Έμφυλη τεχνητή νοημοσύνη στον κινηματογράφο και την οπτική κουλτούρα: υπερβαίνοντας την δυαδικότητα του φύλου

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή διερευνά έμφυλες αναπαραστάσεις Τεχνητής Νοημοσύνης στον κινηματογράφο, με έμφαση στην γυναίκα-μηχανή. Τέτοιου είδους αναπαραστάσεις έχουν υπάρξει αντικείμενο μελέτης της φεμινιστικής θεωρίας στον κινηματογράφο με σκοπό την αποδόμηση των δυαδικών σχέσεων γύρω από τη θηλυκότητα. Οι θεωρητικοί εξακολουθούν να διερευνούν το κατά πόσο τέτοιες απεικονίσεις αμφισβητούν το δυαδικό φύλο ή διαιωνίζουν τις υπάρχουσες στερεοτυπικές αναπαραστάσεις θηλυκότητας και αρρενωπότητας. Η διατριβή ανατρέχει στην φεμινιστική και queer θεωρία και προτείνει μια συνδυαστική μεθοδολογική προσέγγιση. Πρώτον, η ανάλυση των ταινιών επιστημονικής φαντασίας που πραγματεύονται έμφυλες μηχανές λαμβάνει υπόψη το έμφυλο χάσμα τόσο στην επιστήμη όσο και στην φαντασία. Με αυτό εννοείται αφενός ο αποκλεισμός των γυναικών από τα επιστημονικά και τεχνολογικά πεδία και αφετέρου το γεγονός ότι οι περισσότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας σκηνοθετούνται από άντρες. Η σύνδεση μεταξύ των δύο πυροδοτεί το ερε ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Depictions of sentient machines in science fiction have proliferated in the 21st century, with a new kind of cyborg subjectivity emerging. With recent developments in Artificial Intelligence (AI) technologies, the continuously growing human-technology interplay, and the evolving cyberspace relationships in recent years, the exploration of such subjectivities becomes more urgent than before. This thesis examines cyborg subjectivities and their representations in film and visual culture, focusing primarily on the films Her (Jonze 2013) and Ex Machina (Garland 2014) and secondarily on Lisa Joy and Jonathan Nolan’s television series Westworld (2016-2022) and Maria Schrader’s film I’m Your Man (2021). These case studies were selected based on their representations of post-femininities and post-masculinities through a focus on romantic interactions between humans and machines. Released in the first half of the 2010s, Her and Ex Machina present a paradigm shift that becomes more evident in We ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 11/2024)
DOI
10.12681/eadd/57485
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/57485
ND
57485
Εναλλακτικός τίτλος
The gendered A.I. in film and visual culture: transgressing the gender binary
Συγγραφέας
Παπακυριακοπούλου, Αικατερίνη (Πατρώνυμο: Ασημάκης)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
Εξεταστική επιτροπή
Στεφανή Ευανθία
Γέμτου Ελένη
Ξαγοράρης Ζαφείρης
Τσαλίκη Ελισσάβετ
Χαρίτος Δημήτρης
Νικολαΐδου Αφροδίτη
Πούπου Άννα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΆλλες Ανθρωπιστικές Επιστήμες ➨ Ανθρωπιστικές επιστήμες, διεπιστημονική προσέγγιση
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΆλλες Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Πολιτισμικές μελέτες
Λέξεις-κλειδιά
Σπουδές φύλου; Κινηματογράφος, Θεωρίες για τον; Cyborg
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.