Περίληψη
Τα τελευταία χρόνια είχε γίνει αισθητή η επικράτηση της Ψηφιακής Επιχειρηματικότητας σε όλους τους τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η εκπαίδευση στον τομέα των Τεχνολογιών Πληροφορικής εφοδιάζει τους φοιτητές με πολύτιμες γνώσεις για τις αναδυόμενες ψηφιακές τεχνολογίες, παρέχοντάς τους ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με φοιτητές από άλλους επιστημονικούς τομείς. Η εξειδίκευση στις Τεχνολογίες Πληροφορικής σε συνδυασμό με Επιχειρηματική γνώση και δεξιότητες συνιστά το επιχειρηματικό πνεύμα, το οποίο καλλιεργείται σε συνδυασμό με τη δημιουργικότητα και τη σιγουριά που απαιτείται για την ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου και αντοχή στην αβεβαιότητα του σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Η επιχειρηματική δραστηριότητα στο ψηφιακό περιβάλλον εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το επιχειρηματικό πνεύμα των σημερινών φοιτητών, το οποίο εκφράζεται στη βιβλιογραφία σαν επιχειρηματική πρόθεση. Σαν αποτέλεσμα, ένας αυξανόμενος αριθμός μαθημάτων επιχειρηματικότητας προσφέρεται, ιδιαίτερα σ ...
Τα τελευταία χρόνια είχε γίνει αισθητή η επικράτηση της Ψηφιακής Επιχειρηματικότητας σε όλους τους τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η εκπαίδευση στον τομέα των Τεχνολογιών Πληροφορικής εφοδιάζει τους φοιτητές με πολύτιμες γνώσεις για τις αναδυόμενες ψηφιακές τεχνολογίες, παρέχοντάς τους ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με φοιτητές από άλλους επιστημονικούς τομείς. Η εξειδίκευση στις Τεχνολογίες Πληροφορικής σε συνδυασμό με Επιχειρηματική γνώση και δεξιότητες συνιστά το επιχειρηματικό πνεύμα, το οποίο καλλιεργείται σε συνδυασμό με τη δημιουργικότητα και τη σιγουριά που απαιτείται για την ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου και αντοχή στην αβεβαιότητα του σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Η επιχειρηματική δραστηριότητα στο ψηφιακό περιβάλλον εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το επιχειρηματικό πνεύμα των σημερινών φοιτητών, το οποίο εκφράζεται στη βιβλιογραφία σαν επιχειρηματική πρόθεση. Σαν αποτέλεσμα, ένας αυξανόμενος αριθμός μαθημάτων επιχειρηματικότητας προσφέρεται, ιδιαίτερα σε τεχνικές ειδικότητας, στην προσπάθεια να συμπληρωθεί η αρτιότητα της τεχνικής γνώσης με επιχειρηματική γνώση και δεξιότητες και οι σχεδιαστές αναλυτικών προγραμμάτων προσπαθούν να παρακολουθήσουν τις ραγδαίες εξελίξεις των ψηφιακών τεχνολογιών και των εφαρμογών τους στην επιχειρηματική πράξη. Παρόλο που η Ψηφιακή Επιχειρηματικότητα ελκύει έντονο ερευνητικό ενδιαφέρον, η μελέτη της εκπαιδευτικής της διάστασης υπολείπεται. Σκοπός αυτής της διατριβής είναι να ρίξει φως σε αυτήν την παραμελημένη περιοχή έρευνας που βρίσκεται στην τομή της Ψηφιακής Επιχειρηματικότητας με την Επιχειρηματική Εκπαίδευση και να ορίσει την Ψηφιακή Επιχειρηματική Εκπαίδευση σαν ανεξάρτητο πεδίο Έρευνας, να καταγράψει πως η Επιχειρηματική Εκπαίδευση απαντά στις προκλήσεις της εισαγωγής των αναδυόμενων ψηφιακών τεχνολογιών στις επιχειρήσεις, να προτείνει ένα εννοιολογικό πλαίσιο της Ψηφιακής Επιχειρηματικής Εκπαίδευσης και να χρησιμεύσει σαν οδηγός για την μελλοντική εξέλιξη σε θεωρητικό αλλά και πρακτικό επίπεδο. Επιπλέον, στόχος είναι η εξέταση της γνώσης των τεχνολογιών πληροφορικής στην ανάπτυξη της ικανότητας αναγνώρισης επιχειρηματικών ευκαιριών, των επιχειρηματικών προθέσεων και της επιχειρηματικής δραστηριότητας στο ψηφιακό πεδίο. Για το σκοπό αυτό προτείνεται ένα θεωρητικό μοντέλο 'πληροφορημένης ' πρόθεσης στο οποίο συμμετέχουν σαν παράγοντες πρόβλεψης των επιχειρηματικών προθέσεων και της επιχειρηματικής δραστηριότητας στο Ψηφιακό χώρο, η γνώση Πληροφορικής που παρέρχεται στο τυπικό αναλυτικό πρόγραμμα τμημάτων Πληροφορικής και η Επιχειρηματική γνώση που παρέχεται στο πλαίσιο των τυπικών μαθημάτων επιχειρηματικότητας. Συνδυάζονται οι θεωρίες του Ανθρώπινου Κεφαλαίου και των Προθέσεων με ενδιαφέροντα συμπεράσματα και επιπτώσεις για θεωρία και πρακτική.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Purpose: In the recent years it has become evident that Digital entrepreneurship (DE) gains momentum and tends to become the norm of contemporary entrepreneurial activity. Information Technology (IT) education provides students with valuable knowledge and skills on emerging digital technologies, theoretically offering them an advantage in comparison to students from other scientific backgrounds. Proficiency in IT, combined with an entrepreneurial mindset cultivates students’ creativity and confidence to cope with uncertainty, as well as their opportunity identification ability regarding digital business. Therefore, future entrepreneurial activity in the digital context depends on students’ digital entrepreneurial mindset, which is frequently expressed in the literature through digital entrepreneurial intentions. Entrepreneurship courses traditionally nurture the development of intentions, through the cultivation of entrepreneurial competencies. As a result, an increasing number of entr ...
