Μισέλ Φουκώ: γνώση και πειθαρχία στην εκπαίδευση

Περίληψη

Το κύριο ζήτημα που θέτει η παρούσα διατριβή είναι η αναζήτηση της σχέσης την οποία η κατά Φουκώ γνώση ως πειθαρχία μπορεί να έχει με την κανονικοποίηση του υποκειμένου στην εκπαίδευση. Αρχικά, τίθενται οι βασικές πτυχές των μεθοδολογικών παραδοχών του φιλοσόφου, προκειμένου να προσεγγιστεί η σύλληψη του υποκειμένου ως μέριμνα εαυτού. Στη συνέχεια, εξετάζεται η θέση που το αδιαίρετο ζεύγμα της εξουσίας-γνώσης καταλαμβάνει στις Επιστήμες του Ανθρώπου, για να αναζητηθεί ο ρυθμιστικός ρόλος των συναφών καθεστώτων αλήθειας στη συγκρότηση του υποκειμένου. Ακολούθως, σκιαγραφείται η έννοια της υποκειμενοποίησης μέσω συγκεκριμένων τεχνικών του εαυτού, στο πλαίσιο των Επιστημών της Αγωγής ως συμπλέγματος εξουσίας-γνώσης, η άσκηση των οποίων κάνει το παιδαγωγικό υποκείμενο να γίνεται αυτό που είναι. Η διατριβή ολοκληρώνεται με αναφορά στην έκτακτη συνθήκη της τρέχουσας πανδημίας covid-19, ως παραδειγματικής περίπτωσης άσκησης βιοεξουσίας στον θεσμό του σχολείου. Τέλος, η παρούσα οπτική αποσκοπ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The main issue posed by this thesis is the search for the relationship that, according to Foucault, knowledge as a discipline can have with the normalization of the subject in education. First, the basic aspects of the philosopher’s methodological assumptions are set, in order to approach the conception of the subject as self-care. Next, the place that the indivisible pair of power-knowledge occupies in the Human Sciences is examined, in order to seek the regulatory role of the relevant regimes of truth in the constitution of the subject. Then, the concept of subjectification through specific techniques of the self is outlined, in the context of the Educational Sciences as a complex of power-knowledge, the exercise of which makes the pedagogical subject become what it is. The thesis is concluded with a reference to the emergency of the current covid-19 pandemic as an exemplary case of the exercise of biopower in the institution of school. Finally, the present perspective aims at contri ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/54040
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/54040
ND
54040
Εναλλακτικός τίτλος
Michel Foucault: knowledge and discipline in education
Συγγραφέας
Παπανικολάου, Παναγιώτα (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Πουρνάρη Μαρία
Μαγγίνη Γκόλφω
Μαρκουλάτος Ιορδάνης
Κακολύρης Γεράσιμος
Κατσιαμπούρα Ιωάννα
Μουζακίτης Άγγελος
Μποζατζής Νικόλαος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Επιστημονικοί τομείς της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Γνώση; Πειθαρχία; Εξουσία-γνώση; Bιοεξουσία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)