H τέχνη της προσωπογραφίας στη βυζαντινή μουσική: το πρόσωπο της Παναγίας

Περίληψη

Ἡ τέχνη τῆς μουσικῆς προσωπογραφίας, ὡς πεδίο παρθένο καὶ ἀνεξερεύνητο, κινεῖ τὸ ἐρευνητικὸ ἐνδιαφέρον γιὰ τὴν ἐκπόνηση τῆς παρούσης διατριβῆς, ἑστιάζοντας στὸ πρόσωπο τῆς Παναγίας. Ὁ ἀπέραντος λειμῶνας τῆς μελουργικῆς παραγωγῆς ἀποτελεῖ τὸ καταλληλότερο ὑπόβαθρο γιὰ νὰ οἰκοδομηθεῖ καὶ νὰ ἀναδειχθεῖ ἡ μουσικὴ ἀπεικόνιση τῆς Θεοτόκου. Διατρέχοντας τὸ περιεχόμενο τῆς παρούσης διατριβῆς ἀναγνωρίζεται ἡ κλιμακωτὴ προσέγγιση τοῦ θέματος μὲ εὐμέθοδο καὶ συστηματικὸ τρόπο. Ἔτσι, στὸ πρῶτο μέρος, δίκην εἰσαγωγῆς, προσεγγίζεται ὁ ὅρος «μουσικὴ προσωπογραφία», ἐνῶ στὸ δεύτερο μέρος ἐπιχειρεῖται μία συγκεντρωτικὴ καταγραφὴ τῶν θεοτοκίων μελῶν κατὰ γένος μελοποιίας, μὲ βάση τοὺς κυριώτερους καταλόγους χειρογράφων βυζαντινῆς μουσικῆς. Στὴ συνέχεια προβάλλεται ὡς κατ’ ἐξοχὴν μέθοδος προσέγγισης τῆς προσωπογραφίας στὴν ψαλτικὴ τέχνη ἡ ἀνάλυση. Μιὰ ἐνδιαφέρουσα ἔρευνα τοῦ βαθμοῦ ἀντίληψης τῆς μουσικῆς ἀπεικόνισης τοῦ προσώπου τῆς Παναγίας ἀπὸ τοὺς πιστοὺς περιλαμβάνεται στὸ παράρτημα ὡς κατακλεῖδα τῆς ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The art of musical portraying, as a new and unexplored field, initiates research interest for the preparation of this doctoral dissertation, focusing on the person of the Most Holy Virgin Mary. The vast domain of the melopoeic creation constitutes the most suitable background in order to explore the musical depiction of the Virgin Mary. The content of this dissertation is built up in a climatic way, aiming at both a historical and a systematical presentation of the theme. So, in the first part, the term “musical portraying” is approached, while the second part contains a commented list of theotokia, arranged according to the different genres and categories of chant, based mainly on descriptive catalogues of byzantine musical manuscripts. Thus, analysis appears as a privileged method of investigation for the art portraying in Byzantine chant. An interesting musical - psychological survey about the impact of the art of musical portraying of the Holy Virgin on faithful people is included ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/43544
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/43544
ND
43544
Εναλλακτικός τίτλος
The art of portraying in byzantine chant: τhe person of the Most Holy Virgin Mary
Συγγραφέας
Γούση, Βασιλική (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2015
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Αλεξάνδρου Μαρία
Χαλδαιάκης Αχιλλεύς
Λαπιδάκη Ελένη
Πασχαλίδης Συμεών
Αντωνίου Σπυρίδων
Πάρης Νεκτάριος
Γιαννόπουλος Εμμανουήλ
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Λέξεις-κλειδιά
Βυζαντινή μουσική; Μουσική προσωπογραφία; Παναγία; Ανάλυση και παλαιογραφία Βυζαντινής μουσικής
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
635 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)