Purpose: In the recent years it has become evident that Digital entrepreneurship (DE) gains momentum and tends to become the norm of contemporary entrepreneurial activity. Information Technology (IT) education provides students with valuable knowledge and skills on emerging digital technologies, theoretically offering them an advantage in comparison to students from other scientific backgrounds. Proficiency in IT, combined with an entrepreneurial mindset cultivates students’ creativity and confidence to cope with uncertainty, as well as their opportunity identification ability regarding digital business. Therefore, future entrepreneurial activity in the digital context depends on students’ digital entrepreneurial mindset, which is frequently expressed in the literature through digital entrepreneurial intentions. Entrepreneurship courses traditionally nurture the development of intentions, through the cultivation of entrepreneurial competencies. As a result, an increasing number of entrepreneurship courses are offered in engineering disciplines, aiming to supplement technical knowledge with entrepreneurial knowledge and skills, and entrepreneurship course designers strive to follow the evolution of emerging digital technologies. However, although DE research attracts a lot of scholarly interest, the educational perspective of DE still remains an understudied research niche. The purpose of this study is twofold. Firstly, to shed light in a neglected niche in the intersection between digital entrepreneurship (DE) and entrepreneurship education and circumscribe DE education as field of research. It is important to document how entrepreneurship education responds to the ongoing integration of emerging digital technologies with the entrepreneurial process, and introduce a DE education conceptual framework in order to facilitate theoretical and practical development in the field, promote new conceptualizations and aid new educational approaches and new curriculum designs. Secondly, to examine the role of IT-knowledge on the development of opportunity recognition, digital entrepreneurial intentions and digital entrepreneurial activity, following the calls from scholars in the field. The role of IT-Knowledge as a predictor of students’ digital entrepreneurial intentions and subsequent digital startup activity is examined and a theoretical model is proposed. The combination of IT-Knowledge and Entrepreneurial Program Learning in the formation of digital entrepreneurial intentions is explained, as well as their impact on opportunity identification for further engagement with nascent entrepreneurial activity in the digital context. Methodology: In order to serve the first purpose of the study, a literature review was conducted, using a concept driven, semi-structured developmental methodology, based on grounded theory and reinforced with increased systemization, for the identification and analysis of peer reviewed articles. Previous literature reviews were taken as a basis in order to define the search keywords. The main search retrieved articles from three databases, based on a predefined research protocol and strict eligibility criteria. The final set of articles was classified in four primary dimensions, synthesized from several sub-streams of research. Each sub-stream capturing a different view of DE education emerged through open, axial and selective coding of concepts. The combined perspectives of these dimensions resulted in a new DE conceptual framework. In order to serve the second purpose of the study, a cross-sectional survey administered to university students is used for data acquisition. The sample consists of university students in IT related majors. The research methodology and hypotheses testing is based on descriptive statistics, and structural equation models. Findings: The conceptual interrelation between the studies examined in the literature review, revealed an ample view of the various schools of thought in the research field, offering also a better understanding on how entrepreneurial education addresses the practical requirements of digital entrepreneurship. A four dimensional conceptual framework produced highlights pedagogy and learning, success factors and barriers, behavioral approach and DE ecosystems as the current trends of research. Between the proposed directions for future research the need to examine the role of IT-knowledge on opportunity identification competence and subsequently on digital entrepreneurial intentions and digital entrepreneurial activity is emerging. The results indicate significant positive impact of IT-Knowledge on opportunity recognition, on digital entrepreneurial intentions and on digital entrepreneurial activity. Originality: Although digital entrepreneurship research has gained significant momentum in recent years, little attention is paid to its educational dimension. The body of knowledge on DE develops in a rather uncontrolled and fragmented manner, and the systematic study of the field from an educational perspective was missing. This study offers a representative picture of the topic, highlights current trends of research, synthesizes literature from different disciplinary origins, and provides linkages between unconnected streams of research and points out various research gaps. Finally it proposes a conceptual framework to circumscribe DE education as a field of study and serve as a basis to help future research move forward. The results of the methodological part of the study, explain the role of IT-Knowledge on the development of opportunity identification competence, and provide a link between intentions and digital entrepreneurial activity. The important role of specific IT-knowledge on students’ opportunity identification competency is also highlighted in contrast to general ability to use computer software. The findings increase our theoretical understanding of the mechanism IT-Knowledge acts on digital entrepreneurial intentions and digital entrepreneurial activity either directly or through opportunity competency. Significant practical implications are offered for entrepreneurship education and policy.
περισσότερα