Ο εθνοκεντρικός λόγος στη νεοελληνική τέχνη: το έθνος ως εργαλείο ανάλυσης της τέχνης στη μεταπολεμική Ελλάδα

Περίληψη

Στην παρούσα διατριβή εξετάζονται οι μέθοδοι μέσα από τις οποίες μεταπολεμικά το έθνος κατέστη κεντρικό θεωρητικό εργαλείο αξιολόγησης των εικαστικών έργων και εκτίμησης της πορείας της νεοελληνικής τέχνης γενικότερα μέσα από τον λόγο ιστορικών της τέχνης, τεχνοκριτικών και καλλιτεχνών. Στόχος της είναι η ανάλυση των επιχειρημάτων εκείνων, τα οποία αναδεικνύουν έναν αμιγώς εθνικό χαρακτήρα πίσω από κάθε καλλιτεχνική έκφραση που την καθορίζει και την εξηγεί. Ποια είναι, όμως, τα όρια της νεοελληνικής τέχνης και ποιες οι απαρχές της; Ποιες ιδέες επιστρατεύτηκαν ώστε να πιστοποιηθεί ο μοναδικός χαρακτήρας της και να διασωθούν οι ιδιότητές της; Πώς διακρίνεται κάτι εντόπιο και ιθαγενές από κάτι αλλότριο και οθνείο; Ποιοι είναι οι αμιγώς εθνικοί «τύποι» της νεοελληνικής τέχνης ή τα εθνικά της υποκείμενα; Για ποιους λόγους και με ποιους τρόπους κατηγοριοποιούνται ως τέτοια; Πώς χρησιμοποιήθηκαν μεταπολεμικά έννοιες και τίτλοι, όπως, το «έθνος», η «παράδοση», ο «ελληνισμός» ή η «ρωμιοσύνη», η ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis explains how in the postwar period the idea of the nation (ethnos) became a crucial theoretical mechanism for the assessment of artworks and the evaluation of Modern Greek art. It analyses the work of a cohort of art historians, art critics, visual artists and other experts. The thesis focuses on their arguments, regarding the existence of a “pure” national identity capable of motivating and explaining artistic expression. What is understood by the term “modern Greek art” and what are its historical origins? How has “Modern Greek art” been shaped as a field and can an exclusive national “type” of Modern Greek art be identified? What was the process to authenticate its unique character and to maintain its specific qualities? What are the boundaries between native/ indigenous and foreign/ non-Greek forms of artistic expression? Why and how are they categorized in such a way? How were concepts and terms such as “nation”, “tradition”, “Hellenism”, “self-awareness”, “particulari ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/49752
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/49752
ND
49752
Εναλλακτικός τίτλος
The ethnocentric discourse in Modern Greek art: the nation (ethnos) as a tool for the analysis of art in post-war Greece
Συγγραφέας
Χριστόπουλος, Κωνσταντίνος του Ματθαίος
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Πολιτικών Επιστημών
Εξεταστική επιτροπή
Σεβαστάκης Νικόλας
Σταυρακάκης Γιάννης
Ιωαννίδης Κωνσταντίνος
Αυγήτα Λουίζα
Κονταράτος Ιωάννης
Αδαμοπούλου Αρετή
Χαμαλίδη Έλενα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΆλλες Ανθρωπιστικές Επιστήμες ➨ Ανθρωπιστικές επιστήμες, διεπιστημονική προσέγγιση
Λέξεις-κλειδιά
Νεοελληνική τέχνη; Εθνοκεντρισμός; Ιστορία της τέχνης; Ελληνική μεταπολεμική τέχνη
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)