Η ελληνική γραμματεία στη βασική παιδεία του γένους κατά την ύστερη τουρκοκρατία (1750-1821): από τη χειρόγραφη παράδοση στο έντυπο. (κώδικες - μαθηματάρια της Ι. Μονής των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων Θεραπνών Σπάρτης)

Περίληψη

Η παιδεία και ειδικότερα η διδασκαλία της ελληνικής γραμματείας κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας συνδέεται με τα μαθηματάρια που αποτελούν τα χειρόγραφα διδακτικά εγχειρίδια της περιόδου και κατέχουν σημαντική θέση στη διδακτική πράξη. Η μελέτη αποσκοπεί να διερευνήσει τη διδασκαλία της ελληνικής γραμματείας και γλώσσας κατά την τουρκοκρατία με βάση το χφφ – μαθηματάρια και τα έντυπα διδακτικά εγχειρίδια. Πηγές της συγκεκριμένης έρευνας αποτελούν : τα χειρόγραφο υπ’ αρ. 64, 52 και 29 της Ι. Μ. των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων Θεραπνών Σπάρτης καθώς και τα έντυπα διδακτικά εγχειρίδια 18ου αι. γραμματικής και ρητορικής. Η μεθοδολογική κατεύθυνση που ακολουθήθηκε εντάσσεται στην ερμηνευτική - ιστορική μέθοδο. Στα πλαίσια της ερμηνευτικής μεθόδου, διαμορφώθηκαν οι θεματικές α. Αρχαίο κείμενο και παράφραση του υπ’ αρ. 64 χφ: Μορφολογία, λεξιλόγιο, μεταφραστική τεχνική, σημασιολογικός προσδιορισμός. β. Διδακτικά εγχειρίδια – έντυπα : Τα έντυπα με κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματεία ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Education, and especially the teaching of Greek literature, during the period of the Turkish rule is associated with the “mathimataria”, the handwritten teaching manuals of the time that hold a significant role in the teaching act. The study aims to investigate the teaching of Greek literature and language during the Turkish rule according to manuscripts – “mathimataria” and the imprinted teaching manuals. Resources of this study are: the no.64 manuscript, the manuscripts no.52 and no.29 from the Monastery of Agioi Tessarakonta Martyres (Therapnes, Sparta), as also the 18th century imprinted teaching manuals of grammar and rhetoric. The methodological direction followed is integrated in the explanatory– historical method. In the context of the explanatory methods, the following subjects: a. Ancient text and paraphrasing of the manuscript no.64: Morphology, vocabulary, translation method, semantic specification. b. Teaching manuals – documents: The documents with texts of ancient G ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/26985
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/26985
ND
26985
Εναλλακτικός τίτλος
Ancient greek literature in bacic national education during the latter turkish rule (1750-1821): from manuscript tradition to printed texts. (codes - mathimataria from the monasery of agioi tessarakonta martyres (Therapnes, Sparta)
Συγγραφέας
Τζώρτζη, Ελένη Δημήτριος
Ημερομηνία
2012
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών
Εξεταστική επιτροπή
Παπαϊωάννου Απόστολος
Πανταζής Σπυρίδων
Κοσσυβάκη Φωτεινή
Κεντρώτης Γεώργιος
Μαραγκουδάκη Ελένη
Τριάντου-Καψωμένου Ιφιγένεια
Καναβάκης Μιχήλ
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Μαθηματάρια; Διδακτικά εγχειρίδια 18ου αι.; Ισοκράτης; Η Ελληνική Γραμματεία στη βασική παιδεία (1750- 1821); Το ζήτημα της διδασκαλίας των αρχαίων κειμένων από μετάφραση; Ι. Μονή των Αγ. Τεσσαράκοντα Μαρτύρων Σπάρτης_; Σχολή Δημητσάνας
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά