Συμβολή της φιλοσοφίας στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών: η φιλοσοφία του H. Bergson και η έννοια του χρόνου: εφαρμογές στη διδασκαλία της φυσικής

Περίληψη

Η παρούσα μελέτη διερευνά τους θεωρητικούς και ιστορικούς όρους κάτω από τους οποίους κατέστη δυνατή η προσέγγιση φιλοσοφίας και επιστήμης στο εσωτερικό ενός συγκεκριμένου επιστημολογικού πεδίου, το οποίο ορίζεται από τις ποικίλες φυσικές και φιλοσοφικές έννοιες του χρόνου. Η δυσκολία ενός τέτοιου εγχειρήματος έγκειται στο γεγονός ότι ο φυσικός χρόνος τείνει να εμφανίζεται όχι ως το προνομιακό πεδίο συνάντησης επιστήμης και φιλοσοφίας, αλλά ως ο συστηματικός «τόπος» όπου συντελείται ο διαχωρισμός τους. Τη θέση αυτή είχε υποστηρίξει το 1922 ο Einstein, όταν, απαντώντας στον Bergson, επέμεινε στην ανάγκη να διακριθεί ο «χρόνος του φυσικού» από τον «χρόνο των φιλοσόφων». Επιχειρούμε να δείξουμε ότι η διάκριση αυτή βασίζεται σε μια άρρητη προϋπόθεση: την ταύτιση της φιλοσοφίας με μια ορισμένη «ψυχολογία» ως θεωρία των εσωτερικών καταστάσεων του εγώ. Αρκεί όμως να αναγνωρισθεί το πραγματικό εύρος του φιλοσοφικού εγχειρήματος για να γίνει ευθύς αμέσως αντιληπτό οτι ο «χρόνος των φιλοσόφων» δ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

La presente etude est une recherche portant sur les conditions theoriques et historiques sous lesquelles a ete rendu possible le rapprochement de la philosophie et de la science a l’interieur d’un champ epistemologique determine par les differentes notions physiques et philosophiques du temps. La difficulte d’une telle entreprise consiste en ce que le temps physique tend a se manifester comme le «lieu» theorique dans lequel s’effectue plutot la disjonction de la philosophie et de la science. Cette disjonction devient particulierement claire dans la reponse donnee par Einstein a Bergson en 1922. En effet, selon Einstein il est necessaire de distinguer entre le «temps du physicien» et le «temps des philosophes». Or nous essayons de montrer qu’une telle distinction se fonde en realite sur une image appauvrie et inadequate de la philosophie concue comme psychologie des etats interieurs du moi. Le «temps des philosophes» n’est pas seulement le temps interieur de la conscience mais aussi -et ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/20156
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/20156
ND
20156
Εναλλακτικός τίτλος
Contribution de la philosophie a l'enseignement des sciences de la nature: la philosophie d'H. Bergson et le concept de temps. Applications a l'enseignement de la physique.
Συγγραφέας
Αθανασάκης, Δημήτριος (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2006
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστημών του Ανθρώπου. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Άλλες Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά
Αριστοτέλης; Φιλοσοφία; Φυσικές επιστήμες; Ντετερμινισμός; Δομές έκλυσης; Πλωτίνος; Χρόνος; Χώρος
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
348 σ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.