Περίληψη
Ο χώρος της αρχιτεκτονικής, ο αστικός χώρος, ο τόπος που καταναλώνεται, μπορεί να υποδεχθεί μορφές κοινωνικής–πολιτισμικής, οικονομικής και πολιτικής οργάνωσης, με πρόθεση ανταγωνιστική, ικανή να αποδώσει συγκριτικά πλεονεκτήματα στα σύγχρονα αστικά πολιτισμικά τοπία. Στη μελέτη που παρουσιάζεται, διερευνώνται οι συνθήκες στην αρχιτεκτονική και στον αστικό σχεδιασμό, μέσω των οποίων μπορούν να ελεγχθούν διαδικασίες συμβολικής επιρροής στο δομημένο περιβάλλον. Η ερευνητική προσέγγιση, ακολουθεί παραδείγματα που έχουν εδραιώσει συσχετίσεις αστικών περιοχών με ευρύτερες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες. Παράλληλα, φαίνεται πως τα παραδείγματα που εξετάστηκαν, έχουν καθιερώσει τη διακεκριμένη τους θέση στη μνήμη των ατόμων.Η κοινωνιο-συμβολική αυτή οπτική, μελετά τη δυναμική του σχεδιασμού ως σύστημα παραγωγής παράλληλου προς την οικονομική παραγωγή. Πρόκειται εν προκειμένω για σύστημα παραγωγής χώρου, συσχετισμένου με την επένδυση κεφαλαίου και πολιτισμικών νοημάτων.Επομένως, αφορά στη ...
Ο χώρος της αρχιτεκτονικής, ο αστικός χώρος, ο τόπος που καταναλώνεται, μπορεί να υποδεχθεί μορφές κοινωνικής–πολιτισμικής, οικονομικής και πολιτικής οργάνωσης, με πρόθεση ανταγωνιστική, ικανή να αποδώσει συγκριτικά πλεονεκτήματα στα σύγχρονα αστικά πολιτισμικά τοπία. Στη μελέτη που παρουσιάζεται, διερευνώνται οι συνθήκες στην αρχιτεκτονική και στον αστικό σχεδιασμό, μέσω των οποίων μπορούν να ελεγχθούν διαδικασίες συμβολικής επιρροής στο δομημένο περιβάλλον. Η ερευνητική προσέγγιση, ακολουθεί παραδείγματα που έχουν εδραιώσει συσχετίσεις αστικών περιοχών με ευρύτερες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες. Παράλληλα, φαίνεται πως τα παραδείγματα που εξετάστηκαν, έχουν καθιερώσει τη διακεκριμένη τους θέση στη μνήμη των ατόμων.Η κοινωνιο-συμβολική αυτή οπτική, μελετά τη δυναμική του σχεδιασμού ως σύστημα παραγωγής παράλληλου προς την οικονομική παραγωγή. Πρόκειται εν προκειμένω για σύστημα παραγωγής χώρου, συσχετισμένου με την επένδυση κεφαλαίου και πολιτισμικών νοημάτων.Επομένως, αφορά στην παραγωγή πρακτικής και συμβολικής τάξης, παραγωγής κατασκευών και παράλληλη παραγωγή σημασιών, η οποία θέτει σε ρόλο πρωταγωνιστικό την αρχιτεκτονική και τον αστικό σχεδιασμό.Διεργασία οικονομικής στόχευσης, αλλά συγχρόνως σημαντικής κοινωνικής επιρροής συνολικά, με πολιτισμικό και εντέλει πολιτικό ενδιαφέρον, το place branding διερευνά το σύνολο των δράσεων που έχουν ως στόχο την προσέλκυση επενδυτών, επισκεπτών και ιδιαίτερων, δημιουργικών κατοίκων (ταλέντων), ικανών να προσφέρουν υπεραξία στους σύγχρονους τόπους και να τους οδηγήσουν στη βιώσιμη ανάπτυξη. Πρόκειται για την αναζήτηση νέων ελκυστικών προοπτικών, ώστε να αποφευχθεί η μεταστροφή του τουριστικού-επενδυτικού ενδιαφέροντος σε άλλες ανταγωνιστικές πόλεις ή περιοχές, με κίνδυνο οι ίδιες να χάσουν τη ζωτικότητά τους.Αντικείμενο και πρωτοτυπία της έρευνας που παρουσιάζεται, αποτελεί η διατύπωση μεθοδολογίας για τη συγκρότηση ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης της αντιληπτικής εικόνας των αστικών πολιτισμικών τοπίων, μέσω της αρχιτεκτονικής και του αστικού σχεδιασμού, ικανού να επιφέρει αλλαγές στην επισκεψιμότητα και τις επενδύσεις.Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν ως κυρίαρχο ζήτημα, τη συσχέτιση της επενδυτικής δραστηριότητας και των προβαλλόμενων συμβόλων, με την τοποθέτηση της πόλης στην παγκόσμια αγορά. Ταυτόχρονα, τονίζεται η κεφαλαιώδης διαπίστωση μέσα από την οποία η πολιτιστική ικανότητα της πόλης μπορεί να διαμορφώνει το ύφος και τα χαρακτηριστικά της, εξελίσσοντας το αστικό της κεφάλαιο, όχι απλά μέσω της συγκέντρωσης αξιών, αλλά μέσω της ικανότητάς της στην επεξεργασία συμβόλων. Κυρίαρχος στόχος της διερεύνησης αποτέλεσε ο εντοπισμός των συνιστωσών που συγκροτούν την αντιληπτική εικόνα-φήμη μέσα από πεδία τόσο της αρχιτεκτονικής και του αστικού σχεδιασμού αλλά και των πολιτικών επιστημών και του marketing. Ταυτόχρονα όμως επιχειρήθηκε η επισήμανση της διαδραστικής σχέσης της ανταγωνιστικής ταυτότητας-αντιληπτικής εικόνας. Έτσι, η μεθοδολογία της έρευνας στράφηκε στην αναζήτηση των παραμέτρων συγκρότησης του χωρικού αφηγήματος και προβολής του φαντασιακού περιεχομένου, μέσα από πράξεις όπου η ενίσχυση της μιας να μας οδηγήσει στην ενδυνάμωση της άλλης. Η διαδικασία αυτή εντοπισμού προστιθέμενων ή υφιστάμενων σημείων/περιοχών και αξιών με χωρικό αποτύπωμα και ρόλο συντονιστή της κατεύθυνσης σχεδιασμού των δράσεων, που έχουν τη δυναμική προβολής του επιθυμητού φαντασιακού περιεχομένου και ενεργοποίησης της ευρύτερης ανάπτυξης (δηλαδή ενεργοποιητών), προτείνεται μέσα από το Μεθοδολογικό μοντέλο διαχείρισης της αντιληπτικής εικόνας των σύγχρονων αστικών πολιτισμικών τοπίων.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
