Στρατηγικές επεξεργασίας λόγου παιδιών και ενηλίκων: οι προθέσεις σε σώματα κειμένων και σε ψυχογλωσσικά πειράματα

Περίληψη

The main aim of the present thesis is to investigate the extent to which lexical, frequency and language?specific grammatical factors affect Greek native speakers’ online attachment decisions for temporary ambiguous prepositional phrases. An analysis of a written corpus sample (ILSP corpus) and a sample of spoken language was conducted in order to assess the frequency of PP attachment in V?NP?PP structures. The corpus data were analysed on two levels (coarse grained vs. fine grained) in order to test the predictions of the Tuning Hypothesis (Mitchell et al., 1995) which predicts that the parser is expected to be “tuned” only to syntactic category (coarse?grained) information during on?line sentence comprehension. The analysis of the corpus data on a level at which only sentences with the prepositions me, se, apo and ja were taken into account allowed us to investigate whether frequency patterns are reflecte ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/22241
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/22241
ND
22241
Εναλλακτικός τίτλος
Sentence processing strategies in adults and children: PP attachment in corpora and psycholinguistic experiments
Συγγραφέας
Κατσικά, Καλλιόπη του Παντελεήμων
Ημερομηνία
2009
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά
Προτασιακή επεξεργασία; Αμφισημία; Προθετικές φράσεις; Προθέσεις; Σώματα κειμένων
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
371 σ. : σχημ, πίνακες
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)