Δαίμων και κόσμος: η ενότητα εσχατολογίας και κοσμολογίας στο έργο του Εμπεδοκλή

Περίληψη

Η στερεοτυπική θεώρηση της σκέψης του Εμπεδοκλή ως σύνθεσης του «ιωνικού» και «ελεατικού» στοχασμού δεν συλλαμβάνει το καθοριστικό για την κατανόηση της φιλοσοφίας του. Στην εργασία μας υποστηρίζουμε ότι αυτό που την χαρακτηρίζει είναι η συνύφανση και αλληλοπροσδιορισμός κοσμολογίας και εσχατολογίας σε ένα κοινό λογικό υπόβαθρο: την εναλλαγή ενός και πολλών και τη συνεπαγόμενη αντίληψη περί καθολικής συγγένειας των όντων. H εξήγηση του κόσμου και η αγωνία για τα ανθρώπινα βάσανα συμπλέκονται και τελικά διαμορφώνουν μια ενιαία διδασκαλία, όπου κοσμολογία και εσχατολογία έχουν λογική ενότητα και αναπτύσσουν μια οργανική σχέση. Υπό το φως του Παπύρου του Στρασβούργου αυτή η συνύφανση τεκμηριώνεται. Ελέγχοντας τις ανασυνθέσεις του (Martin & Primavesi 1999, Janko 2004 και Primavesi 2008) και αντικαθιστώντας τη μοτιβοκεντρική με τη θεματοκεντρική ανάλυση, αναγνωρίζουμε τη σπειροειδή έκθεση του εμπεδόκλειου δόγματος. Αυτή η μέθοδος οδηγεί στην ακριβέστερη ερμηνεία των στίχων αναδεικνύοντας το ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The stereotypical view of Empedocles’ thought as a synthesis of "Ionic" and "Eleatic" thought does not capture what is determinant for understanding his philosophy. In our dissertation we argue that it is characterized by the interweaving and mutual attribution of cosmology and eschatology on a common logical background: the alternation of the one and many and the consequent conception of the universal affinity of beings. The explanation of the world and the torment about human suffering are intertwined and ultimately form a single doctrine, where cosmology and eschatology have logical unity and develop an organic relation. In the light of the Papyrus of Strasbourg this interweaving is substantiated. By surveying its reconstructions (Martin & Primavesi 1999, Janko 2004 and Primavesi 2008) and replacing the motif-centered with a thematic-centered analysis, we identify the spiral exposition of the Empedoclean doctrine. This method leads to a more accurate interpretation of the verses, hi ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/47667
ND
47667
Εναλλακτικός τίτλος
Daimon and cosmos: the unity of eschatology and cosmology in the work of Empedocles
Συγγραφέας
Χονδροκούκης, Μιχαήλ του Θεόδωρος
Ημερομηνία
2020
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Φιλοσοφίας
Εξεταστική επιτροπή
Θανασάς Παναγιώτης
Κάλφας Βασίλειος
Ράγκος Σπυρίδων
Voehler Martin
Μπάλλα Χλόη
Ζωγραφίδης Γεώργιος
Γκολίτσης Παντελής
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Φιλοσοφία, Ηθική, Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Εμπεδοκλής; Εσχατολογία; Κοσμολογία; Πάπυρος Στρασβούργου; Δαίμων; Μετενσάρκωση; Ζωογονία; Οργανική σχέση; Πυθαγόρειοι; Ορφισμός; Πίνδαρος; Χρυσά ελάσματα; Πλάτων; Αριστοτέλης; Προσωκρατικοί; Θεματοκεντρική ανάλυση; Ησίοδος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
396 σ., εικ., πιν., σχημ.

Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)