Κλινική μελέτη γλωσσικών ικανοτήτων και εκτελεστικών λειτουργιών σε παιδιά με γλωσσικά ελλείμματα

Περίληψη

Αντικείμενο αυτής της Διδακτορικής Διατριβής (ΔΔ) είναι η κλινική μελέτη των γλωσσικών ικανοτήτων και των εκτελεστικών λειτουργιών σε παιδιά με γλωσσικά ελλείμματα. Οι στόχοι της μελέτης ήταν να διερευνηθούν τα γνωστικά και γλωσσικά ελλείμματα της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής (ΑΓΔ) σε σύγκριση με τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ), και την τυπική ανάπτυξη (ΤΑ). Η αξιολόγηση των γνωστικών ικανοτήτων επικεντρώθηκε στη λεκτική βραχύχρονη μνήμη, την προσοχή καθώς και τις εκτελεστικές λειτουργίες (μνήμη εργασίας και ανασταλτική λειτουργία). Για την αξιολόγηση των γλωσσικών ικανοτήτων χρησιμοποιήθηκαν μία δοκιμασία επανάληψης προτάσεων και μία δοκιμασία αξιολόγησης της πληροφοριακής και γραμματικής επάρκειας. Επιπλέον στόχος της μελέτης ήταν η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων μιας γνωστικής παρέμβασης στην ΑΓΔ, με έμφαση κυρίως στην προσοχή και τις εκτελεστικές λειτουργίες. Μετά το πέρας της παρέμβασης, αξιολογήθηκαν οι αλλαγές τόσο στους ίδιους τομείς, όπως η πρ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The aim of this doctoral thesis is to perform a clinical study of language abilities and executive functions (cognitive abilities) in children with language difficulties. The objectives of this study were, by means of a comparative approach, to investigate the cognitive and linguistic deficits associated with Developmental Language Disorder (DLD), and compare them to Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and Typical Development (TD). The assessment of cognitive abilities included evaluation of verbal short-term memory, attention, as well as executive functions (e.g., working memory, inhibition). For language abilities, children were assessed on a sentence repetition task and a test for grammar and pragmatics. Another objective of this study was to evaluate the results of a short-term cognitive intervention in DLD with particular emphasis on attention and executive functions. After the intervention, the effects were evaluated in the same domains (attention and executive functi ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 6/2027)
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/58667
ND
58667
Εναλλακτικός τίτλος
Language abilities and executive functions in children with linguistic deficits: a clinical study
Συγγραφέας
Αφαντενού, Αικατερίνη (Πατρώνυμο: Ελευθέριος)
Ημερομηνία
2025
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Εξεταστική επιτροπή
Σταυρακάκη Σταυρούλα
Ανδρέου Γεωργία
Βλασσοπούλου Μαρία
Βαρκανίτσα Μαρία
Κουκουλιώτη Βασιλική
΄Τάλλη Ιωάννα
Φώλια Βασιλική
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη ➨ Πειραματικη και Γνωστική ψυχολογία
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΨυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη ➨ Ψυχολογία της εκπαίδευσης
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Ειδική εκπαίδευση
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Επιστημονικοί τομείς της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή; Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ); Εκτελεστικές λειτουργίες; Ανασταλτική λειτουργία; Μνήμη εργασίας; Βραχύχρονη Λεκτική Μνήμη Λεκτική Εργαζόμενη Μνήμη; Γλωσσικές ικανότητες; Επανάληψη προτάσεων; Γνωστική παρέμβαση; Διαφοροδιάγνωση; Νευροαναπτυξιακές διαταραχές
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
πιν., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.