Η έννοια της ελευθερίας και του προσώπου στο έργο του Φ. Μ. Ντοστογιέφσκι

Περίληψη

Στο έργο του Ντοστογιέφσκι, είναι εξαιρετικά σημαντική η σχέση του προσώπου με την ελευθερία αλλά και η σχέση της ελευθερίας με το ζήτημα της ευθύνης για τον Άλλον.Το μέγιστο των προβλημάτων κατά τη διερεύνηση της οντολογίας του προσώπου είναι το ζέον ζήτημα του Εγώ, του εγωισμού που τόσο εντατικά εξετάζεται στο έργο του, το Υπόγειο. Ο άνθρωπος του Υπογείου είναι ένας κοινός, απόλυτα αποξενωμένος άνθρωπος που επιχειρεί να εξομολογηθεί ενώπιον μας. Ο άνθρωπος του Υπογείου ενσαρκώνει τη ζωηρότατη ένσταση του συγγραφέα ενάντια στη ντετερμινιστική ιδέα περί της φύσεως του ανθρώπου και της απόρριψης του προσώπου εντός μιας αυστηρώς αιτιοκρατικά οργανωμένης κοινωνίας.Η αθανασία της ψυχής και το νόημα του παραλόγου είναι άλλο ένα μεγάλο ερώτημα. Κατά τον Κυρίλωφ του Ντοστογιέφσκι, η πηγή για τον φόβο του θανάτου βρίσκεται στο ανθρώπινο δημιούργημα, τον Θεό, γιατί ο άνθρωπος δημιούργησε τον Θεό για να απαλλαγεί από τον τρόμο του τετελεσμένου της ύπαρξης. Ο Αλμπέρ Καμύ εκτιμά ότι στο πιστεύω το ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

For Dostoevsky freedom is in the center of his conception of the world. The “Myth of the Grand inquisitor” raises the question of freedom, as the highest yearning of man’s, to its highest level in history. A key to understanding Dostoevsky’s thought is the recognition that it is freedom, not reason, that defines true human existence. At this point, the character of Kirilov, for some existential philosophers, is at the center of the philosophy of paradox. It is the expression of the tragedy of the human destiny, contained in the dualism of necessity and free will. The way of freedom is the way of suffering, and man must follow it to the end. This is expressed through the life path of the Underground Man, Raskolnikov, Kirilof, Ivan Karamazov and many more. Suffering serves as a proof of man’s independence, of him being alive and in power to renounce even his own happiness in the name of freedom. Dostoevsky also teaches in various characters that he created, that without God there is no ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/40066
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/40066
ND
40066
Εναλλακτικός τίτλος
Notion of freedom and person in the work of F.M. Dostoevsky
Συγγραφέας
Πέτροβιτς-Χριστοπούλου, Ίβανα (Πατρώνυμο: Λούκα)
Ημερομηνία
2017
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Τομέας Φιλοσοφίας
Εξεταστική επιτροπή
Γιαμά Έλση
Μπανάκου Νίκη-Χαρά
Λασηθιωτάκη Ελένη
Αραμπατζής Γεώργιος
Στείρης Γεώργιος
Πρωτοπαπαδάκης Ευάγγελος
Πολίτης Γεώργιος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά
Ντοστογιέφσκι, Φιόντορ Μιχάηλοβιτς (1821-1881); Ελευθερία; Πρόσωπο; Υπαρξισμός
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
200 σ., ευρ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)