Περίληψη
Ένα από τα βασικά προβλήματα που απασχολούν τόσο τους θεωρητικούς της επιστήμης της Διοίκησης Επιχειρήσεων όσο και τα ανώτατα διοικητικά στελέχη των επιχειρήσεων είναι ποια στρατηγική πρέπει να εφαρμοστεί από μία οικονομική οντότητα προκειμένου να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και τελικά να αυξήσει τόσο το μερίδιο αγοράς της στον κλάδο όπου δραστηριοποιείται όσο και την κερδοφορία της. Η οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2008 οδήγησε πολλές χώρες σε ύφεση, με πλήθος επιχειρήσεων να αντιμετωπίζουν δυσμενείς εμπορικές συνθήκες, γεγονός που σε ορισμένες περιπτώσεις έθεσε υπό απειλή ακόμα και την ύπαρξή τους. Αυτή η πραγματικότητα αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον για τις στρατηγικές εταιρικής ανάκαμψης και αναστροφής πορείας (turnaround), καθώς οι επιχειρήσεις αναζητούσαν τρόπους βελτίωσης της απόδοσής τους εν μέσω ύφεσης (Schoenberg, Collier και Bowman, 2013). Ο Slatter (1984) αναφέρει την ύφεση ως την πέμπτη από τις 18 αιτίες ενεργοποίησης της επιχειρησιακής παρακμής. Οι περισσότερες μελέτ ...
Ένα από τα βασικά προβλήματα που απασχολούν τόσο τους θεωρητικούς της επιστήμης της Διοίκησης Επιχειρήσεων όσο και τα ανώτατα διοικητικά στελέχη των επιχειρήσεων είναι ποια στρατηγική πρέπει να εφαρμοστεί από μία οικονομική οντότητα προκειμένου να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και τελικά να αυξήσει τόσο το μερίδιο αγοράς της στον κλάδο όπου δραστηριοποιείται όσο και την κερδοφορία της. Η οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2008 οδήγησε πολλές χώρες σε ύφεση, με πλήθος επιχειρήσεων να αντιμετωπίζουν δυσμενείς εμπορικές συνθήκες, γεγονός που σε ορισμένες περιπτώσεις έθεσε υπό απειλή ακόμα και την ύπαρξή τους. Αυτή η πραγματικότητα αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον για τις στρατηγικές εταιρικής ανάκαμψης και αναστροφής πορείας (turnaround), καθώς οι επιχειρήσεις αναζητούσαν τρόπους βελτίωσης της απόδοσής τους εν μέσω ύφεσης (Schoenberg, Collier και Bowman, 2013). Ο Slatter (1984) αναφέρει την ύφεση ως την πέμπτη από τις 18 αιτίες ενεργοποίησης της επιχειρησιακής παρακμής. Οι περισσότερες μελέτες εντοπίζουν την «λιτότητα» και/ή τις «επενδυτικές ενέργειες» ως μέσα εξασφάλισης της βιωσιμότητας και της βελτίωσης της απόδοσης των επιχειρήσεων (π.χ. Robbins & Pearce II, 1992· Denis & Kruse, 2000), αν και τέτοιες προσπάθειες συχνά αποτυγχάνουν (π.χ. Slatter, 1984· Pajunen, 2008· Sudarsanam & Lai, 2001). Ανασκόπηση της βιβλιογραφίας δείχνει ότι η λιτότητα αποτελεί κεντρικό στοιχείο στρατηγικής αναστροφής πορείας είτε ως αυτόνομη προσέγγιση είτε ως προπομπός επιτυχούς μεταστροφής (Pearce II & Robbins, 1993· Barker III & Duhaime, 1997). Η στρατηγική ανάκαμψης εντάσσεται στις στρατηγικές διάσωσης/αναστροφής και εφαρμόζεται κυρίως από επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν χρηματοοικονομικά ή άλλα προβλήματα και προσπαθούν να υπερβούν τη δυσμενή κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Εναλλακτικά, η στρατηγική αυτή χρησιμοποιείται και από εταιρείες που επιδιώκουν να προλάβουν μελλοντικά προβλήματα. Οι περιπτώσεις αυτές χαρακτηρίζονται από έλλειψη πόρων, χαμηλό ηθικό εργαζομένων, έλλειψη χρόνου ή αποτυχία της διοίκησης. Τα προβλήματα αυτά προκύπτουν από αιφνίδιες αλλαγές στις απαιτήσεις του εξωτερικού περιβάλλοντος, είτε