Η σχέση της ελληνικής μεταπολεμικής και μεταπολιτευτικής πεζογραφίας (1949-2009) με τον κινηματογράφο: μια εξέταση υπό το πρίσμα της συγκριτικής ποιητικής

Περίληψη

Η παρούσα διδακτορική διατριβή εξετάζει τον διακαλλιτεχνικό διάλογο της νεοελληνικής μεταπολεμικής και μεταπολιτευτικής πεζογραφίας με τον κινηματογράφο. Στο πρώτο μέρος, μετά από μια κριτική επισκόπηση ενός μεγάλου αριθμού μελετών και μονογραφιών για το «κινηματογραφικό» στα λογοτεχνικά κείμενα, προτείνεται ένας κειμενοκεντρικός τρόπος μελέτης του «κινηματογραφικού» στα πεζογραφικά έργα, ο οποίος αντλεί πρωτίστως από τη συγκριτική ποιητική, και ιδιαίτερα από εφαρμογές της στο πλαίσιο διακαλλιτεχνικών προσεγγίσεων, ενώ περιλαμβάνει επίσης στοιχεία από τον κλάδο των διαμεσικών σπουδών, από την αφηγηματολογία και τη σημειωτική. Στη συνέχεια μελετάται ο διακαλλιτεχνικός διάλογος με τον κινηματογράφο σε τρεις διαδοχικές πεζογραφικές τάσεις, οι οποίες επιλέγονται ως κυρίαρχες για το διάστημα 1949-2009. Η κάθε πεζογραφική τάση, αλλά και το κινηματογραφικό παράδειγμα με το οποίο διαλέγεται, εντάσσεται και περιγράφεται στο πλαίσιο ενός συνόλου θεματικών, αφηγηματικών και υφολογικών χαρακτηριστ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis explores the impact of cinema on postwar Greek fiction. As an essay in comparative literature it poses questions regarding the nature and function of filmic writing. The method of analysis is mainly based on comparative poetics, with an emphasis on intertextuality, interarts studies, and intermediality. Genette’s narratological poetics, and especially the definition of the narrative mode of showing, were valuable in defining the poetics of filmic writing. The interrelations and convergences between postwar Greek prose and cinema are described as different themes and modes of representation. Thus each chapter analyses a dominant narrative (i.e. literary and cinematic) trope for each period. The socially concerned realism of Greek postwar fiction (1949-1967) is compared to the themes and tropes of Italian neorealist cinema. The disruption of the prose narrative in the following decades (1967-1981) is explored with help of the experimentations of the French New Wave, as well a ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/45900
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/45900
ND
45900
Εναλλακτικός τίτλος
Filmic writing in greek postwar fiction (1949-2009): an essay in comparative poetics
Συγγραφέας
Φραγκούλη, Κωνσταντίνα (Πατρώνυμο: Αυγερινός)
Ημερομηνία
2019
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Νεοελληνικής Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Γαραντούδης Ευριπίδης
Αγγελάτος Δημήτριος
Στεφανή Εύα
Ντουνιά Χριστίνα
Λεοντάρης Ιωάννης
Αγάθος Αθανάσιος
Ιωακειμίδου Λητώ
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΓλώσσα και Λογοτεχνία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Νεοελληνική πεζογραφία; Κινηματογράφος; Διακαλλιτεχνικότητα; Συγκριτική φιλολογία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
588 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)