Περίληψη
«Μαρτυρίες Πολιτισμού στον Μ. Βασίλειο: Κοινωνικοπολιτισμικές ανιχνεύσεις στο έργο του Βασιλείου Καισαρείας»ΠερίληψηΑντικείμενο της παρούσας διατριβής είναι η αναζήτηση και διερεύνηση των πολιτισμικών στοιχείων και δεδομένων, όπως αυτά πλαισιώνονται στα κείμενα του Βασιλείου Καισαρείας. Οι βασικοί άξονες της παρούσας μελέτης είναι οι εξής: Η ανάδειξη των πολιτισμικών χαρακτηριστικών της Καππαδοκικής κοινωνίας του 4ου αι. μ. Χ. και μέσω αυτών βασικών στοιχείων του πολιτισμού της εποχής. Η ανάλυση και ερμηνεία των πολιτισμικών πληροφοριών ως κώδικες επικοινωνίας. Η προσέγγιση των συστημάτων ταξινόμησης δηλαδή οργάνωσης των ανθρώπων, των τόπων και των πραγμάτων της Καππαδοκίας που επηρέασαν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι κατανόησαν «τον κόσμο» καθώς και η παρουσίαση των μηνυμάτων, όπως αυτά διαμορφώθηκαν στις πολιτισμικές και κοινωνικές τους συμβάσεις.Πιο αναλυτικά, η μελέτη του γραμματειακού υλικό ως πολιτιστικό «προϊόν» της συγκεκριμένης περιόδου μας δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης στ ...
«Μαρτυρίες Πολιτισμού στον Μ. Βασίλειο: Κοινωνικοπολιτισμικές ανιχνεύσεις στο έργο του Βασιλείου Καισαρείας»ΠερίληψηΑντικείμενο της παρούσας διατριβής είναι η αναζήτηση και διερεύνηση των πολιτισμικών στοιχείων και δεδομένων, όπως αυτά πλαισιώνονται στα κείμενα του Βασιλείου Καισαρείας. Οι βασικοί άξονες της παρούσας μελέτης είναι οι εξής: Η ανάδειξη των πολιτισμικών χαρακτηριστικών της Καππαδοκικής κοινωνίας του 4ου αι. μ. Χ. και μέσω αυτών βασικών στοιχείων του πολιτισμού της εποχής. Η ανάλυση και ερμηνεία των πολιτισμικών πληροφοριών ως κώδικες επικοινωνίας. Η προσέγγιση των συστημάτων ταξινόμησης δηλαδή οργάνωσης των ανθρώπων, των τόπων και των πραγμάτων της Καππαδοκίας που επηρέασαν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι κατανόησαν «τον κόσμο» καθώς και η παρουσίαση των μηνυμάτων, όπως αυτά διαμορφώθηκαν στις πολιτισμικές και κοινωνικές τους συμβάσεις.Πιο αναλυτικά, η μελέτη του γραμματειακού υλικό ως πολιτιστικό «προϊόν» της συγκεκριμένης περιόδου μας δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης στα γηγενή συστήματα ταξινόμησης μέσα από τα οποία εκπορεύεται ο τρόπος σκέψης και έκφρασης. Η γλώσσα αξιολογείται ως κώδικας επικοινωνίας με το παρελθόν και ως μέσο μεταφοράς ποικίλων εννοιών και πολιτισμικών εκφράσεων. Η ερμηνευτική προσέγγιση των ονομάτων αναδεικνύει τη γλωσσική ποικιλομορφία και συμβάλλει στην «ανθρωπολογική» κατανόηση του πολιτισμικού πλαισίου και του κοινωνικού γίγνεσθαι.Μέσα από τις κειμενικές αναφορές του Βασιλείου, εξετάζονται οι μορφές τέχνης ως πολιτισμικά μορφώματα, υποδεικνύοντας ιδέες και συμβολισμούς, εκφράζοντας ψυχικές διαθέσεις και εσωτερικές παροτρύνσεις. Επίσης ερμηνεύεται το ιατρικό μοντέλο, βάσει του οποίου η κοινωνία του 4ου αι μ. Χ. αντιλαμβάνεται την υγεία και εξετάζεται η αλληλεπίδραση του επιπέδου της ιατρικής περίθαλψης με άλλους παράγοντες, όπως η οικονομία, η ιδεολογία, οι θρησκευτικές πεποιθήσεις. Η δημιουργία ιδρυμάτων ερμηνεύεται ως μια πράξη εμπνεόμενη από πολιτιστική ηθική και όχι απλά μια δράση πολιτισμού, αντανακλώντας υπερατομικά ιδεώδη. Επίσης τα κείμενα του Βασιλείου Καισαρείας επιτρέπουν την ανάδειξη του νομικού πολιτισμού του 4ου αι. μ. Χ ως μέσο παρακολούθησης της συλλογικής νοοτροπίας και των συναλλακτικών ήθη της κοινωνίας.Τα κείμενα του επισκόπου Καισαρείας παρέχουν αξιολογότατες πληροφορίες για τον διοικητικό και τον φορολογικό μηχανισμό καθώς και για τις στρατιωτικές δομές. Μέσω των τοπογραφικών παρατηρήσεων του Βασιλείου μελετάται το ιεραρχικό σύστημα κατάταξης των οικισμών, τα μορφολογικά χαρακτηριστικά των δικτύων επικοινωνίας. Οι επαγγελματικές ενασχολήσεις, οι τρόποι ψυχαγωγίας, οι μαγικές τελετουργίες και πρακτικές λειτουργούν ως εργαλείο ανίχνευσης του ιδεολογικού τους πλαισίου. Η γυναικεία παρουσία, μέσα από την παρακολούθηση της καθημερινότητάς της, των ασχολιών, των ενδυματολογικών επιλογών της, των δικαιωμάτων και υποχρεώσεών της, μέσα από τα κείμενα του επισκόπου Καισαρείας, μας παρέχει τρόπους πρόσβασης στον τρόπο σκέψης και έκφρασης των ανθρώπων αυτής της κοινωνίας.Τέλος, μέσα από τις αναφορές του επισκόπου Καισαρείας, μελετάται ο Χριστιανισμός, ως πεδίο έκφρασης φιλοσοφικού λόγου, αισθητηριακών εμπειριών, πνευματικών αξιών και κανόνων ηθικής. Ο μοναχισμός εξετάζεται ως ένας καθοριστικός παράγοντας πολιτισμού που νοηματοδότησε μια ολόκληρη εποχή, επισημαίνοντας και τον καθοριστικό ρόλο του Βασιλείου Καισαρείας στην διαμόρφωση της κοινοβιακής του μορφής.Λέξεις – Κλειδιά: Βασίλειος Καισαρείας, Κείμενα, Πολιτισμικά χαρακτηριστικά, Καππαδοκική κοινωνία, Χριστιανισμός.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