πρόκειται για ανταγωνιστές, προμηθευτές είτε για πελάτες (Johnson & Scholes, 2002). Ο γενικός στόχος της στρατηγικής ανάκαμψης είναι η επαναφορά από τη φθίνουσα κατάσταση σε φυσιολογική πορεία, με αποδεκτά επίπεδα κερδοφορίας. Η εφαρμογή της προϋποθέτει διάγνωση των αιτίων των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η επιχείρηση, καθώς και κατανόηση τόσο του μακροοικονομικού πλαισίου όσο και του μικροοικονομικού περιβάλλοντος του εκάστοτε κλάδου. Τα αίτια της σοβαρής επιδείνωσης των χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων μιας επιχείρησης μπορεί να είναι είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά. Επιπλέον, συγγραφείς όπως οι Barker III & Duhaime (1997) και Pearce II & Robbins (1993) θέτουν το ζήτημα της κατηγοριοποίησης της παρακμής ανάλογα με το αν προκύπτει από ενδογενείς (εσωτερικούς) ή εξωγενείς (γενική κλαδική ύφεση) παράγοντες. Οι Schendel, Patton και Riggs (1976) εστιάζουν στην ανάλυση των πραγματικών αιτιών της παρακμής, κατηγοριοποιώντας τις βάσει της αποτυχίας υλοποίησης αλλαγών, ανεπαρκών στρατηγικών, ασαφών και κοστοβόρων διαδικασιών ή συνολικής στρατηγικής αποτυχίας. Επιπλέον, σε μεταγενέστερη έρευνά τους οι Schendel και Patton (1975) εντόπισαν σημαντικές διαφορές σε μεταβλητές που χαρακτήριζαν επιχειρήσεις οι οποίες εφάρμοσαν επιτυχώς στρατηγική ανάκαμψης. Αφού αναλυθούν τα αίτια που οδήγησαν μια επιχείρηση σε ζημίες και διαπιστωθεί ότι υπάρχει λόγος συνέχισης της λειτουργίας της (και όχι εκκαθάρισης), όπως σημειώνουν οι Routledge και Gadenne (2004), τότε η διοίκηση πρέπει να εφαρμόσει στρατηγική ανάκαμψης (turnaround management). Η εφαρμογή αυτής της στρατηγικής επιτυγχάνεται μέσω κατάλληλου σχεδιασμού και συγκεκριμένων διαδικασιών όπως: διαχείριση αλλαγής, αποεπένδυση περιουσιακών στοιχείων, μείωση κόστους (λειτουργικού και άλλου) και στρατηγικές εξαγορές. Ωστόσο, στην υπάρχουσα βιβλιογραφία δεν ανιχνεύεται μελέτη που να εξετάζει στρατηγικές επιχειρησιακής ανάκαμψης κατά την οικονομική ύφεση και υπό πρωτοφανείς συνθήκες όπως αυτές της ελληνικής οικονομίας, διερευνώντας τον βαθμό καταλληλότητας εφαρμογής των τακτικών, καθώς και την επίδραση των εξωτερικών και εσωτερικών παραγόντων στο στρατηγικό σχεδιασμό, τον κύκλο εργασιών, τα αποτελέσματα, το ROI και το ROA της επιχείρησης. Επιπλέον, η μελέτη αποσκοπεί στην κατανόηση της σημασίας του ποιος διαμορφώνει και υλοποιεί το στρατηγικό σχέδιο για την επιτυχία της ανάκαμψης. Η έρευνα διεξάγεται υπό πρωτοφανείς συνθήκες για την ελληνική οικονομία, με το ΑΕΠ να μειώνεται από 237 δισ. ευρώ το 2009 σε 179 δισ. ευρώ το 2014, ενώ η ανεργία αυξήθηκε από 9% το 2009 σε 27% το 2015 (ΕΛΣΤΑΤ). Δομή της Μελέτης Κεφάλαιο 1: Αποδίδεται η εννοιολογική σημασία της στρατηγικής και της στρατηγικής διοίκησης, η εξέλιξη και η χρησιμότητά τους. Αναλύεται το εξωτερικό περιβάλλον που επηρεάζει τη στρατηγική των επιχειρήσεων και η ιεραρχία των στρατηγικών. Κεφάλαιο 2: Παρουσιάζεται η λειτουργική στρατηγική στην οποία υπάγεται και η στρατηγική ανάκαμψης. Κεφάλαιο 3: Ορίζεται η έννοια της κρίσης, τόσο γενικά όσο και για τις επιχειρήσεις και τον κύκλο ζωής τους. Αναφέρονται οι σημαντικότερες παγκόσμιες οικονομικές κρίσεις και γίνεται εκτενής αναφορά στην ελληνική οικονομική κρίση, καθώς και στην κατάσταση των ελληνικών επιχειρήσεων κατά την πανδημία του COVID-19. Κεφάλαιο 4: Παρατίθεται