Η κρίση του θέματος στο έργο των συνθετών της δεύτερης σχολής της Βιέννης: (Schoenberg, Berg, Webern)

Περίληψη

Η κρίση του θέματος στο έργο των συνθετών της Δεύτερης Σχολής της Βιέννης εκδηλώνεται δια μέσου της κατάργησης της θεμελιώδους ιδιότητας του τονικού θέματος σύμφωνα με την οποία, το τελευταίο αποτελείται από μια αδιάσπαστη μελωδικό-ρυθμικό-αρμονική ενότητα μη μεταβαλλόμενη κατά τη διάρκεια την επανειλημμένων επανεμφανίσεων (επανεκθέσεων). Η σταδιακή κατάργηση της ανωτέρω ιδιότητας στα ατονικά έργα, οδηγεί τελικά στον αθεματισμό. Ο δωδεκαφθογγισμός τείνει να επανεισάγει το θέμα δια μέσου της σειράς, χωρίς όμως τελικά να το επιτυγχάνει παρά μόνο μερικά. Η κρίση αυτή μετατρέπεται σε πραγματική ρήξη με το παρελθόν στα τελευταία έργα του Webern, όπου το εμφανιζόμενο θέμα αποτελεί ήδη μεταμόρφωση ενός άλλου θέματος κειμένου εκτός του έργου. Με αυτή την έννοια, η αρχική (γενεσιουργός) ιδέα ουδέποτε πραγματοποιείται η ίδια μέσα στο έργο, παρά μόνο οι μεταμορφώσεις της.

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The crisis of the theme in the work of the composers of the Second Vienna School is manifested by the suppression of the fundamental property of the tonal theme according to which the latter consists of an indivisible melodic-rhythmic-harmonic unity which does not vary in its recurrent re-appearance (recapitulation). The gradual suppression of the above property in atonal works finally results in athematism. Composition with twelve notes tend to re-introduce the theme through the twelve-note series failing to wholly achieve this however. This crisis turns into a substantial break with the past in Webern's last works, where the emerging theme is already a metamorphosis of another theme outside the work. In this sense, it is only the metamorphoses of the initial (generating) idea that are realized within the work rather than the idea itself.

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/32024
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/32024
ND
32024
Εναλλακτικός τίτλος
The crisis of the theme in the work of the Second Vienna School composers: (Schoenberg, Berg, Webern)
Συγγραφέας
Ζερβός, Γεώργιος (Πατρώνυμο: Παναγιώτης)
Ημερομηνία
1995
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Θέμελης Δημήτριος
Αμαργιανάκης Γεώργιος
Γιάννου Δημήτριος
Στάθης Γρηγόριος
Ψυχοπαίδη Ολυμπία
Κώστιος Απόστολος
Ζώτος Ίων
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Μουσική
Λέξεις-κλειδιά
Άρνολντ Σαίνμπεργκ; Άλμπαν Μπέργκ; Άντον Βέμπερν
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)