Το σχολείο της εθνικοφροσύνης (1949-1974): εκπαιδευτική πολιτική και διδακτική πράξη στο δημοτικό σχολείο της μετεμφυλιακής Ελλάδας

Περίληψη

Η παρούσα μελέτη διερευνά με ποιους τρόπους οι ελεγκτικοί – εκπαιδευτικοί και μη εκπαιδευτικοί – μηχανισμοί, η ίδια η ύπαρξη του υπηρεσιακού ατομικού φακέλου του δασκάλου και των εποπτικών και αξιολογικών διαδικασιών, λειτουργιών και δραστηριοτήτων που κατέγραφε, καθόριζαν την υπαλληλική συμπεριφορά και εξέλιξη του και σε ποιο βαθμό επηρέαζαν τη διδακτική του πράξη αλλά και τις κοινωνικές του σχέσεις, μεταξύ αυτών και τον ιδεολογικό και κοινωνικό του ρόλο εντός και εκτός σχολείου. Η διερεύνηση αυτού του ερωτήματος φωτίζει από μια διαφορετική πλευρά τη σχολική καθημερινότητα καταδεικνύοντας πως οι κεντρικές εκπαιδευτικές πολιτικές διαμόρφωσαν τη φυσιογνωμία του μεταπολεμικού σχολείου, αυτού που ορίζουμε ως σχολείο της εθνικοφροσύνης. Τα δεδομένα των ατομικών φακέλων μας επιτρέπουν να μελετήσουμε πως κινήθηκαν οι δάσκαλοι και οι δασκάλες στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, από τα χρόνια του εμφυλίου έως την πτώση της δικτατορίας, μέσα στο πλαίσιο που έθετε το τρίγωνο εκπαιδευτική πολιτική ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present study explores the ways the controlling – educational and non-educational – mechanisms and particularly the very existence of the teacher's individual service file, as well as the supervisory and evaluative procedures, functions and activities it recorded, determined the teacher’s employee behavior and development and to what extent they influenced his teaching practice and his social relations, among them his ideological and social role inside and outside the school. The investigation of this question highlights a different aspect of everyday school life, showing how central educational policies shaped the physiognomy of the post-war school, what we define as the school of National-Mindedness. The data in the individual files enable us to study how teachers moved during the specific time period, from the era of the civil war till the fall of the dictatorship, within the framework set by the triangle ‘educational policy and legislation/dominant pedagogy/inspectors’; to exam ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/51484
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/51484
ND
51484
Εναλλακτικός τίτλος
The school of National-Mindedness (1949-1974): educational policy and teaching practice in the primary school of post-civil war Greece
Συγγραφέας
Μαριόλης, Δημήτριος του Γεώργιος
Ημερομηνία
2022
Ίδρυμα
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Σχολή Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας
Εξεταστική επιτροπή
Παπαδημητρίου Δέσποινα
Κουλούρη Χριστίνα
Παπαστράτης Προκόπιος
Αθανασιάδης Θεοχάρης
Γρόλλιος Γεώργιος
Καρακατσάνη Δέσποινα
Κυπριανός Παντελής
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Σύγχρονη ιστορία
Λέξεις-κλειδιά
Ιστορία; Ιστορία της εκπαίδευσης; Μεταπολεμική ελληνική ιστορία; Σύγχρονη ελληνική ιστορία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)