βιβλιογραφική ανασκόπηση και λεπτομερής ανάλυση του turnaround management, της σημασίας και ερμηνείας του, των ποσοτικών κριτηρίων που δείχνουν την κρίσιμη κατάσταση ή την επάνοδο της επιχείρησης. Αναλύονται τα αίτια κρίσης (εξωτερικά και εσωτερικά), τα μοντέλα ανάκαμψης και οι παράγοντες επιτυχίας. Γίνεται κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων βάσει των αποτελεσμάτων της στρατηγικής που εφάρμοσαν. Κεφάλαιο 5: Παρουσιάζονται οι μεθοδολογίες της έρευνας στις ελληνικές επιχειρήσεις. Αναλύονται τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων και των επιχειρήσεων, τα ποσοστά επηρεασμού διαφόρων επιχειρησιακών παραγόντων (στρατηγικός σχεδιασμός, αποτελέσματα, κύκλος εργασιών, ROI, ROA), καθώς και οι εφαρμοσμένες τακτικές. Με τη βοήθεια στατιστικών μοντέλων, προκύπτουν συσχετίσεις μεταξύ του βαθμού δυσκολίας εφαρμογής των τακτικών, των παραγόντων επιτυχίας και της σημασίας του προσώπου που σχεδίασε και υλοποίησε τη στρατηγική. Χρησιμοποιήθηκαν τα εξής εργαλεία: Pearson Chi-square, Spearman correlation, Kruskal-Wallis test (ανάλυση διακύμανσης), δυαδική λογιστική παλινδρόμηση, ανάλυση παραγόντων, cluster analysis και ANOVA. Σκοπός και Στόχοι της Έρευνας Σκοπός: Η διαμόρφωση θεωρητικού πλαισίου που να εξηγεί πώς εφαρμόζεται η στρατηγική ανάκαμψης κατά την ύφεση και πώς η οικονομική κρίση επηρεάζει τον στρατηγικό σχεδιασμό, τον κύκλο εργασιών, τα αποτελέσματα, το ROI και το ROA. Στόχοι: Ανάλυση της επίδρασης της οικονομικής κρίσης στις ελληνικές επιχειρήσεις, λαμβάνοντας υπόψη τον στρατηγικό σχεδιασμό, τον κύκλο εργασιών και τα οικονομικά αποτελέσματα. Μελέτη της επίδρασης των εσωτερικών παραγόντων στον στρατηγικό σχεδιασμό, στα αποτελέσματα, στον κύκλο εργασιών, ROI και ROA κατά την ύφεση. Προσδιορισμός του βαθμού εφαρμογής συγκεκριμένων τακτικών και των αποτελεσμάτων που επετεύχθησαν. Ανάλυση του βαθμού ευκολίας ή δυσκολίας εφαρμογής των τακτικών αυτών κατά την οικονομική ύφεση. Διερεύνηση των αποτελεσμάτων των ελληνικών επιχειρήσεων μετά την εφαρμογή των μέτρων. Προσδιορισμός της σημασίας του ποιος σχεδιάζει και εφαρμόζει τον στρατηγικό σχεδιασμό για την επιτυχία της στρατηγικής ανάκαμψης. Κατανόηση των αντιλήψεων των Ελλήνων μάνατζερ για τη σωστή σειρά εφαρμογής τακτικών για την υπέρβαση κρίσης.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
One of the major problems concerning both theoreticians of business administration science (management) and top executives of companies is which strategy to be applied for an economic entity in order to gain a competitive advantage and finally to increase both its market share in the market which is operating and succeed higher profitability. The economic crisis which began in 2008, has led to recession many countries with many companies facing difficult conditions in trades, which poses a major threat to their existence in some situations. This reality has sparked renewed interest in corporate turnaround and recovery (turnaround) strategies, as these companies are seeking to improve their performance during the recession (Schoenberg, Collier and Bowman, 2013). Slatter (1984) indicates the recession as the fifth of the 18 decline activation operations. The studies usually identify 'austerity' and / or 'investment responses "to ensure the survival and improvement of their performance (e ...
