeschichtliche Grundbegriffe. Das Problem der Stilentwicklung in der neueren Kunst”, το οποίο πρωτοεκδόθηκε το 1915. Μελετώντας την πορεία των τεχνών από την περίοδο της Αναγέννησης προς την εποχή του Μπαρόκ, ο Wölfflin οδηγήθηκε στην διατύπωση πέντε αντιθετικών ζευγών – εννοιών, οι οποίες αναφέρονται στον τρόπο με τον οποίο ο παρατηρητής του έργου τέχνης είναι δυνατόν να κατανοήσει την λειτουργία των μορφικών χαρακτηριστικών του καλλιτεχνήματος. Το θεωρητικό αυτό σύστημα (το οποίο αποτελείται από τα ζεύγη «γραμμικό-ζωγραφικό», «επιφάνεια-βάθος», «κλειστή-ανοικτή μορφή», «πολλαπλότητα-ενότητα», «απόλυτη σαφήνεια ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

1. The objectives of the dissertation. The choice of the particular subject relates to the research regarding the theory of forms, and the concerns about the grounds of morphological expression in the main eras of the history of art. The dissertation is based on the theory of the Swiss art historian Heinrich Wölfflin, which was presented in 1915 in his book Kunstgeschichtliche Grundbegriffe. Das Problem der Stilentwicklung in der neueren Kunst. Through an intensive study of the shift of the arts between the periods of Renaissance and Baroque, Wölfflin formulated five pairs of opposed precepts, which help the observer to understand the functions of the formal properties of the artwork. This theoretical system (which is constituted by the pairs "linear vs. painterly", "plane vs. recession", "closed form vs. open form", "multiplicity vs. unity", "absolute clarity vs. relative clarity") has been applied mainly to the art of painting, rather to the arts of architecture and sculpture, even ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/35724
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/35724
ND
35724
Εναλλακτικός τίτλος
Comparing classical and postclassical: a reconsideration of the differences according to the Wölfflin theory
Συγγραφέας
Αθανασόπουλος, Ιωάννης (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2013
Ίδρυμα
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Πολυτεχνική. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Εξεταστική επιτροπή
Λιανός Νικόλαος
Αμερικάνου Ελένη
Λιβιεράτος Ευάγγελος
Πατέστος Κωνσταντίνος
Τουρνικιώτης Παναγιώτης
Πανέτσος Γεώργιος
Κολοκοτρώνης Ιωάννης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Αρχιτεκτονική; Αισθητική; Μορφολογία; Θεωρία των μορφών; Κλασικό; μετακλασικό; Wölfflin, Heinrich
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
387 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)