Εκκλησιαστικά και κοσμικά λιθόγλυπτα στην Ήπειρο (τέλη 18ου-20ου αιώνα): συμβολή στην μορφολογική παρουσίαση - ερμηνευτική προσέγγιση της ηπειρωτικής λιθογλυπτικής τέχνης: το παράδειγμα του Ζαγοριού

Περίληψη

Στη μελέτη αυτή μέσα απο επιτόπια έρευνα έχει φωτογραφηθεί ένας σημαντικός αριθμός απο λιθογλυπτες παραστάσεις που συναντώνται στις προσόψεις περισσότερο κτισμάτων της Ηπείρου και κυρίως του Ζαγορίου Γίνεται αναφορά στους δημιουργους-πελεκανους και το έργο τους κατηγοριοποιείται με βάση τη θέση και τη χρήση του Αναλύονται οι αισθητικοί κανόνες που ακολουθεί η λιθογλυπτική τέχνη Στη συνέχεια διερευνάται ο συμβολικός χαρακτήρας των παραστάσεων οι οποίες ερμηνεύονται ως στοιχεία της οργάνωσης του ανθρωπογενους χώρου Στη σημειολογική προσέγγιση οι δημιουργοί περιγράφονται ως φορείς άλλα και παράγωγοι των αντιλήψεων της εκάστοτε κοινωνίας Η λιθογλυπτική αντιμετωπίζεται ως τεχνική και τέχνη μαζί ο δε χαρακτήρας του καλλιτεχνικού ύφους αποδεικνύεται οτι προσδιορίζεται απο το εντόπιο πολιτισμικό ήθος Στη συνέχεια αναλύεται η λειτουργία των παραστάσεων ως «σημείων» των κοινωνικών δομών Έπειτα αναζητήθηκε μέσα απο το πλήθος των ζωτικών και φυτικών μοτίβων η σχέση αλληλεξάρτησης που υποδηλώνεται ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

In this study through a field research a significant number of rock sculptured representations has been registerd and photographed These representations are found on the facades of ecclesiastical mostly and secular buildings in Epirus especially in Zagon A reference is made to the craftsmen pelekanoi and then work is categorized accordmg to the position and use Futhermore the aesthetic rules follwed by the craftamanship are analysed Next there follows an examination of the symbolic character these representations which are looked into as elements of man made (structured) residence In the semiological approach of the craftamanship the creators are refered initially as conveyors and then as producers of social beliefs (pre industrial-industrial) Rock sculpturing is seen as both technique and craftamaship while the artistic style is defined by each community s cultural standards Next follows an analysis of the function these themes have as signs of social structures Then through a large n ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/24163
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/24163
ND
24163
Συγγραφέας
Τσούπη-Ρέμου, Μαρία (Πατρώνυμο: Βασίλειος)
Ημερομηνία
2004
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Παλιούρας Αθανάσιος
Παπαγεωργίου Γεώργιος
Κορδώσης Μιχαήλ
Νιτσιάκος Βασίλειος
Βλαχοπούλου Αμαλία
Μπάδα Κωνσταντίνα
Μαρκάτου Θεοδώρα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία
Λέξεις-κλειδιά
Κατηγορίες; Κανόνες μορφής; Παραστάσεις; Σύμβολα οργάνωσης χώρου; Δημιουργός; Σημειογράφοι; Τέχνη; Τεχνική; Πολιτισμικό ήθος; Πολιτισμικό ύφος; Κοινωνικές δομές; Θέματα; Εικαστική προβολή της σχέσης με τη φύση; Υποδηλώσεις θρησκευτικού βιώματος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
345 σ., εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)