One of the major problems concerning both theoreticians of business administration science (management) and top executives of companies is which strategy to be applied for an economic entity in order to gain a competitive advantage and finally to increase both its market share in the market which is operating and succeed higher profitability. The economic crisis which began in 2008, has led to recession many countries with many companies facing difficult conditions in trades, which poses a major threat to their existence in some situations. This reality has sparked renewed interest in corporate turnaround and recovery (turnaround) strategies, as these companies are seeking to improve their performance during the recession (Schoenberg, Collier and Bowman, 2013). Slatter (1984) indicates the recession as the fifth of the 18 decline activation operations. The studies usually identify 'austerity' and / or 'investment responses "to ensure the survival and improvement of their performance (eg Robbins & Pearce II, 1992; Denis & Kruse, 2000), although such efforts may fail (e.g. Slatter, 1984; Pajunen, 2008 Sudarsanam and Lai, 2001). Reviews of recovery literature, shows that austerity is the key for a recovery (turnaround) strategy either as an independent method or as a forerunner for successful conversion (Pearce II & Robbins, 1993; Barker III & Duhaime, 1997). Recovery strategy, belongs to the group of rescue/reversing business strategies and is used mainly by companies facing financial or other problems which they are trying to overcome this unpropitious situation which they are facing. Moreover, this strategy is alternatively used by companies wishing to prevent future problems. These cases are characterized by lack of resources, low employees confidence, lack of time or failure of management. These issues are caused by sudden changes in the requirements of the external market factors whether are competitors, suppliers or customers (Johnson and Scholes, 2002). The overall objective of the recovery strategy is to return of this sluggish situation in the normal course in terms of acceptable levels of profitability. To implement this strategy, it is necessary to diagnose the causes of the problems which enterprise is facing and also it is necessary to understand the wider macroeconomic framework as well the micro-environment of the specific industry. The reasons that lead to a significant deterioration enterprise financial results may be both internal (internal factors) and external (external factors). Furthermore some authors such as Barker III and Duhaime (1997) and Pearce II and Robbins (1993) as well have raised the issue of the categorization of a decline in business if it’s happened because of own causes (internal) or because of a general decline in the industry. The Schendel, Patton and Riggs (1976) focused on the analysis of the real reasons for the decline of a company categorizing them based on whether arising from failure to implement changes or from inadequate strategies or of vague and costly processes and functions or of total failure of the whole strategy. Further investigation of Schendel and Patton (1975), shows that there are strong differences in certain variables which are described by companies have implemented successful recovery strategy (turnaround). After analyzing the causes that have led a company into losses and if we found worthy to keep it in operation and not driven this enterprise into bankruptcy as mention by Routledge and Gadenne (2004) who they identified that the first important decision to be taken is whether a company should be reorganized or liquidated and finally if the decision is not that of the liquidation, top management should have to implement a recovery strategy (turnaround management).The implementation of turnaround strategy achieved through the implementation of proper planning and specific procedures (processes); indicatively mention some of them: Change management, divestitures of specific assets (divestment), cost reduction (cost reduction - operating and others), and strategic acquisitions. However in the existing literature is not detected any study for the business recovery strategies both during the economic recession and unprecedented conditions such as these of the Greek economy exploring convenience rate of the implementation of the tactics used and the impact of internal and external factors on the strategic plan , turnover , results, ROI and ROA of the company. Additionally we are trying to understand the impact on the successful recovery according to whom crafting the strategy of the company. This research is conducted into unprecedented conditions for the Greek economy, with a GDP of 237 billion in 2009 to 179 billion in 2014 and unemployment from 9% in 2009 to 27% in 2015 (Hellenic