«Cultural Testimony to M. Vasileio: Socio – cultural discoveries in the work of Vasileios of Caesarea»AbstractThe object of this dissertation is the search and investigation of cultural elements and data, as they are framed in the texts of the Kingdom of Caesarea. The main axes of the present study are the following: The promotion of the cultural characteristics of the Cappadocian society of the 4th c. AD and through these basic elements of the culture of the time. The analysis and interpretation of cultural information as codes of communication. The approach of the classification systems, ie the organization of the people, places and things of Cappadocia that influenced the way people understood the "world" as well as the presentation of the messages as they were formed in their cultural and social conventions.More analytically, the study of secretarial material as a cultural "product" of this period gives us the possibility of access to indigenous classification systems through which ...
«Cultural Testimony to M. Vasileio: Socio – cultural discoveries in the work of Vasileios of Caesarea»AbstractThe object of this dissertation is the search and investigation of cultural elements and data, as they are framed in the texts of the Kingdom of Caesarea. The main axes of the present study are the following: The promotion of the cultural characteristics of the Cappadocian society of the 4th c. AD and through these basic elements of the culture of the time. The analysis and interpretation of cultural information as codes of communication. The approach of the classification systems, ie the organization of the people, places and things of Cappadocia that influenced the way people understood the "world" as well as the presentation of the messages as they were formed in their cultural and social conventions.More analytically, the study of secretarial material as a cultural "product" of this period gives us the possibility of access to indigenous classification systems through which the way of thinking and expression emerges. Language is valued as a code of communication with the past and as a means of conveying various concepts and cultural expressions. The interpretive approach of the names highlights the linguistic diversity and contributes to the "anthropological" understanding of the cultural context and of the social development.Through the textual references of Vasileios, art forms are examined as cultural formations, indicating ideas and symbolism, expressing mental moods and inner urges. Moreover, the medical model is also interpreted, on the basis of which the society of the 4th century AD perceives health and examines the interaction of the level of medical care with other factors, such as the economy, ideology, religious beliefs. The creation of institutions is interpreted as an act inspired by cultural ethics and not just an action of culture, reflecting supra-individual ideals. Also the texts of Vasileios of Caesarea allow the emergence of the legal culture of the 4th c. AD as a means of monitoring the collective mentality and transactional morals of society.The texts of the bishop of Caesarea provide very valuable information about the administrative and tax mechanism as well as about the military structures. Through the topographic observations of the Kingdom, the hierarchical classification system of the settlements, the morphological characteristics of the communication networks are studied. Professional activities, ways of entertainment, magical rituals and practices function as a tool of detection of their ideological context. The female presence, through the monitoring of her daily life, her occupations, her clothing choices, her rights and obligations, through the texts of the bishop of Caesarea, provides us with ways of access to the way of thinking and expression of the people of this society.Finally, through the reports of the bishop of Caesarea, Christianity is studied, as a field of expression of philosophical discourse, sensory experiences, spiritual values and rules of ethics. Monasticism is considered a defining factor of culture that gave meaning of an entire era, noting the decisive role of Vasileios of Caesarea in shaping its coenobitic form.Key words: Vasileios of Caesarea, Texts, Cultural characteristics, Cappadocian society, Christianity.
περισσότερα