Από την ανάγνωση των εικόνων στον κριτικό [πολυ]γραμματισμό: διατροπικές προσεγγίσεις γραμματισμού στην πρώτη σχολική ηλικία

Περίληψη

Βασική επιδίωξη της ανά χείρας διατριβής είναι η διαμόρφωση ενός προγράμματος οπτικού γραμματισμού (εφεξής ΟΓ) για την πρωτοσχολική ηλικία, με προοπτικές κριτικής προσέγγισης της εικόνας, αποσκοπώντας στην καλλιέργεια κριτικού γραμματισμού (εφεξής ΚΓ) και ειδικότερα κριτικού οπτικού γραμματισμού (εφεξής ΚΟΓ), σε ένα πλαίσιο διατροπικών προσεγγίσεων, που οδηγούν εν τέλει στον κριτικό [πολυ]γραμματισμό. Στο πλαίσιο αυτό, διαμορφώθηκε ένα μοντέλο ανάλυσης εικόνων για μαθητές/ήτριες, ενώ το γλωσσικό μάθημα προσεγγίστηκε μέσα από τη διαδοχή σημειωτικών τρόπων. Κινητοποιός δύναμη της πορείας αυτής ήταν η αίσθηση της ανάγκης για κριτική αξιοποίηση της εικόνας στο γλωσσικό μάθημα, καθώς συνιστά, πλέον, έναν κυρίαρχο τρόπο μετάδοσης ρητών και υπόρρητων μηνυμάτων, αλλά και η συνειδητοποίηση της ανάγκης σύγκλισης με το Πρόγραμμα Σπουδών (εφεξής ΠΣ), ώστε να αποδειχθεί η παρούσα εργασία καινοτομική μεν, αποδεκτή δε, ως εφαρμόσιμη, από συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Για την επίτευξη της στοχοθεσίας μ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The main aim of this thesis is the formation of a visual literacy program for primary school students, with perspectives of a critical approach to the image, aiming to cultivate critical literacy and in particular critical visual literacy, in a framework of intermodal approaches, which ultimately lead in critical [multi]literacy. In this context, an image analysis model was formulated for students, while the language course was approached through a succession of semiotic modes. The driving force behind this course was the sense of the need for a critical use of the image in the language course, as it now constitutes a dominant way of transmitting explicit and implicit messages, but also the awareness of the need to converge with the Curriculum, in order to demonstrate the present innovative work accepted as applicable by other teachers. To achieve our objective, action research was chosen as a powerful tool. Through action research, the ultimate goal of the whole project was to upgrade ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/58953
ND
58953
Εναλλακτικός τίτλος
From reading pictures to critical [multi]literacy: intermodal approaches to literacy in early school age
Συγγραφέας
Καραγιαννάκη, Ευανθία (Πατρώνυμο: Αθανάσιος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Παπαδημητρίου Φωτεινή
Κωστούλη Τριανταφυλλιά
Αϊδίνης Αθανάσιος
Λιάμπας Αναστάσιος
Γουλής Δημήτριος
Κάντζου Βασιλική
Παπαδοπούλου Μαρία
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Διδασκαλία και κατάρτιση
Λέξεις-κλειδιά
Εικόνα; Μοντέλο κριτικής ανάλυσης εικόνων για μαθητές/ήτριες; Διαδοχή σημειωτικών τρόπων; Κριτικός οπτικός γραμματισμός; Κριτικός [πολυ]γραμματισμός; Διαφοροποιημένη διδασκαλία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)