Η χωρική συγκρότηση του μουσειακού νοήματος: η επαναπλαισίωση της «Σοφίας του Θεού» από την Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Περίληψη

Αντικείμενο της διατριβής είναι η χωρική συγκρότηση του μουσειακού νοήματος. Εστιάζει ειδικά στη θεμελιώδη μουσειακή πράξη; Την επαναπλαισίωση αντικειμένων αποκομμένων από τα παραδοσιακά τους περιβάλλοντα στο μουσειακό χώρο. Η διατριβή εξετάζει το πώς η αλλαγή του χωρικού πλαισίου συνδέεται με την αλλαγή του νοήματος και του ρόλου του αντικειμένου, όταν μετατρέπεται σε μουσειακό έκθεμα. Ειδικό αντικείμενο της έρευνας είναι η βυζαντινή εικόνα «Η Σοφία του Θεού» που εκτίθεται στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης και αρχικά βρισκόταν στο τέμπλο του Βυζαντινού ναού Αγ. Σοφίας Θεσσαλονίκης (εκτός από την έρευνα της βιβλιογραφίας). Η διατριβή αναπτύσσει μια πρωτότυπη μέθοδο ανάλυσης του χώρου για να μελετήσει και να συγκρίνει συστηματικά τα δύο χωρικά πλαίσια – το ναό και το μουσείο. Παράλληλα αναδεικνύει τη ένταση μεταξύ του αρχιτεκτονικού κελύφους και του σχεδιασμού της έκθεσης στη διαπραγμάτευση του υλικού και νοηματικού περιεχομένου του μουσείου. Η μέθοδος ανάλυσης του χώρο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The object of this thesis is the spatial construction of museum meaning. It focuses on the essential museum act: recontextualising objects cut off their original environments in the museum space. This thesis examines how changing the spatial content relates to the altering of the meaning and the role of the object when it becomes museum exhibit. As an example the thesis deals with the byzantine icon “The Sophia of God” now exhibited in the Museum of Byzantine Culture of Thessaloniki and originally placed in the byzantine church of St. Sophia of Thessaloniki. The thesis develops an original method of spatial analysis in order to study and compare systematically the two spatial contexts – the church and the museum. This is complemented by extensive literature review. The thesis also studies the tension between the museum building and the exhibition design in dealing with the material content and the narratives of the museum. The method of spatial analysis focuses on spatial experience as ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/25341
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/25341
ND
25341
Εναλλακτικός τίτλος
The spatial construction of museum meaning: the recontextualisation of «Sophia of God» from St. Sophia of Thessaloniki to the Museum of Byzantine Culture
Συγγραφέας
Σταυρουλάκη, Ιωάννα (Πατρώνυμο: Χαράλαμπος)
Ημερομηνία
2008
Ίδρυμα
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ). Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Εξεταστική επιτροπή
Κούρκουλας Ανδρέας
Πεπονής Ιωάννης
Παρμενίδης Γεώργιος
Μακρής Γεώργιος
Νουκάκη - Μπαμπάλου Παρασκευή
Ποταμιάνος Ιάκωβος
Μπούνια Αλεξάνδρα
Επιστημονικό πεδίο
Επιστήμες Μηχανικού και ΤεχνολογίαΕπιστήμη Πολιτικού Μηχανικού
Λέξεις-κλειδιά
Επαναπλαισίωση; Μουσειακός χώρος; Εκθεσιακός χώρος; Χωρική συγκρότηση μουσειακού νοήματος; Φωτισμός; Οπτικά πεδία; Βυζαντινός Ναός Αγ. Σοφίας Θεσσαλονίκης; Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης; Βυζαντινός φωτισμός; Χωρική δομή της εμπειρίας
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
369 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)