Statistical authority). In the first chapter of this work we try to attribute the conceptual importance of strategy and strategic management as well as their development and usefulness. In addition, we analyze the external environment that affects the business strategy as well as the hierarchy of strategies. In the second chapter we refer to the operating strategy to which turnaround strategy belongs. In the third chapter of this work we refer to the definition of crisis in general but also to the crisis of companies and their life cycle. Reference is made to the most important economic crises that the planet has experienced as well as extensive reference to the economic crisis of Greece where the country of conducting this research is. Additionally a description- analysis of Greek companies’ situation is included during the pandemic-covid 19 period. Bibliographic reference and detailed analysis is made for the turnaround management in the fourth chapter both for its importance and its interpretation. We refer to the quantitative interpretation of turnaround and the criteria that define that a company is in a critical situation but also to the criteria that show that the company has returned to normal. A detailed report is made in the same chapter on the causes where an organization can find itself in a critical situation as well as the separation of these causes into external and internal. In chapter four we refer to the turnarounds strategies but also to the turnaround models that have been mentioned in the literature as well as to the success factors of a turnaround strategy. Reference is also made to the categorization of companies that implement a turnaround strategy based on the results of this strategy. In the fifth chapter reference is made to the research methodologies we conducted for the Greek operations. Initially, with the help of descriptive statistics, we analyze the demographic characteristics of those who participated in the survey and the companies they represented. We record the percentages that their business factors were influenced such as their strategic plan, their results, their turnover, their ROI and their ROA. We recorded in percentage the external and internal factors that influenced them, the results that were achieved and the tactics that were implemented. In the same chapter, with the help of statistical models, we came to useful conclusions for the correlation of many factors for the index of ease/difficulty of application of tactics that were applied as well as for the correlation of the factors that brought successful results but also the importance which has for successful results by whom the strategic plan is formulated and implemented. In addition, useful conclusions are described for the right order of turnaround tactics implemented based on the experience and knowledge of the managers of Greek companies. Pearson Chi square tests, spearman correlation coefficient models, Kruskal Wallis test (analysis of variance) and Binary logistic regression were used to analyze all of them. Additionally factor analysis, cluster analysis implemented and analyzed with spearmen coefficient correlation test and ANOVA analysis. Research Aim and Objectives The study's major goal is to establish a theoretical framework that explains how turnaround strategy implemented during a recession phase of the economy and how economic crisis affected on strategy plan of the companies, turnover, results, ROI & ROA. Objectives: i)Analyze the impact of economic crisis on Greek companies taking into consideration strategic plan, turnover and economic results. ii)Study the impact of internal factors on strategic plan, results turnover, ROI , ROA during recession phase. iii)Determine both in which extent specific tactics were applied and which were the achieved results. iv)Analyze the implementation of these tactics were easier or more difficult to applied during this period of economy. v)Find out the results of Greek companies after the implementation of the measure.vi)Determine how important is it by whom the strategic plan is designed and implemented in the positive results of a successful turnaround strategy. vii)Find out the perception of Greek managers according the order of the tactics that they have to apply in order to overcome a crisis period. iv)Analyze the implementation of these tactics were easier or more difficult to applied during this period of economy. v)Find out the results of Greek companies after the implementation of the measure.vi)Determine how important is it by whom the strategic plan is designed and implemented in the positive results of a successful turnaround strategy. vii)Find out the perception of Greek managers according the order of the tactics that they have to apply in order to overcome a crisis period.
περισσότερα