Περίληψη
Η παρούσα έρευνα εξετάζει τις επιπτώσεις που προκαλούν τα ήθη και τα έθιμα στην αθλητική δραστηριότητα των γυναικών στην Ιορδανία και επιπλέον την επιρροή που ασκούν στην κοινωνική της θέση, γνωρίζοντας ότι στις περισσότερες χώρες της Μέσης Ανατολής υπάρχει ένα «μείγμα» ηθών και εθίμων, τα οποία έχουν τις ρίζες τους βαθιά μέσα στο χρόνο. Αυτό, κυρίως, οφείλεται στο πολιτιστικό και θρησκευτικό κατεστημένο, αλλά και σε παράγοντες όπως οι διαφορές του κλίματος, οι αλλαγές των γεωγραφικών δεδομένων κλπ. Η έρευνα διακρίνεται σε τρία μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει δύο κεφάλαια: στο πρώτο, γίνεται εκτενής αναφορά στη θέση της γυναίκας στην Ιορδανία, με βάση τα ήθη και τα έθιμα του Αραβικού κόσμου και κυρίως του ιορδανικού. Η ανάλυση αυτή περιλαμβάνει το σύνολο του κύκλου ζωής, ξεκινώντας από τη γέννηση, την παιδεία και τον ελεύθερο χρόνο κατά την παιδική ηλικία και φτάνοντας στην τεκνοποίηση, τον τρόπο παιδαγώγησης των παιδιών, τη θέση της γυναίκας μέσα στο γάμο και την απόκτηση της «προίκ ...
Η παρούσα έρευνα εξετάζει τις επιπτώσεις που προκαλούν τα ήθη και τα έθιμα στην αθλητική δραστηριότητα των γυναικών στην Ιορδανία και επιπλέον την επιρροή που ασκούν στην κοινωνική της θέση, γνωρίζοντας ότι στις περισσότερες χώρες της Μέσης Ανατολής υπάρχει ένα «μείγμα» ηθών και εθίμων, τα οποία έχουν τις ρίζες τους βαθιά μέσα στο χρόνο. Αυτό, κυρίως, οφείλεται στο πολιτιστικό και θρησκευτικό κατεστημένο, αλλά και σε παράγοντες όπως οι διαφορές του κλίματος, οι αλλαγές των γεωγραφικών δεδομένων κλπ. Η έρευνα διακρίνεται σε τρία μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει δύο κεφάλαια: στο πρώτο, γίνεται εκτενής αναφορά στη θέση της γυναίκας στην Ιορδανία, με βάση τα ήθη και τα έθιμα του Αραβικού κόσμου και κυρίως του ιορδανικού. Η ανάλυση αυτή περιλαμβάνει το σύνολο του κύκλου ζωής, ξεκινώντας από τη γέννηση, την παιδεία και τον ελεύθερο χρόνο κατά την παιδική ηλικία και φτάνοντας στην τεκνοποίηση, τον τρόπο παιδαγώγησης των παιδιών, τη θέση της γυναίκας μέσα στο γάμο και την απόκτηση της «προίκας», με ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία της αγνότητας και της «τιμής» και την προσπάθεια που γίνεται για τη διατήρησή τους. Το κεφάλαιο αυτό κρίνεται απαραίτητο, προκειμένου ο αναγνώστης να λάβει μια σφαιρική εικόνα για τον τρόπο ζωής της στη συγκεκριμένη χώρα, καθώς και τις αντιλήψεις, οι οποίες διαφέρουν κατά πολύ από τις αντίστοιχες του δυτικού τρόπου ζωής. Στο δεύτερο κεφάλαιο του πρώτου μέρους, αρχικά, αναλύεται η σημασία του αθλητισμού, ενώ στη συνέχεια προχωράμε στην παράθεση των χαρακτηριστικών της εφηβικής ηλικίας, για να φτάσουμε να συνδέσουμε τις δύο έννοιες με την αξιολόγηση των σχολικών προγραμμάτων σε ότι αφορά στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής στα σχολεία της Ιορδανίας. Επιπρόσθετα, γίνεται αναφορά στα χαρακτηριστικά και τα καθήκοντα του προσωπικού που φαίνεται με κάποιον τρόπο, άμεσο ή έμμεσο να συμμετέχει στη διαμόρφωση ή τη διδασκαλία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής. Ακολουθεί το δεύτερο μέρος που περιλαμβάνει τη μεθοδολογία της έρευνας που πραγματοποιήθηκε προκειμένου να εξετασθούν οι επιπτώσεις των ηθών και εθίμων της ιορδανικής κοινωνίας στην αθλητική δραστηριότητα των έφηβων κοριτσιών. Στο τρίτο μέρος, περιλαμβάνεται η ανάλυση των πρωτογενών στοιχείων που συλλέχθηκαν από την έρευνα, με τη χρήση ερωτηματολογίου, μέσω της οποίας αποκαλύπτονται τα αίτια που θέτουν τους φραγμούς σε ό,τι αφορά στη συμμετοχή των γυναικών στην καθημερινή κοινωνική ζωή και στην Παιδεία, καθώς και οι απόψεις των ερευνώμενων για τη συμμετοχή της Ιορδανής γυναίκας στον αθλητισμό. Ειδικότερα, η έρευνα περιλαμβάνει πέντε πεδία μελέτης. Το πρώτο εξετάζει το βαθμό ελευθερίας της γυναίκας, το δεύτερο την εκπαίδευση και την Παιδεία της, το τρίτο τη θέση της μέσα στην οικογένεια και την κοινωνία, το τέταρτο, που αποτελεί και τον κύριο πυρήνα της έρευνας, εξετάζει τη συμμετοχή της στις αθλητικές δραστηριότητες. Τέλος, το πέμπτο πεδίο μελέτης εξετάζει την κοινωνική μεταλλαγή της ιορδανικής κοινωνίας και το κατά πόσο αυτή είναι ακόμη ή όχι προσκολλημένη στα παλαιά ήθη και έθιμα. Οι στόχοι της έρευνας διακρίνονται στο Γενικό Στόχο και τους Ειδικούς Στόχους. Ο γενικός στόχος είναι εκείνος που δίνει την απάντηση στην ερώτηση που τίθεται με το θέμα της έρευνας. Επίσης, καθορίζει τα πλαίσια στα οποία θα κινηθεί η έρευνα και τις παραμέτρους που θα εξετασθούν προκειμένου να ληφθεί η αναγκαία πληροφόρηση για την απάντηση στην ερώτηση που πηγάζει από το θέμα της έρευνας. Γενικός στόχος της παρούσας έρευνας είναι να εξετάσουμε τις επιπτώσεις των ηθών και των εθίμων στην αθλητική δραστηριότητα των κοριτσιών, ηλικίας 14-16 ετών, στην ιορδανική κοινωνία. Οι Ειδικοί Στόχοι πηγάζουν από τη λεπτομερή ανάλυση του γενικού στόχου. Για το γενικό στόχο της παρούσας έρευνας, οι ειδικοί στόχοι είναι οι εξής: 1) Η διερεύνηση των ελευθεριών του κοριτσιού και η επίδραση των ηθών και των εθίμων της ισλαμικής κοινωνίας, όπως η ιορδανική, τόσο στην περιφέρεια όσο και στην πόλη, στην καθημερινή του ζωή. 2) Η διερεύνηση του βαθμού παρεμβατισμού των κηδεμόνων σε ζητήματα και αποφάσεις που αφορούν στο κορίτσι, όπως η ενδυμασία, ο γάμος, η εκπαίδευση κ.ά. 3) Η εξέταση των ευκαιριών και της δυνατότητας μόρφωσης και εκπαίδευσης των κοριτσιών στη συγκεκριμένη κοινωνία. 3) Η δυνατότητα ενασχόλησης των κοριτσιών με τον αθλητισμό. 4) Η στάση των κηδεμόνων απέναντι στον αθλητισμό των κοριτσιών.
περισσότερα