Χρωματομουσικές θεωρίες στους κύκλους των συμβολιστών και θεοσοφιστών καλλιτεχνών και διανοουμένων την περίοδο 1880-1914: ιδεολογικές προϋποθέσεις και πραγματώσεις

Περίληψη

Η διατριβή πραγματεύεται τις διαφορετικές όψεις οικειοποίησης και τροποποίησης των χρωματομουσικών θεωριών από τους συμβολιστές και θεοσοφιστές συγγραφείς και διανοουμένους κατά τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα, διαδικασία μέσα από την οποία διαμορφώθηκε και αναδείχθηκε ένα ποικιλόμορφο μωσαϊκό αισθητικών τάσεων και καλλιτεχνικών πρακτικών. Με τον όρο «χρωματομουσικές θεωρίες» αναφέρομαι στις θεωρίες εκείνες, οι οποίες εμφανίστηκαν από τα μέσα του 19ου αιώνα και επιχειρούσαν να «μεταφράσουν» αριθμητικά, συνήθως με τη συνοδεία ειδικά κατασκευασμένων πληκτροφόρων οργάνων, τον καθορισμένο αριθμό ταλαντώσεων ενός μουσικού τόνου στον αντίστοιχό χρωματικό του. Τα ερωτήματα που έθεσα αφορούν στους όρους διαμόρφωσης και επεξεργασίας των χρωματομουσικών θεωριών από διακεκριμένους διαμεσολαβητές και εκλαϊκευτές των επιστημονικών θεωριών και τις συνθήκες διάχυσης και διασποράς αυτών στα θεοσοφικά και συμβολιστικά δίκτυα. Στο επίκεντρο της έρευνάς μου βρέθηκαν οι διαδικασίες θρησκευτι ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The present dissertation explores and evaluates the different aspects of appropriation and modification of colour-music theories by symbolist and theosophical writers and intellectuals during the late 19th and early 20th century, a process through which a diverse mosaic of aesthetic trends and artistic practices was formed and emerged. By the term ‘colour-music theories’ I refer to those theories which emerged from the mid-19th century and which attempted to ‘translate’, usually by means of specially constructed keyboard instruments, the fixed number of oscillations of a musical tone into its corresponding chromatic one. The questions I have raised concern the conditions of the formation and processing of colour-music theories by prominent mediators and popularizers of scientific ideas and the conditions of their diffusion and dispersion in theosophical and symbolic networks. My research focused on the processes of religious pluralism in the decades around 1900, through which theosophy ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 10/2021)
DOI
10.12681/eadd/48885
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/48885
ND
48885
Εναλλακτικός τίτλος
Colour-music theories in the circles of symbolist and theosophical artists and intellectuals during the period 1880-1914: ideological premises and practices
Συγγραφέας
Πετριτάκης, Σπυρίδων του Ιωάννης
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Πανεπιστήμιο Κρήτης. Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας. Τοµέας Ιστορίας της Τέχνης της ∆ύσης
Εξεταστική επιτροπή
Ματθιόπουλος Ευγένιος
Ιωάννου Παναγιώτης
Χαψούλας Αναστάσιος
Αδαμοπούλου Αρετή
Γυιόκα Λία
Κορνέζου Παναγιώτα
Σαραφιανός Άρης
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Ιστορία της τέχνης
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) ➨ Μουσική
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Ιστορία της Ευρώπης
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Νεότερη ιστορία
Λέξεις-κλειδιά
Σύγκλιση της μουσικής με τη ζωγραφική; Χρωματομουσική; Αραμπέσκ (αραβούργημα); Πυθαγόρας; (Νεο)πυθαγορισμός; Δονήσεις; Συμβολισμός; Συναισθησία; Θεοσοφία; Ανθρωποσοφία; Αποκρυφισμός; Εσωτερισμός; Κωνσταντίνας Τσουρλιόνις; Φραντίσεκ Κούπκα; Νικόλαος Γύζης; Αλεξάντερ Σκριάμπιν; Βασίλι Καντίνσκι; Ρούντολφ Στάινερ; Βιατσεσλάφ Ιβάνοφ
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
2 τ. (843, 267 σ.), εικ.
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.