Περίληψη
Η παρούσα διατριβή φιλοδοξεί να υπερβεί τα όρια μιας αυστηρά φιλολογικής προσέγγισης του όρου μελαγχολία και να διερευνήσει πολυπρισματικά την ασθένεια της μελαγχολίας και τα συμπτώματά της, εστιάζοντας σε παραμέτρους που σχετίζονται με τον τόπο, τον χρόνο και, κυρίως, με το ήθος και τον χαρακτήρα του πάσχοντος υποκειμένου. Στο επίκεντρο αυτής της προσέγγισης βρίσκεται το ίδιο το μελαγχολικό υποκείμενο: το σώμα του, οι τρόποι με τους οποίους βιώνει και εκφράζει τη νόσο, καθώς και οι πολιτισμικές, φιλοσοφικές και μαγικο-θρησκευτικές ερμηνείες που περιβάλλουν την κατάστασή του. Η μελαγχολία δεν αντιμετωπίζεται εδώ απλώς ως μια παθολογική κατηγορία, αλλά ως φαινόμενο που εγγράφεται μέσα σε ένα ευρύτερο πολιτισμικό και γνωσιολογικό πλαίσιο, στο οποίο συνυπάρχουν – και συχνά συγκρούονται – παραδοσιακές δοξασίες, ιατρικές θεωρίες και φιλοσοφικές αντιλήψεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σταδιακή διαμόρφωση συγκεκριμένων προτύπων για τον μελαγχολικό τύπο ανθρώπου, τα οποία αποτυπώνονται όχι μό ...
Η παρούσα διατριβή φιλοδοξεί να υπερβεί τα όρια μιας αυστηρά φιλολογικής προσέγγισης του όρου μελαγχολία και να διερευνήσει πολυπρισματικά την ασθένεια της μελαγχολίας και τα συμπτώματά της, εστιάζοντας σε παραμέτρους που σχετίζονται με τον τόπο, τον χρόνο και, κυρίως, με το ήθος και τον χαρακτήρα του πάσχοντος υποκειμένου. Στο επίκεντρο αυτής της προσέγγισης βρίσκεται το ίδιο το μελαγχολικό υποκείμενο: το σώμα του, οι τρόποι με τους οποίους βιώνει και εκφράζει τη νόσο, καθώς και οι πολιτισμικές, φιλοσοφικές και μαγικο-θρησκευτικές ερμηνείες που περιβάλλουν την κατάστασή του. Η μελαγχολία δεν αντιμετωπίζεται εδώ απλώς ως μια παθολογική κατηγορία, αλλά ως φαινόμενο που εγγράφεται μέσα σε ένα ευρύτερο πολιτισμικό και γνωσιολογικό πλαίσιο, στο οποίο συνυπάρχουν – και συχνά συγκρούονται – παραδοσιακές δοξασίες, ιατρικές θεωρίες και φιλοσοφικές αντιλήψεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σταδιακή διαμόρφωση συγκεκριμένων προτύπων για τον μελαγχολικό τύπο ανθρώπου, τα οποία αποτυπώνονται όχι μόνο σε σωματικά ή ψυχολογικά συμπτώματα, αλλά και σε ψυχικές καταστάσεις και συναισθηματικές αποχρώσεις – στοιχεία τα οποία, την εποχή εκείνη, προσεγγίζονται συχνά ως ενδείξεις ή εκδηλώσεις της νόσου. Ένας βασικός στόχος της έρευνας είναι η ανάδειξη αυτής της μετάβασης: της ιστορικής στιγμής κατά την οποία η μελαγχολία παύει να νοείται αποκλειστικά ως θεϊκή τιμωρία ή πνευματική δυσλειτουργία και αρχίζει να εντάσσεται σε ένα πιο ορθολογικό, διαγνώσιμο και εν τέλει ιατρικά ελέγξιμο πλαίσιο. Η εποχή που εξετάζεται –χρονικά εκτεινόμενη από τον 5ο π.Χ. έως και τον 2ο μ.Χ. αιώνα– αντιπροσωπεύει μία περίοδο έντονων μετασχηματισμών στην ιατρική σκέψη και πρακτική, κατά την οποία παρατηρείται μία σταδιακή μετάβαση από τις μαγικο-θρησκευτικές προσεγγίσεις σε πιο συστηματοποιημένες και εμπειρικές μορφές ιατρικής γνώσης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η μελαγχολία αναδεικνύεται όχι μόνο ως ιατρική ή ψυχολογική πάθηση, αλλά ως καίριο ερμηνευτικό σχήμα για την κατανόηση του ανθρώπινου υποκειμένου στην αρχαιότητα, το οποίο βιώνει τον εαυτό του και τον κόσμο μέσα από την αλληλεπίδραση σωματικών, ψυχικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Η διατριβή, συνεπώς, επιχειρεί να ανιχνεύσει τις πολλαπλές όψεις αυτής της πάθησης, προσεγγίζοντάς την ως σύμπτωμα, ως ψυχική κατάσταση, αλλά και ως πολιτισμική κατασκευή, διαμορφωμένη από τον ιστορικό και ιδεολογικό ορίζοντα της εποχής.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
This thesis aims to go beyond a strictly literary approach to the term melancholy and to explore the fathom of disease of melancholy and its symptoms from multiple perspectives, focusing on parameters related to place, time, and, above all, the ethos and character of the suffering subject. At the center of this approach is the melancholic subject itself: their body, the way in which they experience and express the disease, as well as the cultural, philosophical, and magico-religious interpretations that surround their condition. Melancholy is not treated here simply as a pathological category, but as a phenomenon that is inscribed within a broader cultural and epistemological context, in which traditional beliefs, medical theories and philosophical concepts coexist and contradict. Particular emphasis is based on the gradual formation of specific models for the melancholic type of person, which are reflected not only in physical or psychological symptoms, but also in mental states and e ...
This thesis aims to go beyond a strictly literary approach to the term melancholy and to explore the fathom of disease of melancholy and its symptoms from multiple perspectives, focusing on parameters related to place, time, and, above all, the ethos and character of the suffering subject. At the center of this approach is the melancholic subject itself: their body, the way in which they experience and express the disease, as well as the cultural, philosophical, and magico-religious interpretations that surround their condition. Melancholy is not treated here simply as a pathological category, but as a phenomenon that is inscribed within a broader cultural and epistemological context, in which traditional beliefs, medical theories and philosophical concepts coexist and contradict. Particular emphasis is based on the gradual formation of specific models for the melancholic type of person, which are reflected not only in physical or psychological symptoms, but also in mental states and emotional nuances – elements which, at that time, were often approached as signs or manifestations of the disease. A key objective of the research is to highlight this transition: the historical moment when melancholy ceased to be understood exclusively as divine punishment or spiritual dysfunction and began to be incorporated into a more rational, diagnosable, and ultimately medically controllable framework. The period under examination—spanning from the 5th century BC to the 2nd century AD – represents a period of intense transformation in medical thought and practice, during which a gradual transition from magical-religious approaches to more systematic and empirical forms of medical knowledge can be observed. Within this context, melancholy emerges not only as a medical or psychological state, but as a key interpretative framework for understanding the human subject in antiquity, who experiences himself and the world through the interaction of physical, psychological, and environmental factors. The dissertation, therefore, attempts to explore the multiple aspects of this condition, approaching it as a symptom, a mental state, but also as a cultural construct, shaped by the historical and ideological horizon of the time.
περισσότερα