Ιστορικές και φιλοσοφικές προσεγγίσεις στη σχέση τέχνης και τεχνολογίας: η περίπτωση της τέχνης των ψηφιακών μέσων

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή φιλοδοξεί να συνεισφέρει στο συλλογικό επιστημονικό εγχείρημα της αναθεώρησης του τεχνοπολιτισμού παρέχοντας μία σειρά από ερμηνευτικά εργαλεία για τη χαρτογράφηση και φιλοσοφική ανάλυση της Τέχνης των Ψηφιακών Μέσων. Το κεντρικό επιχείρημα της έρευνας, το οποίο κάθε κεφάλαιο αποπειράται να ισχυροποιήσει μέσω διαφορετικών οδών, είναι ότι η Τέχνη των Ψηφιακών Μέσων, παρόλο που συμβάλλει στην ανάδυση μιας νέας τάσης και μιας νέας μορφής τέχνης —η οποία, όπως εξηγεί το φιλοσοφικό μέρος της εργασίας, προκύπτει από την ιδιάζουσα οντολογία του ηλεκτρονικού υπολογιστή ως καλλιτεχνικού μέτα-μέσου— δεν μπορεί παρά να ίσταται εμπλεκόμενη με το ιστορικό πολιτισμικό παρελθόν, του οποίου αποτελεί οργανική και αδιάσπαστη συνέχεια. Η οργάνωση των κεφαλαίων είναι χρονολογική: περνάει από τις τεχνολογικές εκφάνσεις και τα κληροδοτήματα της πρωτοπορίας του 20ού αιώνα στην πρώτη φάση της Τέχνης των Ψηφιακών Μέσων (1960-1970), για να καταλήξει στην παρούσα εικαστική συνθήκη. Ο πρωτότυπο ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis aims to contribute to the collective scholarly project of revising techno-culturalism by providing a set of interpretive tools for mapping and philosophically analyzing Digital Media Art. The central argument of the research, which each chapter attempts to assert through different approaches, is that Digital Media Art—while contributing to the emergence of a new trend and art form that, as the philosophical part of the work explains, arises from the peculiar ontology of the computer as an artistic medium—cannot avoid being implicated in the historical cultural past, of which it is an organic and inextricable continuation. The chapters are organized chronologically: starting with the technological manifestations and legacies of the 20th-century avant-garde, moving to the first phase of Digital Media Art (1960-1970), and concluding with the present artistic condition. The original division of the grounding trend into periods is a useful construct, providing an intermediate fr ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/58079
ND
58079
Εναλλακτικός τίτλος
Historical and philosophical approaches to the relationship between art and technology: the case of digital media art
Συγγραφέας
Σοφοκλέους, Στέλλα (Πατρώνυμο: Ανδρέας)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης
Εξεταστική επιτροπή
Γέμτου Ελένη
Τύμπας Αριστοτέλης
Διαμαντοπούλου Ευαγγελία
Αραποστάθης Ευστάθιος
Καταπότη Δέσποινα
Πούλου Αγγελικά
Σαμπανίκου Ευαγγελία
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Ιστορία της τέχνης
Λέξεις-κλειδιά
Τέχνη των Ψηφιακών Μέσων; Πρωτοπορία; Φιλοσοφία του Ψηφιακού; ASTS & STS
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.