Η χωρική αντίληψη κατά την επίλυση προβλήματος στις φυσικές επιστήμες

Περίληψη

Οι επιστημονικές και γεωχωρικές αναπαραστάσεις στο δημοτικό σχολείο είναι στενά συνδεδεμένες με το εκάστοτε μαθησιακό πλαίσιο, όπως υποδεικνύεται από το σχετικό γνωστικό περιεχόμενο. Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση συχνά παραβλέπει τη σημασία της χωρικής αντίληψης στη χρήση των γραφικών αναπαραστάσεων. Η χωρική αντίληψη διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ικανότητα των νεότερων μαθητών να κατανοούν και να ερμηνεύουν τέτοιες αναπαραστάσεις, σε αντίθεση με την αναλυτική σκέψη, η οποία αποκτά μεγαλύτερη σημασία με την ανάπτυξη εξειδικευμένων γνώσεων. Η μελέτη αποσκοπεί στην εξερεύνηση ευρύτερων κατηγοριών στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων που υιοθετούν οι μαθητές του δημοτικού κατά τη χρήση συγκεκριμένων γεωχωρικών και επιστημονικών αναπαραστάσεων, καθώς και των υποκείμενων αντιληπτικών διεργασιών. Για τη διερεύνηση αυτής της κατηγοριοποίησης, αναπτύχθηκε ένα διαδικτυακό εργαλείο επίλυσης προβλημάτων με γραφικές αναπαραστάσεις, το οποίο περιλαμβάνει δεκαοκτώ διαφορετικούς τύπους γεωχωρικών και ε ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

Scientific and geospatial representations in elementary school are strongly connected to their context, as indicated by the relevant learning content. However, this approach often overlooks the importance of perceptual and cognitive processes such as spatial reasoning in utilizing graphical representations. Spatial reasoning plays a crucial role in younger learners' ability to understand and interpret such representations, contrasting with analytical reasoning, which becomes more significant as domain-specific expertise develops. Therefore, our study aims to explore broader categories of problem-solving approaches employed by elementary students when utilizing specific geospatial and scientific representations, along with the underlying perceptual processes. To investigate this categorization, we developed an online graphical representation problem-solving instrument using eighteen different types of geospatial and scientific problems based on relevant graphical representations. Prior ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 9/2026)
DOI
10.12681/eadd/59849
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/59849
ND
59849
Εναλλακτικός τίτλος
Spatial perception during problem solving in science
Συγγραφέας
Κοσμίδης, Χρήστος-Βοναπάρτης (Πατρώνυμο: Αντώνιος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Λαμπρινός Νικόλαος
Σέρογλου Φανή
Τουρτούρας Χρήστος
Σουλακέλλης Νικόλαος
Ρόκκα Αγγελική
Γαλάνη Αποστολία
Μουρατίδης Αντώνιος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη ➨ Πειραματικη και Γνωστική ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά
Χωρική αντίληψη
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., χαρτ., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.