Το άγριο και πιο πέρα: ανασυγκροτώντας τη φιλοσοφία της ζωγραφικής του Merleau-Ponty

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή προτείνει μια ανασυγκρότηση της θεωρίας του Merleau-Ponty για τη ζωγραφική όπου η τελευταία αντιμετωπίζεται ως δημιουργική δραστηριότητα στην οποία το φυσικό και το πολιτισμικό διαπλέκονται. Εξετάζει την ένταση ανάμεσα στις δύο όψεις του ζωγράφου—ως «μιας/ενός από εμάς» και ως «περισσότερο/πέρα από εμάς»—προκειμένου να καταρρίψει θεολογικές ερμηνείες για την προέλευση της ζωγραφικής που δεν συνάδουν με τη συνολικότερη φαινομενολογία του Merleau-Ponty. Η διατριβή υποστηρίζει ότι η ιδέα πως η ζωγραφική αποκαλύπτει ένα καθαρά άγριο νόημα—όπου συνήθως τοποθετείται η αξία της θεωρίας του—σχετίζεται με ένα ερώτημα που αφορά τους περιορισμούς της φιλοσοφίας κατά την αναζήτηση της αλήθειας. Αντίθετα, και σε απάντηση στην κριτική περί ανιστορικότητας, αποδεικνύω ότι τα κείμενα του Merleau-Ponty δείχνουν επίσης προς μια κατανόηση της οπτικής/εικαστικής μεσικότητας της ζωγραφικής ως μιας μεσικότητας που χαρακτηρίζεται επίσης από ιστορικές και πολιτισμικές διαστάσεις, οι οποίες ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present dissertation proposes a reconstruction of Merleau-Ponty’s theory of painting, treating it as a creative activity in which the natural and the cultural are intertwined. It examines the tension between the two aspects of the painter—as “one of us” and “more than us”—in order to refute theological interpretations of the origin of painting that are inconsistent with Merleau-Ponty’s wider phenomenology. The dissertation argues that the idea that painting reveals a purely wild sense—where the value of his theory is usually located—is related to a question concerning the limitations of philosophy in its pursuit of truth. Against such a view, and in response to the criticism of ahistoricity, I show that Merleau-Ponty’s writings also point toward an understanding of painting’s visual mediality as having historical and cultural dimensions that work conjointly—although not necessarily harmoniously—with its allusive logos. This conjoint functioning allows for an expansion of his theory ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 11/2027)
DOI
10.12681/eadd/60159
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/60159
ND
60159
Εναλλακτικός τίτλος
Wilderness and its beyond: reconstructing Merleau-Ponty's philosophy of painting
Συγγραφέας
Γραμμάτη, Εύη (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Φιλοσοφίας
Εξεταστική επιτροπή
ΚΟΝΤΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
ΣΑΜΠΑΤΑΚΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΞΗΡΟΠΑΪΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΜΙΧΑΛΣΚΙ ΜΑΡΚ
ΣΑΓΚΡΙΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία ➨ Φιλοσοφία
Λέξεις-κλειδιά
Μερλώ-Ποντύ, Μωρίς; Ζωγραφική; Ιστορικές και πολιτισμικές διαστάσεις; Άγριο νόημα; Οπτικός λόγος; Θεολογικές ερμηνείες; Μεσικότητα; Φαινομενολογία
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.