Η επίδραση των γνωστικών σχημάτων στη διαδικασία παραγωγής και στην ποιότητα των γραπτών κειμένων που παράγονται από παιδιά του Δημοτικού σχολείου

Περίληψη

Η παραγωγή γραπτών κειμένων συνιστά μια απαιτητική διαδικασία, η οποία χρειάζεται τη σύζευξη γνώσεων και διαδικασιών. Σημαντικό ρόλο στη διαδικασία παραγωγής και στην ποιότητα των γραπτών κειμένων κατέχουν τα γνωστικά σχήματα των μαθητών/τριών για τις συγγραφικές διαδικασίες και τα κειμενικά είδη. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η αναπτυξιακή μελέτη των σχημάτων διαδικαστικής γνώσης για την συγγραφική διαδικασία και η διερεύνηση της επιρροής τους στην ποιότητα των γραπτών κειμένων. Παράλληλα, μελετώνται και σχήματα δηλωτικής γνώσης για τα κειμενικά είδη και τη δομή τους. Ακόμη, η παρούσα έρευνα μελετά την εργαζόμενη μνήμη, την μορφολογική γνώση και τα κίνητρα γραφής και αυτορρύθμισης ως παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα των γραπτών κειμένων. Επίσης, επιζητείται το είδος της διδασκαλίας που συντείνει στην ανάπτυξη και βελτίωση των σχημάτων της διαδικασίας της παραγωγής γραπτών κειμένων. Η έρευνα αποτελεί έναν οιονεί πειραματικό σχεδιασμό με τον σχηματισμό πειραματικής και ομάδας ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Writing is a demanding process which requires the intergration of knowledge and processes. Students’ cognitive schemas for writing process and text genres have an important role in the production process and the quality of written texts. The aim of this thesis is the study of procedural knowledge schemas for writing process and the study of their influence on the quality of written texts. Simultaneously declarative knowledge schemas of text genres and their structure are examinated. Furthermore, the present research investigates working memory, morphological knowledge, writing motivation and self-regulation as factors that influence the quality of written texts. The type of teaching that contributes to the development and improvement of cognitive schemas for the writing process is also studied. The research is a quasi- experiment with an experimental and a control group and includes measurements in three stages, before the intervention, immediately after the intervention and once at th ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 12/2025)
DOI
10.12681/eadd/60233
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/60233
ND
60233
Εναλλακτικός τίτλος
The impact of cognitive schemas on the production process and quality of written texts produced by primary school children
Συγγραφέας
Τσιρώνη, Παναγιώτα (Πατρώνυμο: Νικόλαος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Αϊδίνης Αθανάσιος
Κωστούλη Τριανταφυλλιά
Σπαντιδάκης Ιωάννης
Παπαδημητρίου Φωτεινή
Κάντζου Βασιλική
Μανωλίτσης Γεώργιος
Τσεσμελή Στυλιανή
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Διδασκαλία και κατάρτιση
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη ➨ Ψυχολογία της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Σχήματα γραφής; Διαδικαστική Γνώση; Δηλωτική γνώση; Παραγωγή γραπτών κειμένων; Εργαζόμενη μνήμη; Κίνητρα γραφής; Μορφολογική γνώση; Γνωστικά σχήματα; Διδακτική παρέμβαση; Κειμενικό είδος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.