Η παιδεία στην Κρήτη κατά το αρχείο της χριστιανικής δημογεροντίας Λασιθίου (1869-1898)

Περίληψη

Στόχος της Έρευνας: Η σύνθεση της εικόνας της Παιδείας στην Κρήτη κατά την περίοδο 1869-1898. Μεθοδολογία: Αρχειακή έρευνα με τη χρήση Η/Υπολογιστή. Ψηφιακή αποτύπωση υλικού, μελέτη ευρημάτων, απομνημείωση πληροφοριών. Συμπεράσματα: Οι αρχικές, δικαστικής φύσεως, αρμοδιότητες του θεσμού της Δημογεροντίας, επεκτάθηκαν προοδευτικά και σε εκπαιδευτικά θέματα. Ο «Διοργανισμός των εν Κρήτη Ιερών Μονών» (1870) της εκχώρησε αρμοδιότητες οργάνωσης και διοίκησης υποτυπώδους εκπαιδευτικού συστήματος Αλληλοδιδακτικών και Ελληνικών Σχολείων, που λειτούργησε κατά τον «Κανονισμό των κατά το Τμήμα Ηρακλείου Κρήτης ιδρυθέντων Δημοτικών Σχολείων», με χρηματοδότηση από τα έσοδα της μοναστηριακής περιουσίας. Υποσκελίζοντας τις Δημογεροντίες, ο περί Παιδείας Νόμος (1881) αναδιοργάνωσε την εκπαίδευση, θεσμοθετώντας τις Εφορείες των Εκπαιδευτηρίων (Δημοτική, Επαρχιακή, Τμηματική) ως κατ' εξοχήν εκπαιδευτικές αρχές. Από μοναστηριακά έσοδα, ιδρύθηκε πλήρες, τετρατάξιο το Γυμνάσιο Νεαπόλεως (1884), ισότιμο των ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Objective of Research: The composition of the Educational situation in Crete, during the period 1869-1898. Methodology: Archival research by the use of Computer. Digital imprinting of the material, study of the findings, "exploitation" of the useful information and elements. Conclusions: The initial, juridical nature competences of the "Dimogerontia" institution, (elective council older men of the area), were also progressively extended to educational matters. The "Organization of the Holy Monasteries in Crete" (Diorganismos 1870) deputed it competences of organisation and administration of a rudimentary educational system, composed by "Allilodidaktika" Schools, (where the best pupils taught the younger ones) and Greek Schools. It functioned according to the "Regulation of the Iraklion-Crete Department founded Elementary Schools'", being financed by the incomes of the monastery property. Pass overing the Dimogerontia, the Educational Law of 1881 reorganized the education, enacting the ...

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Objective of Research: The composition of the Educational situation in Crete, during the period 1869-1898. Methodology: Archival research by the use of Computer. Digital imprinting of the material, study of the findings, "exploitation" of the useful information and elements. Conclusions: The initial, juridical nature competences of the "Dimogerontia" institution, (elective council older men of the area), were also progressively extended to educational matters. The "Organization of the Holy Monasteries in Crete" (Diorganismos 1870) deputed it competences of organisation and administration of a rudimentary educational system, composed by "Allilodidaktika" Schools, (where the best pupils taught the younger ones) and Greek Schools. It functioned according to the "Regulation of the Iraklion-Crete Department founded Elementary Schools'", being financed by the incomes of the monastery property. Pass overing the Dimogerontia, the Educational Law of 1881 reorganized the education, enacting the Ephories of Schools (School-boards) -Municipal, Provincial, Partial- as mainly educational authorities. The complete -four classes- High School of Neapolis, equal to the Greek High Schools, was founded by monastery incomes (1884). However, the reduction of the output of the monastery grounds, that followed, caused a serious economic deficit, that influenced the operation of schools, because of the unpaid teachers reactions. The Educational Law of 1889 tended to "...fill in the gaps, due to the regulation of education". The teachers' interference in parties, during the climax of the political passions in Crete, created additional problems in the education, which had already faced economic impasse. The Revolutions of 1895-97 suspended the operation of schools. When the institution of Dimogerontia in Lasithi, ceased to exist (1897), the File-services kept silence. The schools faced problems of co-ordination and operated partially, thanks to the Parish Committees, till the commendation of the Cretan State regime (1898).
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/21179
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/21179
ND
21179
Εναλλακτικός τίτλος
The education in Crete, according to the christianic dimogerontia's records of Lasithi in the period 1869-1898
Συγγραφέας
Πατεράκης, Γεώργιος (Πατρώνυμο: Μιχαήλ)
Ημερομηνία
2002
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών
Εξεταστική επιτροπή
Παπαϊωάννου Απόστολος
Σταύρου Λάμπρος
Τζούλης Χρήστος
Καναβάκης Μιχαήλ
Κυριακίδης Παύλος
Πανταζής Σπυρίδων
Παγγέ-Λέκκα Πολυξένη
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Μοναστηριακό ζήτημα, Οργανικός νόμος; Παιδεία; Εκπαίδευση; Αρχείο χριστιανικής δημογεροντίας Λασιθίου; Ιερές Μονές, Διοργανισμός τν εν Κρήτη; Γυμνάσιο Νεαπόλεως Κρήτης; Καμπάνειο τεχνικό σχολείο; Τμηματική εφορεία σχολείων Λασιθίου; Νόμοι, Περί παιδείας 1881; Νόμοι, Περί παιδείας 1898
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. ( 358 ; 428 σ.), εικ., ευρ.