Το διχασμένο αφηγηματικό υποκείμενο στα πρωτοπρόσωπα έργα της Ελίζαμπεθ Γκάσκελ

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

My dissertation approaches a number of Elizabeth Gaskell’s first-person works, namely, Cranford, (1853) Cousin Phillis, (1863) “Six Weeks at Heppenheim”, (1862) “The Poor Clare” (1856) and “The Grey Woman”, (1861) through a post-modern perspective employing such theoretical frameworks as psychoanalytic theory, narratology and gender theory. It attempts to explore the problematics of Victorian subjectivity from a post-modern, to be more precise, from a Lacanian perspective. All along, I assume that the narrative subjectivity which emerges from Gaskell’s texts, both as a narrating and narrated one, is split, divided and fluid rather than concrete, autonomous and whole, despite clinging to illusions of autonomy and fantasies of wholeness. This is the result of the narrating subject’s misrecognition of its own subjectivity which occurs as part of the continuation or re-enactment of the prototypical encounter between the “I” and its mirror image (Which, again, is one of misrecogni ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/25988
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/25988
ND
25988
Εναλλακτικός τίτλος
The split subject of narration in Elizabeth Gaskell's first-person fiction
Συγγραφέας
Κουστινούδη, Άννα Στυλιανός
Ημερομηνία
2009
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική
Εξεταστική επιτροπή
Parkin-Γουνελά Ruth
Καμπίτογλου-Δούκα Αικατερίνη
Boklund-Λαγοπούλου Κάριν
Κίτση-Μυτάκου Αικατερίνη
Γιαννοπούλου Ευθυμία
Θεοδοσιάδου Γιούλη
Παστουρματζή Δόμνα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
xiii, 267 σ.