Ακουστικός σχεδιασμός & χωροαίσθηση: η μετάφραση από τον ανθρώπινο εγκέφαλο: η επιρροή των πλάγιων ανακλάσεων (Lateral Reflections) στην αντίληψη της χωροαίσθησης (Spaciousness) σε αίθουσες μουσικής και ομιλίας. Νευρολογική, ψυχοακουστική και φυσιολογική προσέγγιση, με σκοπό την πρακτική εφαρμογή στην αρχιτεκτονική τεχνολογία

Περίληψη

Πρωταρχικό στόχο του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού των αιθουσών συναυλιών αποτελεί η διαμόρφωση ακουστικών και χωρικών συνθηκών τέτοιων ώστε οι ακροατές να βιώνουν την αίσθηση πλήρους εμβύθισης στην μουσική - ένα φαινόμενο, που συχνά περιγράφεται, ως «ακουστικός εναγκαλισμός». Με αφετηρία το δεδομένο αυτό, η παρούσα διατριβή διερευνά νέες αρχές σχεδιασμού των αιθουσών συναυλιών, επιδιώκοντας την επίτευξη «ακουστικού εναγκαλισμού», μέσω μιας διαθεματικής προσέγγισης, που συνδυάζει αρχιτεκτονική, ψυχοακουστική και νευρολογία, ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες ανάγκες σχεδιασμού και ακουστικής. Υιοθετώντας μία διεπιστημονική μεθοδολογία, η έρευνα γεφυρώνει την εφαρμοσμένη αρχιτεκτονική ακουστική με γνώσεις από τη νευροεπιστήμη και διατυπώνει ερευνητικά ερωτήματα σχετικά με: (i) τους νευρολογικούς μηχανισμούς που προκαλούν τον ακουστικό εναγκαλισμό - ο οποίος προτείνεται να αποδίδεται ως Περιήχηση, (ii) τις μεθόδους αρχιτεκτονικής σύνθεσης που τον δημιουργούν, (iii) την πιθανή ύπαρξη και τη διαμό ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The primary objective in the architectural design of concert halls is the creation of acoustic and spatial conditions that enable listeners to experience a profound sense of immersion in the music—an effect often described as acoustic envelopment. Starting from this premise, the present dissertation explores novel design principles for concert halls, aiming to achieve acoustic envelopment through an interdisciplinary approach that integrates architecture, psychoacoustics, and neuroscience, in response to contemporary design and acoustic requirements. Adopting a cross-disciplinary methodology, the present PhD Thesis bridges applied architectural acoustics with insights from neuroscience and formulates key research questions regarding: (i) the neurological mechanisms underlying the phenomenon of acoustic envelopment—herein proposed to be rendered in Hellenic as Periíchisi (Περιήχηση); (ii) the architectural composition methods that foster this effect; (iii) the potential existence and fo ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

L’objectif principal de la conception architecturale des salles de concert est la création de conditions acoustiques et spatiales permettant aux auditeurs de vivre une immersion profonde dans la musique — un effet souvent décrit sous le terme “enveloppement acoustique”. Partant de ce postulat, la présente thèse explore de nouveaux principes de conception des salles de concert, visant à atteindre cet enveloppement acoustique au moyen d’une approche interdisciplinaire intégrant l’architecture, la psychoacoustique et les neurosciences, en réponse aux exigences contemporaines en matière de conception et d’acoustique. En adoptant une méthodologie transdisciplinaire, cette thèse doctorale établit un pont entre l’acoustique architecturale appliquée et les apports des neurosciences, en formulant des questions de recherche clés portant sur : (i) les mécanismes neurologiques à l’origine du phénomène d’enveloppement acoustique — ici proposé d’être traduit en grec par “Periíchisi” (Περιήχηση) ; ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 7/2027)
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/59332
ND
59332
Εναλλακτικός τίτλος
Acoustic design & spatial impression: interpretation by the human brain: inquiring into the influence of lateral reflections on the perception of spaciousness in music and speech auditoria. An interdisciplinary neurological, psychoacoustic, and physiological discourse with practical application in architectural design and building technology
Conception acoustique & impression spatiale: interprétation par le cerveau humain: enquête sur l’influence des réflexions latérales dans la perception de l’espace dans les Auditoriums de Musique et de Parole. Un discours interdisciplinaire neurologique, psychoacoustique et physiologique, avec une application pratique à la conception architecturale et à la technologie du bâtiment
Συγγραφέας
Τιμαγένης, Ιωάννης (Πατρώνυμο: Θεόδωρος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ). Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας IV: Συνθέσεων Τεχνολογικής Αιχμής
Εξεταστική επιτροπή
Κατσαρός Μιλτιάδης
Καραδήμας Κωνσταντίνος
Πουλάκος Γεώργιος
Γυφτόπουλος Σταύρος
Κωστόπουλος Κωνσταντίνος
Μπάρκας Νικόλαος
Οικονόμου Αινείας
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός
Επιστήμες Μηχανικού και ΤεχνολογίαΕπιστήμη Πολιτικού Μηχανικού ➨ Κατασκευή και Οικοδομική τεχνολογία
Λέξεις-κλειδιά
Ακουστική χώρων ακροατηρίου; Περιήχηση; Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός; Οικοδομική; Αρχιτεκτονική Τεχνολογία; Μουσική; Ορχήστρα; Αντήχηση; Ψυχολογία μουσικής; Ακουστικός σχεδιασμός; Ήχος; Αίθουσες Συναυλιών; Πλάγιες Ανακλάσεις; Πίσω Ανακλάσεις; Συναίσθημα; Ψυχοακουστική
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.