With competitive intention, the space of architecture, the urban space, the place that is consumed, could receive forms of social-cultural, economic and political organization, capable of providing comparative advantages, to contemporary urban cultural landscapes. Within this context and with an expanded scientific framework, places are redefine themselves and follow images that are evolved from the local to the global. Meanwhile, places are participating in mechanisms which enhance their global positioning, producing a constructed competitive identity.The thesis presented, explores the conditions in architecture and urban design, through which the processes of symbolic effect in the built environment can be controlled. The research approach analyzes examples which have well-established associations of urban areas with wider economic and social conditions. In parallel, it seems that the examples examined, have introduced their distinguished positioning in the memory of individuals.This ...
With competitive intention, the space of architecture, the urban space, the place that is consumed, could receive forms of social-cultural, economic and political organization, capable of providing comparative advantages, to contemporary urban cultural landscapes. Within this context and with an expanded scientific framework, places are redefine themselves and follow images that are evolved from the local to the global. Meanwhile, places are participating in mechanisms which enhance their global positioning, producing a constructed competitive identity.The thesis presented, explores the conditions in architecture and urban design, through which the processes of symbolic effect in the built environment can be controlled. The research approach analyzes examples which have well-established associations of urban areas with wider economic and social conditions. In parallel, it seems that the examples examined, have introduced their distinguished positioning in the memory of individuals.This social-symbolic aspect, studies the dynamics of design as a production system parallel to economic output. This is a space production system associated with capital investment and cultural conceptual content.Therefore, it concerns the production of a practical and symbolic order, production of constructions and coexisting production of meanings which promotes in dominant position the architecture and the urban design.Place branding explores all the actions with the objective to attract investors, visitors and skilled-creative individuals (talents), capable of giving value in contemporary places and lead them to sustainable development. Place branding is a process of economic targeting, but at the same time a significant social influence in general, with cultural and political interest.It is about finding new attractive prospects in order to prevent revulsion of tourism-investment interest into other competitive cities or regions, at the risk of losing their own vitality.The objective of the present thesis and its originality, is related to the proposal of a methodology for the composition of an integrated management system. This system manages the perceived image of an urban cultural landscape which is capable of remodeling visitation and investments potentials, through architecture and urban design. The results of the survey highlight as a dominant issue, the relationship between investment activity and projected symbols and the positioning of the city on the global market. At the same time, it is emphasized that through city's cultural capacity its physiognomy and its characteristics could be formed, evolving its urban capital, not just through the accumulation of values but through its ability to process symbols.The main objective of the research was to identify the components which constitute the perceived image-reputation not only through architecture and urban design frameworks but through political science and marketing domains as well. At the same time, however, it was attempted to highlight the interactive relationship between competitive identity-perceived image. Thus, the methodology of the research explores the components of narration/narrative construction and the projection of its imaginary content, through actions where the enhancement of one leads us to the empowerment of the other.This process of identifying added or existing points / territories and values with a spatial footprint and the role of coordinator of the orientation of action planning, which have the potential to project the desired imaginary content and activate wider growth (i.e. activators), is proposed through the Methodological model of Management of Perceived Image of Contemporary Urban Cultural Landscapes.
περισσότερα