Περίληψη
Σκοπός της διατριβής αυτής ήταν η μελέτη της διαδικασίας κατανόησης των δομών μετακίνησης (ερωτηματικές προτάσεις, δομές εστίασης, δομές μετακίνησης με κλιτικά και περιοριστικές αναφορικές προτάσεις), συγκριτικά με τις μορφοσυντακτικές δομές (παθητική μορφολογία και επιθετικές μετοχές) στην Ελληνική ως μητρική γλώσσα. Εξετάσαμε εάν κάποια ή όλες οι δομές μετακίνησης είναι περισσότερο προβληματικές συντακτικά από τις μορφοσυντακτικές δομές, όσον αφορά στην κατανόηση των παιδιών. Στη συνέχεια αναζητήσαμε διαφορές ανάμεσα στις ερωτηματικές προτάσεις, δομές εστίασης, δομές μετακίνησης με κλιτικά και περιοριστικές αναφορικές προτάσεις ανά ηλικιακή ομάδα. Παρομοίως, εξετάσαμε εάν η κατανόηση της παθητικής μορφολογίας διαφέρει από τις επιθετικές μετοχές. Ένα άλλο θέμα ενδιαφέροντος ήταν η αναζήτηση διαφορών ανάμεσα στις γραμματικά σωστές παθητική και αυτοπαθή ερμηνεία της παθητικής μορφολογίας ανά ηλικιακή ομάδα και μας απασχόλησε το αν η μη-γραμματική ενεργητική ερμηνεία εμφανίζεται μόνο στα ...
Σκοπός της διατριβής αυτής ήταν η μελέτη της διαδικασίας κατανόησης των δομών μετακίνησης (ερωτηματικές προτάσεις, δομές εστίασης, δομές μετακίνησης με κλιτικά και περιοριστικές αναφορικές προτάσεις), συγκριτικά με τις μορφοσυντακτικές δομές (παθητική μορφολογία και επιθετικές μετοχές) στην Ελληνική ως μητρική γλώσσα. Εξετάσαμε εάν κάποια ή όλες οι δομές μετακίνησης είναι περισσότερο προβληματικές συντακτικά από τις μορφοσυντακτικές δομές, όσον αφορά στην κατανόηση των παιδιών. Στη συνέχεια αναζητήσαμε διαφορές ανάμεσα στις ερωτηματικές προτάσεις, δομές εστίασης, δομές μετακίνησης με κλιτικά και περιοριστικές αναφορικές προτάσεις ανά ηλικιακή ομάδα. Παρομοίως, εξετάσαμε εάν η κατανόηση της παθητικής μορφολογίας διαφέρει από τις επιθετικές μετοχές. Ένα άλλο θέμα ενδιαφέροντος ήταν η αναζήτηση διαφορών ανάμεσα στις γραμματικά σωστές παθητική και αυτοπαθή ερμηνεία της παθητικής μορφολογίας ανά ηλικιακή ομάδα και μας απασχόλησε το αν η μη-γραμματική ενεργητική ερμηνεία εμφανίζεται μόνο στα αρχικά στάδια κατανόησης των παιδιών. Ασχοληθήκαμε τέλος με τη κατανόηση των δύο γραμματικών ερμηνειών της παθητικής μορφολογίας αναπτυξιακά.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The aim of the present thesis was to examine the development in child Greek comprehension of left-periphery (wh-, focus, clitic left dislocation and restrictive relative clause structures), as well as lexicon-syntax interface (non-active morphology and adjectival passives). The results have generally revealed a developmental pattern across constructions starting from Group 2 (3;7- 4;6 years) in verification of the Experimental hypothesis, which claims that child grammar is UG-constrained and children are based on adult mechanisms for their sentence parsing (Modularity matching model- Crain & Thornton 1998). Still, the oldest Group (5;7;6;6) has reached the adult standard only in the Truth Value Judgement task in all constructions but wh- and adjectival passive ones, revealing task effects. We also checked whether anyone or all of the structures affecting the left-periphery pose greater syntactic difficulty than the lexicon-syntax interface ones and found out that the latter structures ...
The aim of the present thesis was to examine the development in child Greek comprehension of left-periphery (wh-, focus, clitic left dislocation and restrictive relative clause structures), as well as lexicon-syntax interface (non-active morphology and adjectival passives). The results have generally revealed a developmental pattern across constructions starting from Group 2 (3;7- 4;6 years) in verification of the Experimental hypothesis, which claims that child grammar is UG-constrained and children are based on adult mechanisms for their sentence parsing (Modularity matching model- Crain & Thornton 1998). Still, the oldest Group (5;7;6;6) has reached the adult standard only in the Truth Value Judgement task in all constructions but wh- and adjectival passive ones, revealing task effects. We also checked whether anyone or all of the structures affecting the left-periphery pose greater syntactic difficulty than the lexicon-syntax interface ones and found out that the latter structures are indeed considered easier than left-periphery ones that clearly involve operator movement at the level of syntax/ LF (Tsimpli 1990, 1995, 1998, 1999). Then we searched for differences in child parsing of wh-, focus, clitic left dislocation and restrictive relative clause structures per age group and saw that all left periphery constructions are parsed alike but in the Questions-after-stories/ Picture Selection Tasks, where the difficulty of foci and restrictive relative clauses over the rest of the constructions is a matter of task effect. Similarly, we examined whether syntactically- derived non-active morphology differs from lexical adjectival passives and found out that since they co-occur in child comprehension, children must become aware of the morpho-syntactic properties of Voice very early (Borer 2004 and Tsimpli 2006, vs. Borer & Wexler 1987, 1992- Maturation hypotheses). Furthermore, we looked for possible differences between the grammatical reflexive/ passive readings of non-active morphology and their absence plus the fact that the ungrammatical active reading appears only in the first two Groups show that child grammar is initially unconstrained by lexicon/ pragmatics (Borer 2004 and Tsimpli 2006), while child preference for either grammatical option is influenced by pragmatics and the actual verbs tested. A final aim of this study was to investigate what happens with the grammatical readings developmentally; it was revealed that it is Group 2 (3;7-4;6) that begins to assign them systematically, the oldest children having reached the adult standard only in the Truth Value Judgement task.
περισσότερα