Η μυθιστορία στην υπηρεσία της συγκρότησης του εθνικού όλου και της κατασκευής κυρίαρχων ιδεολογικών σχημάτων. Ο ρόλος της σχολικής ιστορίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (1914-2007)

Περίληψη

ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΑΥΤΗ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ μυθιστορίας και τον τρόπο που αυτή εντάσσεται μέσα στα σχολικά εγχειρίδια του δημοτικού σχολείου, ώστε να καταγραφεί η συμβολή της στη συγκρότηση του εθνικού όλου και στη δημιουργία κυρίαρχων ιδεολο- γικών σχημάτων. Μελετούμε σχολικά εγχειρίδια που χρησιμοποιήθηκαν για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στο ελληνικό δημοτικό σχολείο από το 1914 έως το 2007, ως τεκμήρια, που απηχούν την εκάστοτε εκπαιδευτική πολιτική. Προσεγγίζουμε το ζήτημα στον άξονα της προβο- λής του παρελθόντος στο παρόν, καθώς το παρόν είναι αυτό που προσδι- ορίζει, καθορίζει και διαμορφώνει το παρελθόν για να επιβεβαιώσει το έθνος και την ιστορική του συνέχεια. Η αναφορά στο παρελθόν, είτε ως αναγωγή στο ιστορικό δεδομένο είτε ως αναχρονιστική προβολή στο μέλ- λον, διαμορφώνει την εθνική ταυτότητα των μαθητών. Στη βάση αυτή, πραγματώνεται η συγκρότηση και η ενσωμάτωση των ιδρυτικών εθνικών μύθων στο εθνικό αφήγημα. Επιλέξαμε να εστιάσουμε στο ιδεολό ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

THE PRESENT PAPER ATTEMPTS TO INVESTIGATE FICTION AND HOW FICTION IS integrated in primary school textbooks, so as to enable the examination of its contribution to shaping the concept of nation as a whole and developing dominant ideological structures. The paper examines school History textbooks, taught in Greek primary schools from 1914 until 2007, as evidence reflecting specific trends in educational policies. The approach of the present paper involves the investigation of the specific issue on the basis of the projection of the past on the present, in view of the fact that the present determines, designates and structures the past in order to validate nation and its historical continuity. Any reference to the past, either as reports to historical data or a superseded projection to the future, shapes pupils’ national identity. Thus, national myths of origin are bound to be established and integrated in national accounts. The research is focused on the concept of Byzantium “being Hell ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/15878
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/15878
Εναλλακτικός τίτλος
Fiction as a device of shaping the concept of nation as a whole and developing dominant ideological structures. The role of history as a taught subject in elementary education (1914-2007)
Συγγραφέας
Κασίδου, Στυλιανή Ιορδάνης
Ημερομηνία
2008
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Παιδαγωγική Φλώρινας. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Ανδρέου Ανδρέας
Φωτιάδης Κωνσταντίνος
Κυρίδης Αργύρης
Κατσίλλης Ιωάννης
Χατζόπουλος Κωνσταντίνος
Κόκκινος Γεώργιος
Μαυροσκούφης Δημήτριος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Ιστορία; Ιδεολογία; Σχολική Ιστορία; Σχολικά εγχειρίδια; Εθνικός μύθος; Μυθιστορία; Βυζαντινή ιστορία; Τρίσημο; Βυζάντιο
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
618 σ., εικ.