Πέρα από τη βαθιά μάθηση: εμπλουτίζοντας αναπαραστάσεις δεδομένων για προβλήματα μηχανικής μάθησης

Περίληψη

Στην παρούσα μελέτη εξετάζονται αναπαραστάσεις δεδομένων για προβλήματα Mηχανικής Mάθησης, με έμφαση τον εμπλουτισμό τους με πληροφορία από πηγές γνώσεων.Αρχικά, εκπονήθηκε βιβλιογραφική μελέτη για αναπαραστάσεις δεδομένων κειμένου, εικόνας και ήχου στο πρόβλημα της κατηγοριοποίησης. Έγινε συγκριτική καταγραφή και κατάταξη των μεθόδων σε α) αναπαραστάσεις χαμηλού επιπέδου και τοπικής εφαρμογής προτύπων β) συνδυασμός τοπικών χαρακτηριστικών με μεθόδους συνένωσης, συνδυασμού και μετασχηματισμού και γ) μοντέλα βαθιάς εκμάθησης αναπαραστάσεων. Έγινε μία σύγκριση θετικών και αρνητικών χαρακτηριστικών μεταξύ των τεχνικών και εντοπίστηκαν περιοχές βελτίωσης / επέκτασης τους για αναβά
Πέρα από τη βαθιά μάθηση: εμπλουτίζοντας αναπαραστάσεις δεδομένων για προβλήματα μηχανικής μάθησης

Περίληψη

Στην παρούσα μελέτη εξετάζονται αναπαραστάσεις δεδομένων για προβλήματα Mηχανικής Mάθησης, με έμφαση τον εμπλουτισμό τους με πληροφορία από πηγές γνώσεων.Αρχικά, εκπονήθηκε βιβλιογραφική μελέτη για αναπαραστάσεις δεδομένων κειμένου, εικόνας και ήχου στο πρόβλημα της κατηγοριοποίησης. Έγινε συγκριτική καταγραφή και κατάταξη των μεθόδων σε α) αναπαραστάσεις χαμηλού επιπέδου και τοπικής εφαρμογής προτύπων β) συνδυασμός τοπικών χαρακτηριστικών με μεθόδους συνένωσης, συνδυασμού και μετασχηματισμού και γ) μοντέλα βαθιάς εκμάθησης αναπαραστάσεων. Έγινε μία σύγκριση θετικών και αρνητικών χαρακτηριστικών μεταξύ των τεχνικών και εντοπίστηκαν περιοχές βελτίωσης / επέκτασης τους για αναβάελέτης ανέδειξε κατευθύνσεις βελτίωσης μεθόδων αναπαραστάσεων με τη χρήση υπάρχουσας πληροφορίας από δομημένες και υψηλής ποιότητας πηγές γνώσεων – τεχνική που είναι απούσα ή ελλιπής στη βιβλιογραφία.Στη βάση αυτή, δόθηκε μία περιγραφή από πιθανά οφέλη που μπορεί να φέρει ο εμπλουτισμός με πληροφορία από εξωτερικές πηγές γνώσης. Επιπλέον, εκπονήθηκε βιβλιογραφική μελέτη με έμφαση σε μεθόδους εμπλουτισμού αναπαραστάσεων για διαφορετικούς τύπους δεδομένων (κείμενο, εικόνα και ήχος) και πηγών γνώσεων (οντολογίες, λεξικά, οπτικοακουστικές ιεραρχίες, κ.α.), για το πρόβλημα της ταξινόμησης. Επιπλέον, καταγράφηκαν λεπτομερώς υπάρχουσες μέθοδοι εμπλουτισμού και κατατάχθηκαν σε τρεις κατηγορίες: α) μέθοδοι εμπλουτισμού εισόδου με δεδομένα γνώσης β) μετασχηματισμός /συνδυασμός αναπαραστάσεων καθοδηγούμενος από γνώση και γ) συστήματα γνώσης βαθιάς μάθησης. Βάσει αυτής της μελέτης και αναγνωρίζοντας ελλείψεις και περιοχές βελτίωσης στην παρούσα βιβλιογραφία, προτάθηκε μία τεχνική εμπλουτισμού βασισμένη στον εμπλουτισμός εισόδου σε δεδομένα βαθιών αναπαραστάσεων, πάνω στην οποία επικεντρώθηκαν οι ερευνητικές προσπάθειες της διατριβής. Με γνώμονα τα παραπάνω, μελετήθηκαν και προτάθηκαν δύο νέοι τρόποι εμπλουτισμούήματα μηχανικής μάθησης

Περίληψη

Στην παρούσα μελέτη εξετάζονται αναπαραστάσεις δεδομένων για προβλήματα Mηχανικής Mάθησης, με έμφαση τον εμπλουτισμό τους με πληροφορία από πηγές γνώσεων.Αρχικά, εκπονήθηκε βιβλιογραφική μελέτη για αναπαραστάσεις δεδομένων κειμένου, εικόνας και ήχου στο πρόβλημα της κατηγοριοποίησης. Έγινε συγκριτική καταγραφή και κατάταξη των μεθόδων σε α) αναπαραστάσεις χαμηλού επιπέδου και τοπικής εφαρμογής προτύπων β) συνδυασμός τοπικών χαρακτηριστικών με μεθόδους συνένωσης, συνδυασμού και μετασχηματισμού και γ) μοντέλα βαθιάς εκμάθησης αναπαραστάσεων. Έγινε μία σύγκριση θετικών και αρνητικών χαρακτηριστικών μεταξύ των τεχνικών και εντοπίστηκαν περιοχές βελτίωσης / επέκτασης τους για αναβάθμιση του σημασιολογικού περιεχομένου της παραγόμενης αναπαράστασης.Στη συνέχεια, έγιναν ερευνητικές προτάσεις / επεκτάσεις μεθόδων αναπαράστασης σε διαφορετικά προβλήματα μηχανικής μάθησης και ποικίλων δεδομένων εισόδου σε στοχευμένες μελέτες και πειραματικές αξιολογήσεις. Συγκεκριμένα μελετήθηκαν διαφορετικές αν ...
Κατεβάστε τη διατριβή σε μορφή PDF (8.67 MB)  (Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μετά από δωρεάν εγγραφή)

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/50266
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/50266
ND
50266
Εναλλακτικός τίτλος
Beyond deep learning: enriching data representations for machine learning tasks
Συγγραφέας
Πιτταράς, Νικηφόρος (Πατρώνυμο: Ιωάννης)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
Εξεταστική επιτροπή
Σταματόπουλος Παναγιώτης
Κουμπαράκης Εμμανουήλ
Καρκαλέτσης Ευάγγελος
Γουνόπουλος Δημήτριος
Ιωαννίδης Ιωάννης
Ανδρουτσόπουλος Ίων
Βασιλειάδης Νικόλαος
Επιστημονικό πεδίο
Φυσικές ΕπιστήμεςΕπιστήμη Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορική ➨ Τεχνητή νοημοσύνη
Λέξεις-κλειδιά
Μηχανική μάθηση; Βαθιά μάθηση
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.