Μεταμορφώσεις της ουτοπίας στη ζωγραφική του 20ού αιώνα

Περίληψη

Η παρούσα διατριβή προτείνει μια φιλοσοφική θεώρηση της τέχνης της ζωγραφικής συναρτημένη με την έννοια της ουτοπίας όπως την επανεισήγαγε στο φιλοσοφικό λεξιλόγιο ο Ερνστ Μπλοχ· όχι ως αφηρημένη, χιμαιρική, απατηλή ονειροπόληση αλλά ως συγκεκριμένο, εμπράγματο πεδίο ανοιχτών δυνατοτήτων του ιστορικού γίγνεσθαι προς ένα καλύτερο κόσμο. Η ζωγραφική μελετάται ως διακριτή και αυτόνομη κοινωνική πρακτική κατά την αλτουσεριανή προσέγγιση, δηλαδή ταυτόχρονα «ποίηση» και «πράξη» κατά την οποία η ζωγραφική πρώτη ύλη μετασχηματίζεται σε έργο τέχνης αλλά και ο ίδιος ο ατομικός δρών αυτομετασχηματίζεται σε καλλιτεχνικό υποκείμενο μέσω της πρακτικής του. Μπορεί να περιγραφεί συνοπτικά ως η ατελεύτητη προσπάθεια, μέσα στο εκάστοτε κοινωνικοπολιτικό και χωροχρονικό συγκείμενο, ένας κόσμος πραγμάτων, γεγονότων και ιδεών να μεταπλάθεται σε έναν φαινομενικά αυτάρκη κόσμο εικαστικών αξιών και εικονιστικών νοημάτων. Έτσι, αναζητούνται στο σώμα της ζωγραφικής ίχνη ουτοπικού φορτίου -ιστορικού, κοινωνικού ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The current thesis proposes a philosophical contemplation of the art of painting in relation to the concept of utopia as Ernst Bloch reintroduced it into philosophical vocabulary; not as an abstract, chimerical, illusory daydreaming, but as a concrete, tangible field of open potentialities of the historical becoming toward a better world. According to the Althusserian approach, painting is studied as a distinct and autonomous social practice, i.e. 'poetry' and 'practice', in which painting raw material is transformed into a work of art, and the individual actor himself is transformed into an artistic subject through his practice. It can be briefly described as the never-ending effort, within the respective socio-political and spatio-temporal context, to transform a world of things, events, and ideas into a seemingly self-sufficient world of pictorial values, and visual meanings. Thus, traces of utopian charge - historical, social, and political - are searched in the body of painting, ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 11/2026)
DOI
10.12681/eadd/56228
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/56228
ND
56228
Εναλλακτικός τίτλος
Transformations of utopia in twentieth-century painting
Συγγραφέας
Μαράτος, Ανδρέας (Πατρώνυμο: Διονύσιος)
Ημερομηνία
2024
Ίδρυμα
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Σχολή Πολιτικών Επιστημών. Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας
Εξεταστική επιτροπή
Φουρτούνης Γεώργιος
Μπαλτάς Αριστείδης
Ξηροπαϊδης Γεώργιος
Δημητρίου Στέφανος
Φαράκλας-Ματορίκος Γεώργιος
Ιωαννίδης Κωνσταντίνος
Θεοδωράτου Λιάνα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΦιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία ➨ Φιλοσοφία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Εικαστικές τέχνες
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Τέχνες, διεπιστημονική προσέγγιση
Λέξεις-κλειδιά
Ζωγραφική; Ουτοπία; Κοινωνική πρακτική; Ετεροτοπία; Διαλεκτική εικόνα; Καλλιτεχνικό υποκείμενο; Αναπαράσταση; Αφαίρεση; Πολιτική φιλοσοφία της τέχνης
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.