Πληροφοριακή παιδεία και διαπολιτισμική εκπαίδευση

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή διερευνά τη σύνδεση ανάμεσα στην Πληροφοριακή Παιδεία (ΠλΠ) και τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, εστιάζοντας στη συμβολή των βιβλιοθηκονόμων ως εκπαιδευτών σε διαπολιτισμικά σχολικά περιβάλλοντα. Η έρευνα εξετάζει τρεις διακριτές παιδαγωγικές προσεγγίσεις για την ενσωμάτωση της πληροφοριακής παιδείας σε μαθητικούς πληθυσμούς με διαφορετικά πολιτισμικά υπόβαθρα. Η πρώτη προσέγγιση επικεντρώνεται στη συνεργασία βιβλιοθηκονόμου και εκπαιδευτικών, με στόχο τον από κοινού σχεδιασμό μαθησιακών δραστηριοτήτων που ενσωματώνουν δεξιότητες γραμματισμού, αναζήτησης, αξιολόγησης και χρήσης πληροφοριών. Η δεύτερη προσέγγιση μελετά την αυτόνομη διδασκαλία της ΠλΠ από το βιβλιοθηκονόμο εντός της τάξης με έμφαση στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, ενώ η τρίτη προσέγγιση εστιάζει σε ένα καινοτόμο μοντέλο ομότιμης μάθησης, όπου Έλληνες μαθητές λειτουργούν ως μέντορες για μαθητές-πρόσφυγες/μετανάστες, υπό την καθοδήγηση βιβλιοθηκονόμων, προωθώντας τη συνεργατική γνώση και την κοινωνική ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This dissertation investigates the relationship between Information Literacy (IL) and Multicultural Education, exploring how IL can function as a bridge for cognitive improvement, social inclusion, and critical engagement in culturally diverse learning environments. The study employs a multiple case study design to examine three educational interventions implemented in Greece, each illustrating a different pedagogical model of IL instruction.The first case, Pyxida, exemplifies librarian–teacher collaboration, where co-designed IL activities encouraged intercultural dialogue and reflective learning. The second, at the 1st Multicultural Junior High School of Athens, highlights the librarian’s autonomous teaching role in fostering critical evaluation. In contrast, the third one, the “School Project”, presents a peer-mentoring approach in which Greek students guided refugee peers in IL practices under librarians’ supervision, promoting empathy and mutual empowerment. A qualitative methodol ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 5/2026)
DOI
10.12681/eadd/60130
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/60130
ND
60130
Εναλλακτικός τίτλος
Information literacy and multicultural education
Συγγραφέας
Κατσίρα, Γεωργία (Πατρώνυμο: Δημήτριος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης
Εξεταστική επιτροπή
Κουλούρης Αλέξανδρος
Κουής Δημήτριος
Βραϊμάκη Ευτυχία
Κυριάκη-Μάνεση Δάφνη
Κυπριανός Κωνσταντίνος
Κανελλοπούλου-Μπότη Μαρία
Κωσταγιόλας Πέτρος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΆλλες Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Κοινωνικές επιστήμες, διεπιστημονική προσέγγιση
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση, άλλοι τομείς
Λέξεις-κλειδιά
Πληροφοριακή παιδεία; Διαπολιτισμική εκπαίδευση; Κριτική σκέψη; Συμπεριληπτική μάθηση; Συνεργασία εκπαιδευτικού-βιβλιοθηκονόμου; Αυτόνομη διδασκαλία βιβλιοθηκονόμου; Καθοδήγηση από ομότιμους; Βιβλιοθηκονόμοι
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
πιν.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.