Γρηγόριος Ξενόπουλος: ένας "κλασικός" στο σύγχρονο σχολείο

Περίληψη

H παρούσα μελέτη εντάσσεται στο πεδίο της διδακτικής της λογοτεχνίας και, με αφετηρία τον προβληματισμό που αναφύεται τις τελευταίες δεκαετίες γύρω από την αναγκαιότητα παρουσίας κλασικών κειμένων στα σύγχρονα εκπαιδευτικά προγράμματα, αλλά και την αδιαμφισβήτητη παιδευτική λειτουργία της κλασικής λογοτεχνίας, προτείνει τη ριζική αναδιαμόρφωση του τρόπου πρόσληψης των κλασικών και την επικαιροποίηση της διδασκαλίας τους. Η επικαιροποίηση αυτή λαμβάνει καταρχάς υπόψη τη φιλοκαλία (το γούστο) των νεαρών αναγνωστών, καθώς και την ιστορικό-κοινωνική φυσιογνωμία του κόσμου μέσα στον οποίο διαβιούν. Παράλληλα, μελετά ζητήματα, όπως είναι: α) η έννοια της παιδικότητας, η οποία εμφανίζεται ριζικά αναθεωρημένη β) η ανάγκη επαναπροσδιορισμού των ορίων του σχολικού λογοτεχνικού κανόνα γ) η προσέγγιση της γνώσης μέσα από μια πιο ολιστική και κριτική ματιά, με την αξιοποίηση διαθεματικών και διακειμενικών προσεγγίσεων δ) η διδακτική εκμετάλλευση της εικόνας και των Νέων τεχνολογιών.Η εκπαιδευτική ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present study is part of the field of literature teaching and, starting with the reflection arisen in recent decades regarding the necessity for the presence of classic texts in contemporary educational programmes and the irreplaceable pedagogical function of classical works, it proposes a radical restructuring of the way classics are received and the actualisation of their teaching. This actualisation, first of all, takes into account the philocaly (i.e. the personal evaluation of what is beautiful) of young readers. It also takes into account the complex sociohistorical physiognomy of the world in which these readers live. At the same time, it studies issues such as: a) the concept of childhood, which appears to be radically revised b) the need to redefine the boundaries of the school literary canon c) the approach to knowledge with a more holistic and critical regard, with the utilization of interdisciplinary and intertextual approaches d) the didactic exploitation of the image ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/55106
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/55106
ND
55106
Εναλλακτικός τίτλος
Grigorios Xenopoulos: a "classic" in the modern school
Συγγραφέας
Γεωργούση, Άννα-Μαρία (Πατρώνυμο: Χρήστος)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Κρήτης. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Εξεταστική επιτροπή
Ζερβού Αλεξάνδρα
Νικολουδάκη-Σουρή Ελπινίκη
Πάτσιου Βασιλική
Σπαντιδάκης Ιωάννης
Μαλαφάντης Κωνσταντίνος
Καλογήρου Τζίνα
Βασιλούδη Βασιλική
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Διδασκαλία και κατάρτιση
Λέξεις-κλειδιά
Κλασικό; Επικαιροποίηση; Παιδικότητα; Φιλοκαλία/ αναγνωστικό γούστο; Σχολικός λογοτεχνικός κανόνας
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)